Manley houdt slag om de arm wat Italiaanse investering betreft

Spreekt FCA CEO Mike Manley met de woorden die zijn illustere voorganger ook zou gebruiken, of laat de Brit zien dat loyaliteit aan het thuisland niet meer zo heilig is als in de dagen van Marchionne? Tijdens zijn eerste autosalon in Detroit sprak hij vol optimisme over de gang van zaken op Amerikaanse bodem en tegelijkertijd zijn zorg over die in Europa. De investering van 5 miljard in de Italiaanse fabrieken van FCA, is sinds de invoering van de zogenaamde ecotax in maart op SUV’s en luxe sedans, niet langer vanzelfsprekend aldus de CEO. Het wordt zelfs noodgedwongen herzien door Lingotto zegt Manley, die nog wel hoopt dat er soep over een paar maanden minder heet gegeten zal worden. Manley klonk alsof hij in Rome geen moment gehoor heeft gekregen, toen FCA protest aantekende tegen de invoering van deze extra belasting. Zien we hier de achilleshiel van deze nieuwe CEO, of was dit niet tegen te houden en zijn we louter getuige van de lange arm van Brussel?

Hoe het ook zij, de garantie op volledige bezetting van Italiaanse fabrieken lijkt van tafel te zijn geveegd. De productie van een kleinere Maserati SUV in Cassino en een grote Alfa Romeo SUV in Mirafiori zijn ineens onzeker. Pikant detail is dat Pietro Gorlier als Europese baas van FCA in november nog het tegenovergestelde beweerde en volop garanties gaf. Vorige maand voegde Gorlier zich vervolgens in Piemonte bij de rest van de industrie, om te protesteren tegen dit besluit, dat dus behoorlijk ad hoc lijkt te zijn ontstaan, zonder dat de fabrikant(en) het aan zag(en) komen.

Overigens liet Manley vanuit Detroit ook nog weten dat dochterondernemingen Comau en Teksid niet te koop zijn maar juist volop nut hebben voor de toekomst van FCA. De verkoop van Magneti Marelli noemde de CEO een win-winsituatie. Manley bleek niet onder de indruk van een mogelijke alliantie tussen VAG en Ford.

34 gedachten over “Manley houdt slag om de arm wat Italiaanse investering betreft

  • 14 januari 2019 om 22:13
    Permalink

    Het is gewoon een spel van politieke druk uitoefenen. Lekker dreigen met ontslagen als de overheid milieumaatregelen neemt. Het idiote is dat die maatregelen nu net nodig zijn om Fiat in de juiste dingen te doen investeren. Doet Italië het niet, dan doet Europa het uiteindelijk, echter is dan de buitenlandse concurrentie de winnaar.

    Italië moet doorzetten. Niet doorzetten is kortetermijndenken. Als Fiat inderdaad bepaalde investeringen niet doorzet, dan is dat spijtig, maar dan zal dat zijn in voertuigen die sowieso gaan verdwijnen en het bedrijf elders geen slagkracht geven. Dwing het bedrijf om in de techniek van de toekomst te investeren.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2019 om 22:17
    Permalink

    De ecobonus die door de regering in Italië is gepland, zal de Fiat Chrysler Automobiles- groep dwingen haar “Italiaanse plan” te herzien. De managing director van de Italiaans-Amerikaanse groep, Mike Manley, bevestigde dit in de afgelopen uren , sprekende tot de Amerikaanse pers ter gelegenheid van de opening van de Detroit Motor Show 2019. De CEO van FCA wilde echter niets toevoegen, zich beperkend tot om te zeggen dat het op dit moment niet te veel kan zeggen, omdat het plan momenteel wordt herzien. Wat zeker is, is dat er iets zal veranderen. Bedenk dat eind november in de Italiaanse FCA- fabrieken 5 miljard euro aan investeringen was beloofd.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2019 om 22:27
    Permalink

    Ik kan wel raden dat er wat gaat veranderen: Minder SUV’s, meer leuke auto’s. Wat betreft de bedragen: Het is investeren geblazen of zich van de Europese markt terugtrekken.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2019 om 22:42
    Permalink

    Plannen herzien omdat de omgeving verandert is verstandig, maar FCA maakt er een traditie van om continu plannen te herzien. Uitstel en afstel gaat je gegarandeerd geen opbrengsten opleveren. De rest van de wereld dendert wel door in de uitvoering van hun plannen – althans zo lijkt het. Kom nou maar door met een betaalbare 2e SUV van Fiat (Maatje Compass) en vooral met een paar extra modellen van Alfa. Kom met een heldere visie op niet-fossiele brandstoffen en handel daar naar (nu 1 hybride Chrysler). Maar ga niet alleen maar plannen wikken en wegen en nog eens wegen. Tot we een ons wegen.
    – zegt een gepassioneerde Alfa Romeo consument.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2019 om 23:56
    Permalink

    Van de Italiaanse regering een hele slechte actie, beetje dom. Van Manley en Gorlier een hele verstandige actie !

