Lekker driften door de sneeuw met een Lancia Thema

thema sneeuw

De jongste generatie Lancia Thema met grote 239 pk sterke 3.0 V6 diesel uit het Italiaanse Cento, heeft ons ook het meeste plezier gegeven tijdens het maken van een rij-impressie. Dat geldt waarschijnlijk ook voor deze Poolse journalisten van MotoTok.pl. De Lancia met grote hoeveelheid koppel (550 Nm) laat zich leuk door de sneeuwlaag laveren en klinkt nog goed ook voor een oliegestookte. En ziet ie er eigenlijk niet cool uit, ook al is het vooral een auto uit Detroit? Helemaal met deze mooie 20 inch sloffen eronder. Lekker de ESP uitzetten en comfortabel sneeuwsurfen terwijl de 6-traps automaat met de hand bediend wordt.

De Thema doet het ondanks een groot gebrek aan commercieel succes, stilaan toch steeds iets beter dankzij de lichtjes toenemende verkoop op eigen bodem. Dit heeft waarschijnlijk alles met de prijs-kwaliteit-verhouding te maken op de Italiaanse markt. Pikant detail is echter dat de vorig jaar in Genève gepresenteerde vierwielaangedreven AWD, nooit in de Europese showrooms is gearriveerd, wat waarschijnlijk met een ad hoc besluit vanwege de crisis te maken heeft.

httpvh://youtu.be/duakiH8Amg0

via LanciaItaliaBlog

18 gedachten over “Lekker driften door de sneeuw met een Lancia Thema

  • 12 februari 2013 om 16:15
    Permalink

    Is nog steeds een stijvol geretoucheerde chrysler 300.
    Ik vraag me altijd af hoe mooi men deze wagen had gevonden als ie niet in fiats portfolio had gezeten en geen lancia-badge er op zat…

    Beantwoorden
  • 13 februari 2013 om 08:47
    Permalink

    Ik begrijp nog altijd niet dat deze auto niet beter verkoopt. Ik heb er nu bijna 40.000km mee gereden en ben er reuze tevreden mee. Ik kan met deze auto met gemak in één ruk naar Italië rijden zonder vermoeid te worden en haal een verbruik van minder dan 7 liter per 100km.

    Zijn het de grote motoren of zijn het vooral de vooroordelen die de auto parten spelen?

    Beantwoorden
  • 13 februari 2013 om 09:18
    Permalink

    Het idiote cliché dat men denkt dat een Audi beter is, speelt ‘m denk ik parten Lusso 🙄

    Beantwoorden
  • 13 februari 2013 om 09:25
    Permalink

    @lancia4ever,

    Meen je dat nu echt?
    Dus dat deze wagen niet geweldig verkoopt is niet te danken aan de inferieure vermarkting, maar aan de grote boze slechterik uit Ingolstadt?
    Mocht je toch gelijk hebben met deze onwaarschijnlijke redenering, dan kan ik niks anders zeggen tegen Lancia: houdt vol, minstens 20 jaar lang net als audi deed en dan eindig je ongtwijfeld in dezelfde klasse, is hun ook gelukt.
    Een beetje geschiedenis leert, dat Rome ook niet in 1 nacht was gebouwd

    Beantwoorden
  • 13 februari 2013 om 10:37
    Permalink

    Je leest weer eens niet goed Di Segno omdat je zo overgevoelig reageert op kritiek (zelfs wanneer het geen kritiek betreft zoals nu) aan een megalomaan en vooral lelijk concern als VAG. Ik beschrijf de algemene opinie van de consument (als gevolg blijkbaar van betere vermarkting dan Lancia) en geef Audi niet als zodanig de schuld.

    Wat is er trouwens zo geweldig aan het consequent niet bekritiseren van een bedrijf dat ongeveer het tegenovergestelde is van wat de Italiaanse spirit van auto’s produceren beklijft?? Ben je toevallig familie van Piëch of Winterkorn? 🙄

    “onwaarschijnlijke redenering”….ja zo onwaarschijnlijk als tien VAG producten geparkeerd in 1 straat.. 😉

    Beantwoorden
  • 13 februari 2013 om 10:54
    Permalink

    Heb er al een paar als taxi gezien. Eentje met gele platen echter nog nooit. De auto verdient inderdaad beter, maar de meeste A6’en en 5’s worden tegenwoordig met viercilinders verkocht (zowel benzine als diesel) en laat Lancia die nou net niet aanbieden.
    Zag in de trailer van Flikken Maastricht dat de Delta van de hoofdrolspeler is ingeruild voor de Thema. Hopen dat dat de verkopen wat doet toenemen. :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 13 februari 2013 om 11:27
    Permalink

    @lancia4ever,

    Als ik familie was geweest van Piech of Winterkorn, dan had ik ze met KLEM geadviseerd koste wat het kost AR te kopen, inclusief Sergio Marchionne, voor een schofterig hoog bedrag en ze gehele autonome vrijheid te geven, Lambo de sierlijke italiaanse grandeur terug te geven en de italiaanse spirit van Ducati onder strenge toezicht te behouden en bewaren.De gehele italiaanse design toe te passen op hun huidige portfolio, dat beleid uitspreiden over een aantal jaren en dan de grootste fabrikant van de mooiste auto’s van de wereld te zijn.

