Maurizio Consalvo spreekt Alfisti toe

Consalvo

De man die achter de schermen bij Alfa Romeo het woord doet richting de trouwe maar ook veeleisende achterban heet Maurizio Consalvo.

Op Balocco is hij ook dikwijls gastheer bij de nodige perspresentaties. Het is alsof in deze onzekere tijden waarin allerlei wilde berichten de ronde doen, de Alfa Romeo directie zich nu bekommert om de gelederen van de aanhang der Alfisti waar inmiddels veel omrust is ontstaan. En omdat wij daar toe behoren doen we rechtstreeks verslag vanaf Alfisti.com, waar Consalvo ‘as we speak’ berichten aan het typen is als reactie op de vele vragen. De beste man zijn status is momenteel ‘online’. Consalvo was ondermeer betrokken bij de ontwikkeling van de 8C Competizione, MiTo en ook de nieuwe Giulietta.

“Beste Alfisti,

Ik ben blij om het feit dat ik me eindelijk tot jullie kan richting. Via deze nieuwe weg kan ik jullie op de hoogte stellen van een heel aantal aspecten rond de producten van Alfa Romeo. Ik voel me vereerd om deze communicatielijn met jullie te mogen beginnen, want sinds het begin van mijn carrière ben ik altijd groot bewonderaar geweest van de wereld der Alfisti. Alfisti zijn vaak ervaren experts en ware kenners of gewoon gepasioneerde liefhebbers van Italiaanse auto’s. 

Mijn passie en droom is ook mijn werk geworden. Ik ben medeverantwoordelijke bij de ontwikkeling van concepten met het oog op de toekomst. Het is een uitdagende, soms moeilijke maar ook zeer dankbare taak waar we ons mee bezig houden. Ik kan me voorstellen dat voor buitenstaanders het momenteel moeilijk is om daar een voorstelling van te maken. Als kind droomde ik ervan om de leiding te hebben over het produceren van de sterkste motoren en de auto’s die vooral heel erg snel kunnen. De realiteit is echter een stuk rationeler en minder sappig. Er moeten constant een heleboel complexe zaken overwogen worden. Vooral met het huidige economische klimaat is dat bijvoorbeeld het geval. Hier bij Alfa Romeo betekent dat dat we altijd druk bezig zijn om verantwoorde investeringen te doen. Dat doen we altijd door als eerste de ontwikkeling van de markt in de gaten te houden. Vroeger was dat een stuk voorspelbaarder en minder moeilijk. Bovendien zijn ontwikkelingen altijd wereldwijd en niet alleen een kwestie van Italië en Europa. 

En meestal is het beste wapen dan de technische innovatie. Dan kom je op het juiste moment met het juiste product op de markt. Multiair is bijvoobeeld zo’n winstgevende innovatie. De eer was dan ook aan de MiTo om deze techniek te introduceren. Dankzij het inzicht van een team dat op tijd inzag dat lagere emissies en meer vermogen het goed zullen doen op de huidige en toekomstige markt. 

Een belangrijk aspect is de wetenschap van wie je klant is en wat hij of zij wil en belangrijk vindt. De geschiedenis en de merkwaarden en de daarbij horende unieke sellingpoints plus alle mogelijke redenen waarom een klant voor je product zou kiezen zijn hier het bespreken waard. We weten wat dat betreft precies wat we willen bereiken. Herkenbare styling, goede rijeigenschappen, excellente prestaties en rijsensatie plus de veiligheid. Precies die eigenschappen die bij Alfa Romeo horen. De keerzijde van die bijzondere eigenschappen is dat de eisen alsmaar hoger en hoger worden. We hebben bij Alfa Romeo te maken met traditionalisten maar ook met een geheel nieuw publiek. 

Toen Alfa Romeo in de jaren ’50 met de nieuwe Giulietta kwam, was er geen enkele andere auto op de markt met gelijkwaardige eigenschappen. Een sportieve gezinswagen werd alleen bij Alfa Romeo gebouwd in die tijd. Niemand bouwde in die tijd nog zulke lichte sedans met aluminium nokkenas. Vandaag de dag bouwt iedereen auto’s met deze eigenschappen die ook nog eens heel goed in elkaar steken. Ondanks dat is het nog steeds enorm de moeite waard om deze merkeigenschappen na te streven. Vooral in de toekomst zal dit uiteindelijk renderen zodra er minder autobouwers in de wereld zullen zijn en de verschillen minder rijk in aantal. De uitdaging is dus een Alfa te bouwen dat aan alle eisen van de markt voldoet, tegelijkertijd op en top Alfa is, van hoge kwaliteit en oogstrelend.