    Beantwoorden
  • 15 januari 2019 om 06:42
    Permalink

    Als Agnelli 50% in handen heeft waar blijft dan de Italiaanse auto merken politieke spelletjes heb ik een broertje dood aan

    Beantwoorden
  • 15 januari 2019 om 12:52
    Permalink

    Het gaat om een subsidie tot 6000 euro voor voertuigen onder de 50000 euro aanschafprijs die minder dan 79g CO2 per km uitstoten (ik neem aan volgens WLTP). Tegelijkertijd extra belasting (kan nog niet vinden hoeveel) voor voertuigen boven de 160g/km.

    De subsidie is te laag om volledige elektrische auto’s aantrekkelijk te maken: Het prijsverschil daarvan is veel groter dan 6000 euro, bovendien zit menig vol-elektrische auto boven de 50000 euro aanschafprijs. Tesla heeft in Italië dus nog niet zoveel te zoeken.

    De 79g CO2 per kilometer is haalbaar met hybride, aardgas en waterstof. Voor Fiat lijkt het haalbare kaart om de kleinere modellen met aardgas uit te rusten en zo een deel van de subsidie te scoren. Dat zal evenwel niet de maximale subsidie opleveren: De introductie van hybrides blijft belangrijk.

    De 160g CO2 als bovengrens is vrij mild, menig auto zit daaronder en ook grote auto’s zitten daar in de dieselversies vaak onder. Diesel kan in Italië daardoor nog wel eens aantrekkelijker worden, mits de autoproducent bereid is om de ontwikkelkosten te betalen: Ze moeten tegenwoordig aan dezelfde normen voldoen als benzines en steeds meer in praktijktesten.

    Het lijkt me met name slecht nieuws voor de zware jeeps en Maserati’s. En Maserati zal er het minst last van hebben, omdat het publiek wat dat soort auto’s koopt, wat minder naar de aanschafprijs kijkt. Dat zal des te meer gelden voor Ferrari en Lamborghini: Die merken zullen er niet blij mee zijn, maar degene die dat koopt, kijkt niet op een centje meer of minder.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2019 om 13:24
    Permalink

    FCA heeft weer een stok gevonden om de hond te slaan. Maar wat maakt het uit? Van alle plannen van de afgelopen vijftien jaar is weinig tot niets terecht gekomen, dus ook dit plan was op niets uitgelopen. Kunnen ze nu de Italiaanse regering de schuld geven.

    Ik heb mijn laatste nog resterende kleine hoeveelheid FCA aandelen vorige week verkocht. Stelregel is dat ik niet investeer in bedrijven waar ik niet in geloof. Ook in 2019 komt er helemaal niets nieuws. Wat een armoede.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2019 om 16:47
    Permalink

    De beste reactie op de Italiaanse ecotaks kwam van de vakbond FIM:
    – staatszelfmoord van de Italiaanse automobielindustrie

    Het is de Italiaanse staat die een langzame wurgmoord aan het plegen is, als de plannen niet aangepast worden. Volkomen terecht dat FCA de investeringen in de rest van de wereld gaat doen. FCA zal zeker overleven, maar de Italiaanse auto industrie?

    Beantwoorden
  • 15 januari 2019 om 17:33
    Permalink

    De kans dat die zal overleven is na het aannemen van deze maatregel toegenomen.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2019 om 21:28
    Permalink

