Home » Alfa Romeo , Lancia

Marion David bevestigt rol Lancia en Alfa Romeo

5 februari 2021 14:43 18 reacties

Vol in de aanval op de premium-markt.

De charmante DS chef Marion David wond er geen doekje om tegen Automotive News Europe. Misschien was het voor haar een gewone verklaring als alle andere, maar haar statement resoneert momenteel door heel de autowereld volgende media. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Tegelijk met de presentatie van de Lancia Ypsilon MY2021, komt dit bevestigende nieuwtje naar buiten. Lancia mag samen met Alfa Romeo en DS aan het gamma gaan bouwen. Zoals het nu lijkt eerst in het duurdere compacte segment en op termijn ook in het ruimere midden- en hoge segment. Volgens mevrouw David is het niet alleen een strategie aan de buitenkant (lees qua marketing), maar wordt er juist ook aan de basis (productontwikkeling) aan een specifieke benadering voor deze drie merken gewerkt. Technisch en motorisch zullen Lancia, Alfa Romeo en DS zich als premiummerken binnen de groep gaande weg steeds meer gaan onderscheiden van de rest. De rest is dan Opel en Peugeot als bijna-premium merken en Fiat (Abarth) en Citroën als basismerken waar van alles mee gedaan wordt in het compacte segment.

Volop onderscheid.

Merkpuristen hoeven niet heel ongerust te worden bij dit nieuws. Stellantis is namelijk van mening dat het bewaren van het unieke DNA per merk prioriteit heeft (zoals Tavares reeds zei). Geen identieke auto’s met enkel een onderscheidende grille dus. Marion David was daar in haar verklaring zeer stellig in. Volgens David moeten de eerste producten die 100% door deze nieuwe samenwerking tot stand zijn gekomen vanaf 2024/2025 verschijnen. Één van de eerste zal de B-segment Crossover (Brennero?) van Alfa Romeo zijn (eind 2023), en voor Lancia wellicht een soortgelijk model.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

18 reacties »

  • AR 159 schrijft:

    Laten we het hopen dat ze het waar gaan maken en vooral zich van elkaar gaan onderscheiden. Alfa beter dan BMW de giulia is dat in alle opzichte al buiten een wat minder iPhone gehalte van infotainment. Ik stel het 1 keer in en daarna hoef je er niks meer mee te doen dus begrijp die heisa niet je kloven behoren onder het rijden aanhef stuur te zitten. Lancia versus Mercedes en DS de tegenhanger van Audi.

  • AR 159 schrijft:

    Kloven moet zijn klauwen of handen😉

  • niccolo schrijft:

    Klopt, merkpuristen hoeven niet ongerust te worden: die zijn het al lang. Menigeen ziet de gapende, groeiende kloof tussen het roemrijke verleden en de toekomst het liefst overbrugd worden met uitlaatgeschal en achterwielaandrijving, terwijl de uitdagingen op andere vlakken liggen: alternatieve brandstoffen en telematica/connectiviteit. Bij uitstek onderwerpen die te groot zijn voor individuele merken. In die zin is dit een stap in de goede richting. Interessant wordt het te zien hoe de traditionele merkwaarden vertaald worden naar de toekomst. Daarmee valt of staat het hele plan. De aankondiging zelf doet mij niet zo veel, hoewel ik denk dat deze onder de vlag van Stellantis serieuzer te nemen is dan het wapengekletter van de afgelopen jaren.

  • N.N. schrijft:

    Alfa doesn’t have any commonality to DS and Lancia. Another bad call.

    Alfa should be back to Modena, sharing with Maserati.

    We will yet cry for late Sergio.

  • mareblu schrijft:

    Vergeet achterwielaandrijving en brullende motoren, dat is verleden tijd. Onder leiding van Tavares wordt over enkele jaren alleen nog geinvesteerd in BEV’s, en die krijgen allemaal dezelfde basis. Niet uit armoede, maar gewoon omdat het simpele techniek is, en per definitie snel is en een goede wegligging heeft. Je maakt het verschil niet meer met RWD, wegligging of pk’s. Kijk op youtube hoe een Tesla model 3 gehakt maakt van een BMW M3, en dat voor de halve prijs. Dat zegt genoeg. Merkidentiteit wordt straks enkel nog bepaald door design van koets en interieur, door accenten in de marketing etc. Zo kun je betrekkelijk goedkoop en eenvoudig van Alfa nog altijd de sportieve variant maken, een DS de allure van Parijs geven en Lancia….dat wordt lastig, omdat Lancia nooit een eenduidig imago heeft gehad. Wordt Lancia het merk van luxe stadsautootjes met de allure van modestad Milaan? Wordt het de Duitse Mercedes? Wordt het het merk met de nieuwste technische snufjes? Ik blijf het ergste vrezen voor Lancia.

  • Anthan schrijft:

    “Technically and motorically, Lancia, Alfa Romeo and DS will gradually distinguish themselves from the rest as premium brands within the group.” how if they use PSA fwd platforms?

  • Anthan schrijft:

    Maserati, Alfa, DS and Lancia should work together and possible US brands, Dodge and Chrysler aswell, they all should use same platforms. Those fwd platfoms should be used in Peugeot, Fiat and other similar brands. It can be so hard to understand which brands needs to be togther.