Achterwielaandrijving

Het is nu tijd om wat vragen te beantwoorden van jullie Alfisti. Een heet hangijzer is natuurlijk de vraag om achterwielaandrijving voor Alfa Romeo. Dit is een onderwerp dat zich niet al te makkelijk laat beantwoorden maar ik doe toch een poging. Het is allereerst geen technisch ideologische kwestie maar eerder een rationele kwestie. Compactere auto’s hebben bijvoorbeeld meer voordeel als ze voorwiel aangedreven zijn. Bovendien bieden die een groot deel van de doelgroep meer gemak qua rijeigenschap en ruimte achterin. Aan de andere kant is het er meer voordeel bij achterwielaandrijving zodra de prestaties omhoog gaan. Helemaal als je er ook toe in staat bent om het achterwielaangedreven product met de huidige electronische ondersteuning zó te maken dat het rijplezier er niet op achteruit gaat. Maar er zijn veel voorwielaangedreven auto’s die buitengewoon veel rijplezier als eigenschap hebben en er zijn ook ronduit saaie acherwielaangedreven auto’s. Van die laatste categorie noem ik geen namen omdat ik niemand wil beledigen.  Wij vragen ons vooral af wat we willen bereiken met een te ontwikkelen auto en daarna middels welke techniek. Er is geen enkele goede reden te bedenken om voor de achterwielaandrijvingstechniek te kiezen enkel en alleen omdat die nu eenmaal heilig is. Maar zodra het op performance aankomt zul je er mogelijk wel voor gaan. 

V6

Nog zo’n onderwerp is de bouw van een V6. Ik spreek even uit hoe wij daar tegenaan kijken momenteel zonder te veel uit de school te klappen. We zijn ons donders goed bewust van wat de impact is geweest van de V6 ‘Busso’ op de naam Alfa Romeo. Zo’n motor vervangen was en is geen makkelijke klus. Het is een enorme investering aangezien betrouwbaarheid belangrijker is dan ooit. Bovendien moet het verbruik zo laag mogelijk liggen en de motor moet heel schoon zijn. Zoiets mag dus pertinent niet fout gaan. Een belangrijk onderdeel vormde ook de planning rond de modellen die deze motor zouden gaan gebruiken en voor welke markten. Maar ik kan jullie geruststellen. FPT is met een V6 bezig van een extreem hoog niveau. Ik zeg niets te veel als ik zeg dat het niet zomaar een V6 zal zijn maar dé V6, met het temperamentvolle karakter waar de Italiaanse motor zo beroemd mee is geworden over de hele wereld.  

1750 TBI

Wat motoren betreft. Het is voorlopig niet de bedoeling om ook voor de 1750 MultiAir technologie toe te passen.
Over enkele maanden zullen we een evolutie op deze motor zien met een hoger prestatieniveau. Een nieuwe stap richting een toekomst met enkel Alfa waardige motoren met hoge prestaties en minder verbruik en uitstoot.

Elektronische Q2

De mechanische Q2 is met succes doorontwikkeld en getest op de 147 en GT. We wilden nu een nieuw doel bereiken samen met onze technici bij de ontwikkeling van de elektronische variant. De rijervaring moet precies hetzelfde zijn als met de mechanische. Nu met drie nieuwe voordelen erbij; Het is toepasbaar op het DNA systeem, er is sprake van gewichtreductie dankzij de afwezigheid van de mechniek bij de vooras en het is minder duur bovendien waardoor het breder toepasbaar wordt en dus niet alleen voor de grotere motoren is weggelegd. Deze nieuwe techniek zorgt er bijvoorbeeld voor dat in combinatie met DNA de nieuwe Giulietta geen auto met compromissen is geworden. De Giulietta zal hierdoor elke voorganger snel doen vergeten.