    @ Redactie, @henk,
    Wat een rare reactie om de Italiaanse overheid de schuld te geven, laat staan Brussel ofwel de EU.
    Toyota kwam al meer dan 15 jaar geleden met een hybride. Inmiddels bijna alle merken, maar niet FCA, daar is ie alleen aangekondigd voor Renegade en 500x. De benzinemotoren die in de Panda en Tipo worden geleverd, zijn 40 jaar oud. De TwinAir is helaas niet aangeslagen, de firefly wordt om onheldere reden nog steeds niet uitgerold over EU modellen. Er is geen enkel E-model.
    FCA holt niet achteruit door slechte mensen in Brussel of Italië maar omdat het veel te lang stil is blijven staan en nog steeds stil staat terwijl de rest van de automarkt wel innoveert. Ik rijd altijd Italiaans, ben die-hard fan van Fiat, Alfa en Lancia. Maar helaas komt die liefde maar van één kant. FCA laat alle fans, klanten, dealers en werknemers in de kou staan. Eerst met als argument dat schulden moesten worden weggewerkt en eerst in Alfa en Maserati zou worden geïnvesteerd. Maar er gebeurt niks. Dan houdt het op. Ik kan nog even vooruit met m’n twee Italiaanse schonen maar in het huidige aanbod zit geen geschikte opvolger. Want als ik nu een auto koop, moet ie toekomstbestendig zijn.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2019 om 21:36
    Permalink

    @CCHans
    Niks rare reactie, waar het om gaat is dat de Italiaanse regering onnodige maatregelen neemt die zeer ten nadele zijn van de eigen industrie. Dat is bizar, dat deed tot nu toe geen enkel land. Tot in het recente verleden was er een prima samenwerking in Italië tussen regering en auto industrie, soms zelf tot misnoegen van de EU. Dat lijkt nu ineens veranderd, maar……..het is en blijft natuurlijk een politiek spel, heel goed mogelijk dat de regering bijdraait.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2019 om 23:13
    Permalink

    @henk
    FCA was vele jaren het merk met gemiddeld de laagste uitstoot aan CO2. In de regelgeving wordt al 10 jaar gestuurd op zuiniger auto’s. Dat Italië dat oppakt, is niet zo gek. Dat FCA 10 jaar geleden zuiniger auto’s leverde dan nu, dat is wel gek. FCA heeft gekozen voor PC Hoofttractors voor de winstmarges en niet voor zuinige auto’s waar ze traditioneel sterk in waren. In de meeste landen maakte dar FCA producten al relatief duur, in Italië straks ook. Ik begrijp die keuze al jaren niet, het meest postieve dat je kan zeggen is: gegokt en verloren. Maar de schuld ligt niet bij anderen maar bij de keuzes die FCA welbewust heeft gemaakt.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2019 om 23:26
    Permalink

    Het is 100% in het belang van FCA dat de Italiaanse markt vergelijkbaar werkt als de rest van de Europese markt. De situatie dat een Tipo wel in Italië kan verkopen en niet in Nederland is schadelijk voor FCA, omdat alleen de grootste fabrikanten voor ieder land andere auto’s kunnen ontwerpen. Dat Italië meegaat met de algemene Europese trend voorkomt dat de auto’s straks alleen in Italië verkocht worden, of erger, helemaal per Europese wetgeving weggepest worden. Want je kunt er natuurlijk vergif op innemen dat de milieubeweging in Brussel nog meer armslag krijgt, als de Franse en Duitse automobielindustrie niet zoveel tegengas meer hoeven te geven en alleen de Italianen getroffen zouden worden.

    Belangrijk is een gelijk speelveld tussen fabrikanten en dat is er.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2019 om 23:43
    Permalink

    Eens met dmantione. De meeste landen hebben systemen die redelijk overeenkomen. Alleen in NL is al sinds 2010 de fiscale belasting op CO2 buitenproportioneel. Daar lijdt de Tipo onder. Gelijktijdig, als die al 2 jaar geleden met firefly en hybride leverbaar was geweest, dan had ie prima zaken kunnen doen. Als FCA te klein is om nog wat te kunnen betekenen, verkoop dan Fiat en Lancia aan Hyundai of een ambitieus Chinees bedrijf. En gebruik dat geld om Alfa en Maserati een volwaardig aanbod te geven, inclusief hybrides en E-varianten.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2019 om 10:17
    Permalink

    @dmantione
    De in eerste instantie door de Italiaanse regering voorgestelde regeling gaat veel verder dan in NL.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2019 om 12:22
    Permalink