  • Hilbert schrijft:

    Laten we hopen op goede verkoop organisatie

  • niccolo schrijft:

    @Mareblu
    Precies dat zeg ik. Daarbij mooi dat je Mercedes noemt. Dat merk heeft zichzelf ook opnieuw moeten uitvinden en niet zonder succes. Italiaanse chique voor Lancia naast sportiviteit voor Alfa Romeo, volgens mij is daar met de rijke historie van beide merken best iets van te maken. Het vergt consistent beleid, en dat vertrouw ik Stellantis wel toe.

  • niccolo schrijft:

    @N.N.
    Alfa Romeo & Maserati is something of the recent past. In historical perspective Maserati shares more with Citroën. Anyway, the combination of Alfa Romeo and Maserati is wishfull thinking of many, but misses the historic link. Question will be wether that is important or not: The whole industry is at the crossroads to new technologies. bits, bites and zoom-zoom instead of roaring engines and roadholding. One could argue, I suppose, that these developments are the source of the flourishing industry of restoring classic cars.

  • niccolo schrijft:

    @Hilbert
    Ook de klassieke verkoop organisaties staan op de kop. De weg van Fabrikant wordt steeds korter en de rol van de dealer verandert snel. Steeds meer consumenten (Neen, zeker niet alle consumenten), kopen on-line.

  • niccolo schrijft:

    @Anthan
    Forget about FWD/RWD, that is a discussion for connoisseurs, the avarage consumer cares more about connectivity with the latest smart phone than about which wheels are driven.

  • mareblu schrijft:

    @Niccolo and @Anthan: and moreover, in the near future all powerful cars will have AWD, with electric engines on both FWD and RWD. With the transition to BEV”s the whole discussion about FWD/RWD, gearboxes, number of cilinders, enginesound and (due to the much lower gravity point of BEV’s) drivability / steering will be history. An extra challenge for sportscar brands like Alfa Romeo and Maserati, but i think they can do it.

  • niccolo schrijft:

    @Mareblu
    Voor de duidelijkheid: Dat is wat ik schrijf.

  • dmantione schrijft:

    Ik moet zeggen dat het mij, nadat Lancia min of meer al verdwenen is, verbaast dat men het terug wil brengen en ook nu nog is een houding van “eerst zien, dan geloven” op zijn plaats. Vanzelfsprekend heeft de Ypsilon in Italië goed verkocht, maar dat had ook met de krater die FCA maakte in het B-segment. Omdat men weer terugkeert in het B-segment, kun je onmogelijk op basis van de Ypsilon een goede businesscase voor Lancia neerzetten.

    Er waren/zijn meer mogelijkheden, men had Lancia bijvoorbeeld ook bij Opel/Vauxhall kunnen voegen en dan op de Italiaanse markt mikken.

    Vragen zijn:

    Wat is men concreet met Lancia van plan, welke auto’s komen er?
    Op welk segment gaat men die richten? De historische koper van de Ypsilon is een andere dan de historische koper van de Delta HF.
    Wie gaat ze verkopen, welke dealers?
    Waar gaat men ze verkopen, in welke markten?

  • niccolo schrijft:

    @dmantione
    Heldere vragen. De toekomstige kopers zijn naar mijn verwachting niet de historische kopers. Lancia is te lang niet op de verschillende markten en niet in de verschillende segmenten actief geweest, dat ze geen vaste klanten maar hebben. (Op een kleine groep trouwe fans én de Italiaanse Y-kopers na). Het merk moet zichzelf opnieuw uitvinden en kan putten uit een rijk verleden. Maar uiteindelijk moet het een product neerzetten dat in de smaak valt bij de kopers van dát moment. Zo iets moet mogelijk zijn. Neem bijv. de Alfa 156, het model dat gretig aftrek vond en de verkoopcijfers van het merk in heel Europa sterk deden stijgen. Eigenlijk het zelfde proces waar alle andere merken ook voor staan in deze tijd van verandering in de sector.

  • Anthan schrijft:

    it’s still embarrassing to tell your friend your car is based on French Peugeot..Its like saying Ferrari is based on Daewoo.

  • Thomas schrijft:

    En toch gaat het moment komen dat we ook anders naar elektrische auto’s gaan kijken. Dat we niet meer wegkijken naar de verschrikkelijk vervuilende nikkel productie waar Musk nu vol op inzet. Dat we onze ogen niet meer sluiten rondom de kinderarbeid gedreven basaltproductie.
    De Italiaanse merken hebben lang afgewacht en het is echt geen probleem paar BEV auto’s op de markt te brengen. Anderzijds verwacht ik dat de definitieve koers voor de toekomst nog niet bepaald is. Het is natuurlijk ook maar wat het politieke sentiment is. Hopelijk kiest Stellantis de toekomst wijs. Mijn geloof en hoop zit nog steeds in biobrandstoffen. Dat lijkt mij nog altijd de meest logische en wijze keuze. Maar goed, dan moet dat wel een serieuze sprong gaan nemen

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo , Lancia

Lees meer over

, , , ,

Volg ons

Advertenties