Elektrisch rijden   

Binnen FGA geloven we dat het presenteren van talloze dure elekrtische futuristische concepten onze planeet niet gaat redden. Bovendien is er nog geen toepasbare oplossing binnen korte termijn. Daarom hebben we in plaats daarvan hard gewerkt om mensen ook écht een ecovriendelijk product te bieden dankzij de toepassing van LPG en aardgas waardoor we als groep zelfs toonaangevend zijn. Daarom is de Mito 1.4 turbo op LPG een uniek product. Maar onze ontwikkeling stopt hier niet aangezien we geloven dat in de toekomst ook andere oplossingen keihard nodig zijn in het belang van onze planeet.

Toekomstige modellen van Alfa Romeo

Velen van jullie vragen constant wat de toekomst qua modellen brengen zal. Als ik een fan zou zijn en geen prof zou ik antwoorden met een waslijst aan smakelijke mogelijkheden en ideeën. Maar vanuit mijn professie kan ik alleen maar zeggen; Blijf die vragen vooral stellen want dat is alleen maar goed. We werken momenteel keihard aan de juiste keuzes, hetgeen in een veel hoger en variabeler tempo plaats vindt momenteel, vanwege de moeilijke economische omstandigheden waarin we met z’n allen zitten. We willen de markt de juiste producten kunnen bieden. De samenwerking met Dodge/Chrysler zorgt ervoor dat er meer mogelijkheden zullen zijn om de individuele merkeigenschappen verder te ontwikkelen. Dus ook die van Alfa Romeo.

De nieuwe Giulietta

De voorbeschouwing rond dit model is nog maar net begonnen. De komende weken zullen jullie meer horen over de geweldige technische aspecten van deze auto en over de vele variaties waarin de Giulietta leverbaar zal worden. De Giulietta is er op gericht om een marktleidende rol te hebben van een mondiaal niveau, dankzij de vele innovaties die in deze auto te vinden zijn. Wat het interieur betreft. Jullie zullen blij verrast zijn bij het zien van het definitieve eindresultaat. Er wordt momenteel door de kwaliteitsafdeling keihard gewerkt om elk detail tot in perfectie goed te krijgen op het gebied van kwaliteit en afwerking.

Helaas moet ik weer aan het werk maar ik zal zodra het kan me weer melden op dit forum. Ik zie ook uit naar het vernieuwde platform dat vanaf 2010 te zien zal zijn via Alfisti.com. Voor nu fijne feestdagen.”

[nggallery id=131]

34 gedachten over “Maurizio Consalvo spreekt Alfisti toe

  • 15 december 2009 om 23:22
    Permalink

    “Ik zeg niets te veel als ik zeg dat het niet zomaar een V6 zal zijn maar dé V6”.

    Heheh, toch iemand bij Alfa die *iets* zegt wat ik wil horen.

    (Dat verhaal over fwd daarentegen lijkt me nogal zwak, zou de man graag eens vragen waarom Ferrari nog geen fwd heeft, als het zo geweldig is.)

    Beantwoorden
  • 15 december 2009 om 23:46
    Permalink

    @heidekonijn: Ik kan me best vinden in het FWD verhaal. RWD is naar mijn mening useless op een B- en C-segment auto. Wat betreft het D-segment wordt het een heel ander verhaal, waarschijnlijk zullen we daar ook ‘dikkere’ versies tegenkomen.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 08:38
    Permalink

    Heel fijn verhaal. Met de juiste inleving en goede logische uitleg.
    We zijn voorlopig gerustgesteld.

    Toch wel spannend om nu uit te gaan kijken naar het moois wat zo te lezen gaat komen.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 09:36
    Permalink

    Daarom stopt BMW ook met RWD onder de 3 serie. RWD is een volgens het steekhoudende verhaal van Consalvo het beste als de rest van de auto ook even spannende karakteristieken heeft.
    Een sportieve tweezitter bv of een behoorlijke coupé of vierdeurs auto.

    De grap is dus dat ze met FWD ook iets smakelijks kunnen neerzetten als je verder leest. De Giulietta moet in dat opzicht iets speciaals zijn.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 09:47
    Permalink

    Ik heb op deze site al meerdere keren aangehaald dat RWD voor 90% van de alfa kopers geen enkel voordeel heeft. En dat Alfa voor die resterende 10% geen dergelijke dure ontwikkeling gaat doen.