    FCA had inderdaad jarenlang de laagste CO2 uitstoot van alle Europese fabrikanten. Deels omdat ze prima motoren hadden, en deels omdat ze vooral kleine zuinige auto’s maakten. De overstap naar grotere duurdere auto’s was een logische en goede keuze: immers, al die kleine zuinige auto’s leverden Fiat geen cent op, het was verlieslatend. Dus de focus op modellen met een hogere marge is logisch. Dit is echter gebeurd zonder enige technologische vernieuwing. De Twinair was alleen op papier zuinig, de bejubelde Firefly heeft een veel hogere CO2 dan de concurrentie. Daarnaast hebben alle concurrenten in hun grote modellen en SUV’s EV techniek , daarin heeft FCA niets laten zien. En dus is het nu te laat, en kunnen ze die 5 miljard beter investeren in de VS en Brazilie, waar wel wat te verdienen valt. En eigenlijk is dat precies wat ze al 3 jaar doen. In die tijd is het complete gamma van Fiat in Brazilie vernieuwd, het complete gamma van RAM en Jeep vernieuwd, en in Europa is er alleen de Stelvio bijgekomen, geen enkele Fiat of Maserati. Het is over en uit voor de Europese tak van FCA. Is dat erg? Nee, niet voor ons liefhebbers van Italiaanse auto’s. Want FCA zal inzien dat ze Alfa Romeo en Maserati beter kunnen verkopen aan een partij die er wel brood in ziet. Hoe mooi zou het zijn als deze website niet langer een uithangbord is van FCA, maar zich weer volledig kan richten op echte Italiaanse auto’s?

    Beantwoorden
  • 16 januari 2019 om 12:56
    Permalink

    Een zinnig verhaal, maar op 1 punt sla je de plank mis: Marchionne schreef zwarte cijfers met zijn hernieuwde Panda, Grande Punto en 500. Het is voornamelijk pas misgegaan op het moment dat Chrysler in beeld kwam, toen was de interesse opeens weg.

    Het punt waar je gelijk hebt, is dat het ook destijds bedrijfseconomisch zinnig was meer grote auto’s in het gamma op te nemen. En dat is op de verkeerde manier gebeurd.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2019 om 18:18
    Permalink

    Koop de techniek en batterijen voor een elektrische auto in en maak van Lancia een all-electric brand. Te beginnen met een e-Ypsilon.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2019 om 20:06
    Permalink

    @Dmantione sinds de jaren 80 heeft Fiat vrijwel continu verlies geleden. Maar inderdaad, de laatste Fiat modellen waren winstgevend, alleen Fiat als totaal niet. Ook nu wordt 99% van FCA’s winst buiten Europa gehaald. Onthutsend.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2019 om 20:39
    Permalink

    @dat nu 99% van de winst buiten Europa wordt gehaald komt omdat FCA haar modellen niet afstemt op de Europese markt maar op … geen idee. Maar een Giulia SW zou het zeker beter hebben gedaan dan de sedan nu. Een nieuwe Punto had een omzet kunnen draaien tussen de 180.000 en 200.000 als je de verkoopcijfers van vergelijkbare auto’s neemt. En daar waar in Zuid-Amerika de Firefly motoren al neer dan twee jaar worden geleverd, komen ze nu voor het eerst hier, en dan nog beperkt tot 2 modellen.
    Er zijn mensen op dit forum die blij zijn met goede verkoopcijfers van Jeep of zo, prima. Ik houd alleen van echte Italiaanse auto’s maar helaas, dat is binnenkort einde oefening tenzij deze merken worden verkocht.

    Beantwoorden
  • 17 januari 2019 om 00:15
    Permalink

    De meeste autofabrikanten van kleine en middelgrote auto’s maken nauwelijks winst in Europa. Opel heeft deze hele eeuw tot nu toe verlies geleden, opgeteld miljarden. Ford draait al vele jaren nauwelijks winst of verlies in Europe. Iedere autofabrikant heeft het moeilijk in Europa, behalve natuurlijk de fabrikanten van de dikke auto’s met de grote marges.

    Beantwoorden
  • 17 januari 2019 om 00:27
    Permalink

    @henk
    Volgens mij doen Peugeot, Renault een Volkswagen best goede zaken met kleinere auto’s. De marge zal niet zo groot zijn als op de grotere modellen, maar daar worden er dan ook een stuk minder van verkocht.

    Beantwoorden
  • 17 januari 2019 om 01:02
    Permalink

    Ook bij die merken liggen de marges heel erg laag. Ze doen veel grotere aantallen dan FCA natuurlijk, maar toch verdienen ook zij nauwelijks op A en B segmenters. Wat dat betreft heel logisch dat FCA zich focust op de markten waar wat valt te verdienen. Maar uitermate triest voor liefhebbers van Italiaanse auto’s.