    Of gewoon van het familiegeld een van de 6 Discovolantes van Superleggera EN een Duetto tantta kopen en daar van genieten.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2013 om 17:37
    Permalink

    @Lancia4ever, als er iemand is die overgevoelig reageert op kritiek dan ben jij het wel. On topic: als je een feitelijke vergelijking maakt op Autoweek.nl tussen de Thema, een vergelijkbare A6, 5-serie en E-serie dan zie je dat de Thema het op alle punten aflegt tegen de concurrentie: zo is hij bv 300 kg zwaarder dan de BMW, heeft hij het slechtste milieulabel, het hoogste verbruik, de laagste pretaties, de hoogste verwachte afschrijving, heeft hij vaker een onderhoudsbeurt nodig (20.000km of eens per jaar tegen de meeste elke 2 jaar. De A6 is dan nog de zwakste concurrent, maar de nieuwe E-serie is bv als hybride diesel (met betere prestaties en de helft van het brandstofverbruik) veel goedkoper in aanschaf (basisprijs ruim 10k minder) en in de bijtelling scheelt het maar liefst EUR 500 per jaar. Het vormt opnieuw een bewijs dat onze geliefde Italiaanse auto’s technisch hopeloos achterlopen op de concurrentie, en dat ze vooral daarom zo slecht verkopen in Europa.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2013 om 20:12
    Permalink

    “technisch hopeloos achterlopen op de concurrentie”

    Wacht maar..want daar klopt in feite geen zak van 😈

    Beantwoorden
  • 15 februari 2013 om 00:14
    Permalink

    Want? Waarmee loopt de Thema dan technisch voor op de concurrentie? En wat maakt een MiTo, Delta, Ypsilon, Punto technisch moderner dan hun succesvollere concurrenten? Je hoeft geen fan van Duitse merken te zijn om die achterstand te ontdekken. Ook fans van Franse, Koreaanse en helaas FGA-fans zelf zien dat. En met het besluit de komende 2 jaar geen nieuwe modellen uit te brengen wordt het met de introductie van weer een nieuwe concurrent nog erger. Neem bv de Renault Megane, die was in 2008 echt niets moderner dan de Bravo. Die laatste is compleet verdwenen, de Megane is de best verkochte auto omdat het samen met de Focus de enige C-segementer is met 14% bijtelling. Dat bedoel ik dus. Maar ik hoor graag jouw voorbeelden van technologische voorsprong van FGA, want als liefhebber van Italiaanse auto’s hoop ik dat ik ongelijk heb.

    Beantwoorden
  • 15 februari 2013 om 08:55
    Permalink

    De vergelijking uit autoweek zegt niet alles. De Thema is een complete auto waar je bij de concurrentie duizenden euro’s moet neertellen om op hetzelfde niveau te komen. Hij is dus sowieso opemerkelijk goedkoper. En heb je met al die auto’s gereden? Na duizend kilometer kom ik nog fris uit de Thema, uit de audi en bmw zit ik al na een uur met vreselijke rugpijn omdat het wel houten vormeloze stoelen lijken. En hoe ze er in slagen bij audi om een auto zowel zwalpend als hard af te veren is mij een raadsel. Ik word er in ieder geval zeeziek in. De Thema heeft nu bovendien een achttraps automaat en niet zoals aangegeven een 5-traps. Het onderhoud is trouwens om de 30.000km; Laten we ook niet vergeten dat de moderne technologie van de dieselmotor (common rail) van Fiat stamt. Nog een punt: het leder. Wat een opmerkelijk kwaliteitsverschil tussen Italië en Duitsland. Mooi zacht en soepel in de Lancia, hard en ruw en eigenaardig geurend in de rest. Ik weet niet van welke dieren ze in Duitsland hun leder halen maar ik moet er van kokhalzen. Vooral in een audi stinkt het afschuwelijk.

    De kwaliteit! Mijn Thema heeft al 40.000km probleemloos gereden. De collega’s op het werk met hun BMW 5 en audi A6 hebben constant problemen. Dat gaat van niet werkende airco’s, radio’s, zichzelf openende deuren tot compleet niet werkend. Vorige week moest een collega met een vier maand oude BMW zijn auto laten wegslepen naar de garage omdat hij niet meer startte. Diagnose: een fout in het elektrisch systeem had de batterij om zeep geholpen. Duitse rommel zeg ik dan.

    Wat mij vooral stoort is dat de betweters zich blijven foussen op die inferieure Duitsers.

    Beantwoorden
  • 15 februari 2013 om 09:32
    Permalink

    Om te stellen dat FGA technisch gezien een achterstand heeft gaat erg ver en is naar mijn mening zelfs onjuist. Het enige probleem is dat er recent geen modellen geïntroduceerd zijn. Maar op het gebied van fuel efficiency, betrouwbaarheid en gewichtsbesparing loopt FGA alles behalve achter.

    Beantwoorden
  • 15 februari 2013 om 13:16
    Permalink

    Als je kijkt naar de eerdergenoemde vergelijking op Autoweek.nl tussen de Thema en de A6/5/E-serie dan is loopt FGA toch echt achter. De Thema is ongeveer tegelijkertijd met de BMW 5-serie geïntroduceerd maar hij weegt bijna 300kg meer, verbruikt 36% meer, heeft CO2-uitstoot van 191 tegen 139 gram, de topsnelheid is 230 tegen 250 km/h en de acceleratie van 0-100 gaat in 7,9 tegen 6,0 seconden. Hoe kun je dan concluderen dat FGA niet achterloopt, zelfs met deze vergelijking van toch een recent geïntroduceerd model?

    Beantwoorden
  • 15 februari 2013 om 13:44
    Permalink

    In die zin is de Thema ‘verouderd’ inderdaad. Het verschil in verbruik en uitstoot wordt hier voornamelijk door het extra gewicht veroorzaakt. Maar gezien de roots van deze auto is dat niet heel verwonderlijk. Een goed vergelijk krijg je pas met E-Evo (Alfa Romeo / Maserati). Verder is de techniek van FGA zelf verre van verouderd (Multiair, Multijet, Twin Air, DDCT en Scavenging).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.