    Even afgezien wat de overige extra problemen die RWD oplevert als beperktere kofferbakruimte en ruimte op de achterbank ivm de tunnel.

    Dit was ook al eerder door Alfa mensen aangegeven en goed om te zien dat men op dit spoor blijft.

    Wel gaaf dat men toch nog een V6 aan het ontwikkelen is, de 159 kan best een felle V6 gebruiken ipv de huidige V6.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 10:13
    Permalink

    er is waarschijnlijk iets in de vertaling verloren gegaan:
    “Niemand bouwde in die tijd nog zulke lichte sedans met aluminium nokkenas. ”

    lijkt me nogal vreemd…
    verder goed te horen dat ze ook bij Alfa de Busso missen… en hard met een vervanger bezig zijn…
    vraag me wel af waarom ze Multiair niet op de 1750 willen plaatsen.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 10:15
    Permalink

    Nou mijn Italiaans is prima hoor! 😀 En dat zei hij echt.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 10:39
    Permalink

    Hulde voor deze communicatie-benadering. Zou neem je je klanten serieus!

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 11:36
    Permalink

    Ik vraag me ook af waarom er geen Multi-air op de 1750 komt, technische beperking?

    Op zich een vrij geruststellend verhaal. Ik ben benieuwd of die electronische Q2 de problemen met teveel vermogen op je voorwielen een beetje binnen de perken kan houden.

    En ik ben benieuwd of de kwaliteitsafdeling nu eens EINDELIJK de auto zo af kan laten leveren dat al die zeikjournalisten niet meer kunnen klagen over lelijke stukjes plastic of niet mooi aansluitende naden etc.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 12:27
    Permalink

    Mooi verhaal om te lezen! Goed ook dat zo’n vooraanstaand iemand eens een kijkje “binnen” geeft om je publiek een gerust te stellen na alle ophef van de afgelopen weken.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 12:48
    Permalink

    Mooi verhaal, ondanks de politiek bedekte termen die worden gebruikt. De V6 komt eraan, RWD wordt niet uitgesloten op de sterkere modellen (dat zegt dus nog niets, want als je iets niet uitsluit betekent het dus niet dat je al besloten hebt het te gaan doen). Het debat op deze site over RWD kan ik volgen. Alfa moet zich eerst op de volumemodellen richten. Als je die niet goed insteekt ben je gezien als autobouwer. Volumemodellen hebben doorgaans geen 200pk+ vermogens nodig dus is FWD prima; zeker in combinatie met Q2. Vergelijk eens RWD op een BMW 116i. Dat is ook maar een beetje voor de show maar slaat verder nergens op. Het beste bewijs moet de Giulietta leveren. Als ik het bericht mag geloven een echte rijdersauto. Ik ben benieuwd naar wat Consalvo niet schrijft, namelijk hoe het zit met de Alfa’s voor de hogere marktsegmenten (zeg maar de grote sedans en de sportcoupés). Daar zou ik toch heel graag RWD met een V6 willen zien terugkomen. In goede Alfa traditie.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 18:06
    Permalink

    Heerlijk om te lezen en hij heeft gelijk de 33 en de Sud hebben al bewezen dat je op een C-segment auto geen achterwiel aandrijving nodig hebt.

    Misschien wel op de grotere Alfa’s ben benieuwd naar die nieuwe Martinelli V6.

    Alfa Romeo is bijna helemaal terug en been heel benieuwd waarmee ze gaan komen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 19:38
    Permalink

    Ik was nog niet ongerust, maar degelijk verhaal!

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 19:56
    Permalink

    Maar jullie spreken altijd maar van C segment waarom kan de nieuwe Giulietta niet tot het E segment gaan behoren om zo rechtstreeks de aanval in te gaan met de Mercedes E en Bmw 5, Audi A6?? 🙄

    In dit geval kan de Giulietta toch perfect over RWD beschikken?