    Beantwoorden
  • 17 januari 2019 om 06:57
    Permalink

    @niccolo.
    Laat dit nou net van de week op het nieuws zijn .
    Vooral kleine auto’s duurder door strengere CO2-normen’

    Door de steeds strenger wordende normen rond de uitstoot van CO2, dreigen de prijzen van auto’s te stijgen. Dat heeft de verkoopdirecteur van de Volkswagen Groep, Christian Dahlheim,  gezegd bij de bekendmaking van de jaarresultaten over 2018. 

    Beantwoorden
  • 17 januari 2019 om 06:59
    Permalink

    Je hoort steeds meer dat moddelen verdwijnen en niet alleen bij fca
    Nu fort weer die de bezem door zijn moddelen gast gooien.en geloof me er volgen er meer.

    Beantwoorden
  • 17 januari 2019 om 10:50
    Permalink

    De functie van AutoEdizione wordt met deze discussie mooi illustreerd. Grote complimenten voor deze website en de discussies die daardoor mogelijk worden gemaakt! Gepassioneerde meningen horen nou eenmaal bij Italiaanse merken 🙂

    Beantwoorden
  • 17 januari 2019 om 12:52
    Permalink

    @niccolo
    FCA doet ook hele beste zaken, alleen in Europe minder. Of P, R en V goede zaken doen met de kleinere modellen in Europe is zo even niet te beoordelen. Ze doen goede zaken omdat ze ook veel grotere modellen (met veel hogere marge) verkopen. En hiermee hebben we precies het hele punt te pakken waar het allemaal om gaat……..

    FCA wil ook meer grotere modellen op de markt brengen, maar niet onder Fiat, die is voor de kleinere modellen, maar onder Alfa en Jeep naam, maar de meeste commentators hier op deze site blijken daar enorm op tegen te zijn, zo lijkt het. Ik snap dat niet.

    Kortom: bijna niemand is in staat echt goede zaken te doen in Europe met de kleinere modellen, vandaar de grotere modellen met meer marge.

    Beantwoorden
  • 17 januari 2019 om 13:03
    Permalink

    Aanvulling: de meeste autofabrikanten publiceren niet de cijfers specifiek over Europe, FCA doet dat wel. Vandaar dat dit goed is te beoordelen.

    Beantwoorden
  • 17 januari 2019 om 17:32
    Permalink

    En dan nog even over aanpassing van het investeringsplan van 5 miljard in Italië waarover dit item gaat..

    De aanpassing kan heel goed betekenen dat de elektrificering van modellen eerder en/of sneller wordt ingevoerd om te profiteren van de ecotaks. Aanpassing hoeft niet perse iets negatiefs te zijn, zoals sommigen denken.

    Beantwoorden
  • 17 januari 2019 om 21:52
    Permalink

    @henk
    Er is niks op tegen om grote en duurdere modellen uit te bergen onder de naam Alfa en Jeep. Maar dan moeten ze dat ook waarmaken. Alleen in Jeep wordt echt geïnvesteerd. Alfa moet het doen met anderhalf model, Stelvio en Giulia zonder SW. Dat is teleurstellend en triest.
    Bovendien, kijk naar wat PR en V verder te bieden hebben en vergelijk dat met Fiat en Lancia. Dan schieten de tranen in je ogen. De Panda en 500 zijn dringend aan verjonging toe. De Yps is bijna uitgestorven, net als de meeste andere Fiat-modellen. De enige recente Fiat is de 500x, op zich een goede auto maar door de prijsstelling buiten Italië ver achter bv Captur.
    Kortom: luxe auto’s onder ander label is best, al heb ik niks met SUV’s. Maar dan ook een goed aanbod daar onder. En dat ontbreekt. Ik snap niet dat iemand tevreden kan zijn met de huidige aanpak van FCA. Behalve dan natuurlijk de bazen en aandeelhouders van P,R en V. Die krijgen gratis marktaandeel. Nu ook in Italië zelf.

    Beantwoorden
  • 18 januari 2019 om 21:22
    Permalink

    Net op Alvolante.it de update van de Tipo gezien. Interieur wordt mooier maar motorisch verandert er niks. Nog geen firefly en al helemaal geen hybride. Gemiste kans.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2019 om 10:06
    Permalink

    FCA is niet anders dan een investeringsmaatschappij en die willen winsten, zien en dan alles op Jeep te investeren is gewoon het simpelste

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.