Maserati wil laagdrempeliger worden

Sinds Alfa Romeo bij Maserati en Abarth is ondergebracht wordt het steeds duidelijker dat we spreken over een compleet nieuwe bedrijfstak waar FGA grootse plannen mee heeft.

Sportiviteit, luxe en exclusiviteit zijn kenmerken die bij Maserati horen en die Alfa Romeo bijvoorbeeld graag met succes opnieuw zou over willen brengen op de klant. Kenmerken die Ferrari met succes weet te exploiteren, maar die voor de gewone sterveling wel heel erg ver weg liggen. Een reden waarom Maserati momenteel nog altijd eigenlijk een te klein merk is. FGA buigt zich nu over het vraagstuk of dit concept dat zo goed past bij de Italiaanse automobielgeschiedenis, ook op minder exotische wijze aan de man kan worden gebracht voor een grotere doelgroep. Harald Wester neemt hierbij de leiding. Maserati zou in een ideale situatie dan een stuk bereikbaarder moeten worden voor de beter verdienende consument. Alfa Romeo zou volgens dit ontwerp de ongewenste status van een gewoon massamerk nog onder -of gelijk aan- de ‘Duitse premiummeuk’, definitief van zich af kunnen schudden als een soort Jaguar of Lexus. Abarth kan profiteren van de ondersteuning van een grotere bedrijfstak met dezelfde identiteit. Een niche overkoepelend geheel dus van duurdere sportieve Fiat’s tot Maserati, met Alfa Romeo als exclusief middensegment. Dat laatste sluit overigens absoluut niet uit dat Alfa Romeo ooit nog een topmodel zou kunnen hebben voor Maserati prijzen. Maserati kan immers een klassieke sportsedan brengen zoals alleen Maserati dat kan, terwijl Alfa Romeo dat in de vorm van een zogenaamde vierdeurs coupé kan doen. Het verschil zou dan altijd nog veel groter zijn dan wat andere bouwers in Europa naast mekaar in bosjes de markt op durven te gooien.     

Als eerste vrucht van deze herschikking waar ook Maserati dus deel van uit maakt, komen nu de geruchten naar voren over de voorbereidingen voor een nieuwe productielocatie voor Maserati buiten het vertrouwde Modena. Daarbij worden zowel de momenteel in verbouwing zijnde ex Bertone fabriek te Grugliasco Turijn genoemd, als een nieuwe productielijn in de VS. Ook hierbij sluit het een het ander niet uit, want we weten inmiddels dat FGA zo min mogelijk auto’s per schip van A naar B wil brengen om kosten te drukken.

Wie kan rekenen kan hierbij wel concluderen dat de techniek voor de toekomstige Maserati minstens een combinatie moet worden van Amerikaanse en Italiaanse techniek. Dat klinkt in eerste instantie misschien niet zo mooi, maar het kan ook het positieve antwoord op de brandende vraag zijn of er een nieuwe V6 komt die niets te wensen over laat, of Alfa Romeo nog ooit een vlaggenschip krijgt, en of Maserati een extra model zal krijgen onder de duurdere Modenese creaties uit de Emiliaanse regio.

We zullen zien wat uiteindelijk van deze geruchten over zal blijven. We vinden bij AutoEdizione dat dit in ieder geval niet onwaarschijnlijk klinkt.

Een gedachte over “Maserati wil laagdrempeliger worden

  • 17 februari 2010 om 09:15
    Permalink

    Hmmm, het liefst heb ik Alfa gewoon terug zoals in de periode van de 156/147/166. Redelijk betaalbaar voor de gewone werkslaven zoals wij 🙂 Ik heb totaal geen behoefte aan een tegenhanger voor Lexus/Jaguar, dan blijft het bij mij nl bij boekjes bij de dealer. En Abarth is wel leuk hoor, maar TE sportief naar mijn smaak. Alfa had in de Gouden Generatie een mooie mix tussen sportiviteit en luxe, elegantie en rijplezier.

    Een kleine betaalbare coupe vergelijkbaar met de Megane Coupe zou dan ook welkom zijn. Ik hoef geen concurrent van de CLS ofzo te zien, daar heb je de CLS voor. Laat dan Maserati kleinere sedans en coupe’s maken om dat gat te vullen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.