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 19:59
    Permalink

    Sorry fout bericht had het over de Juilia ipv Giulietta 😯

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 20:58
    Permalink

    Dus geen achterwiel aandrijving. Echter is dit geen rationeele kwestie maar een een natuurkindige kwestie gezien de maximale energie uitwisseling tussen band en wegdek. en die is beperkt door de hoeveelheid energie die een band kan over dragen. Dus wat een band aan stuur kracht moet over dragen kan deze niet aan aandrijf kracht overdragen. Oftewel bij het uitacceleren ga je dit merken. Zonder achter wiel aandrijving geen echte rijders auto.

    gr Wouter

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 22:32
    Permalink

    RWD is volledig overbodig.
    In de jaren dat Alfa met de 156 racete reden ze in alle klasse waar ze meededen de RWD om de oren inclusief BMW in het WTCC.
    Zelfs Farfus in een bejaarde 156 reed de ene zege naar de andere tegen veel jongere auto’s van SEAT en BMW.
    Hoezo RWD.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 22:42
    Permalink

    @alfaspeed

    RWD overbodig, heb je wel es in een RWD gereden als een alfa 75 of een giulia? Rijdt stukken rustiger, bij optrekken komt het gewicht op de acherwielen met veel minder wielspin als gevolg. Ok in korte natte bochten moet je meer oppassen maar je hebg geen last van een bokkend stuurgedrag..

    Ik vind het WTCC geen echt overtuigend argument. RWD autos hadden of hebben meer gewicht aan boord. Bovendien stel je eens als de 156 wel rwd had gehad dan waren ze oppermachtig..
    Ruimte argument overtuigt net zo min, wil ik ruimte dan neem ik wel een bestelbus of een passat.. De Passat CC is ook kleiner maar verkoopt er niet minder om.. OK, de kosten zijn iets anders, maar dan tenminste op de 159 opvolger en groter RWD..

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 23:12
    Permalink

    Ik heb 10 jaar 75 TS gereden en rijdt nu nog Alfetta 1.8.(weekend)

    Maar rijdt ook al jaren 166 2.4 JTD 175 PK op de voorwielen en durf elke uitdaging aan de gaan en zeker ook in bochten No-problem.MAAR ongehoebeld op het gas gaan kan ik ook met RWD tractie problemen krijgen.
    Alfa maakt gewoon de beste FWD die er te krijgen zijn PUNT.
    Dat ze anders rijden wil niet zeggen dat ze minder presteren.
    Boven de 250 pk gaat het een ander verhaal worden maar daaronder
    totaal niet.Proefondervindelijk vastgesteld.

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 23:25
    Permalink

    Rwd is foolproof gemaakt door esp en co, anders lag half leaserijdend europa al onder de zoden. En een aluminium nokkenas.. euh, ik hoop echt niet dat die gast dat echt meende of zei (want het klopt niet). Een nokkenas uit legering misschien?

    Ik volg vooral OttoCi in deze, maar kan het toch niet laten te stellen dat

    a)-ik niet spreek voor een percentage Alfisten, maar wel voor deze Alfist, en alhoewel mijn 147 een lollig autootje is voor zijn geld, is de (rwd) lol die ik had met de 75 en heb met de ‘fetta GTV’s van een andere dimensie.

    b)-het is *omdat* BMW en co dikke 500pk rwd D, E en whatever klasse auto’s hebben (en het nog eens inwrijven door aan autosport te doen, now there’s an idea) dat ze überhaupt ook maar één hangbuikzwijn lookalike als een 116d verkocht krijgen.

    Dat soort ‘halo’ car heeft Alfa ook willen brengen met de 8C, maar met 500 stuks het tot daar beperken, is too little, too late.

    Bring back the transaxle!

    Beantwoorden
  • 16 december 2009 om 23:29
    Permalink

    @Alfaspeed
    Maar is het een beter auto dan de 75 🙂
    (Vorige week nog in een 330d gezeten. Ze kunnen zelfs de koppeling niet behoorlijk afstellen, als je niet pietjeprecies ontkoppelt davert het hele spel. Dat ding zuigt.)

    Beantwoorden
  • 17 december 2009 om 10:28
    Permalink

    @ALFASPEED, dat Alfa FWD auto’s maakt met de beste FWD ben ik 100% met je eens! Ze geven ook dan nog het meeste rijplezier.

    Maar toch vraag ik me af waarom je in het weekend dan nog zo graag een Alfetta 1.8 rijdt (mijn complimenten trouwens). Misschien toch voor de wegligging van de RWD transaxle 😉

    Technisch zouden 159 en groter RWD moeten krijgen en ook om commerciele redenen: kost wat maar met een goede marketingcampagne kun je de VAG, PSA en Japanse concerns neerzetten als “ouwelullen” autos. Dan kan FGA zich echt onderscheiden met niet alleen design en schone multiair motoren maar ook met roadhandling..
    Met Chrysler in de USA zou de afzetmarkt groot genoeg moeten zijn om die kosten te spreiden en terug te verdienen..

    Beantwoorden
  • 17 december 2009 om 10:38
    Permalink

    @alle RWD-aanbidders.

    Dat mensen BMW’s kopen voor de RWD is pure KUL, de mensen die ik ken met BMW’s kopen ze omdat ze ze mooi vinden of puur voor de badge. Was de 3-serie FWD geweest dan had deze net zo veel verkocht, misschien zelfs beter omdat er vast meer leaserijders zijn die de auto niet kozen vanwege de krappe ruimte achter.

    Wie gaat er dagelijks driftend door bochten heen? Als je dat zo graag wil, koop dan een 75 en ga daar mee spelen, maar 95% van de autorijders kopen een 1.6 of 1.8 waarmee ze dagelijks naar hun werk rijden. Daarnaast hebben ze vaak maar 1 auto dus wat ruimte achterin zou ook mooi meegenomen zijn.

    Ik denk dat de 159 geen auto meer had verkocht als deze RWD was geweest, het is gewoon een gimmick voor de ‘pure rijders’, ja, jullie met zijn vijfjes 😉

    Beantwoorden
  • 17 december 2009 om 12:00
    Permalink

    Latino, compadre; je mist het punt, mijn tv heeft 1000 kanalen, mijn PC heeft 12 miljoen GB programmas, mijn gsm 10.000 spelletjes en gadgets: ik gebruik ze niet maar ik kan het wel!

    Verkoop is irrationeel rationeel gemaakt! het gaat om een gevoel Vertel automobilisten 1000 x dat RWD 1000 x beter rijdt en dat FGA de enige is die dat levert (naast BMW en dat taximerk).. Dan komen ze wel, ook al zullen ze nooit driften.. 😉

    Ik ken trouwens wat kerels die voor een 159 gingen (voor de looks) en daarna toch een BMW namen (nb voor het bochtengedrag).

    Beantwoorden
  • 17 december 2009 om 15:09
    Permalink

    …. en de prestaties. Er zijn mensen (natuurlijk komen die nooit op een forum als deze 😉 ) die het leuk vinden als een auto in 5-7 seconden naar de 100 kan. Laten we niet vergeten dat de 159 jammergenoeg tot aan de 1750 TBI (en de diesels.. maar je raadt het al, ik ben nog van de stempel die vindt dat diesels in vrachtwagens thuishoren) motoren had die niet up to par zijn in vergelijking tot BMW. De 159 is minder snel en verbruikt meer. Dankjewel Mr Kalbfell en GM. Ik denk dat mensen die een echte rijdersauto zoeken in het hogere marktsegment (waar de 159 in valt) nu vaak bij BMW uitkomen. Audi en Mercedes zijn toch andere soort auto’s (ik vraag me af wie Consalvo bedoelde met de saaie achterwielaandrijvers). Voor mij is het een no brainer. Als je een grote Alfa bouwt zet er dan RWD in (en ja een transaxle voor de nostalgie) met een waardige opvolger van de V6 uit Arese.

    Beantwoorden
  • 17 december 2009 om 15:45
    Permalink

    ‘Saaie achterwielaangedreven auto’s’. Ik denk dat Consalvo Hyundai bedoelde of Chrysler. Zijn statement ging in elk geval over het feit dat als je RWD doet dat het wel een goeie moet zijn en niet zomaar wat. Daarom is het goed dat het om een rasechte Duetto zal gaan of een rasechte 166 opvolger. Let wel…RASECHT. Dus geen Chrysler met milanese badge. Dat is het waar het statement van Consalvo over gaat.

    Ik heb dus het gevoel dat men heel goed en doordacht bezig is i.p.v. dat men de noodzaak niet aanvoelt.

    Beantwoorden
  • 17 december 2009 om 18:22
    Permalink

    Dus nogmaals : als FWD zo zaligmakend is, én nog goedkoper om te produceren, én leasers willen helemaal geen FWD… waarom worden er nog auto’s gemaakt met RWD? Puur machochisme van de betroffen autobouwers.

    Het andere argument, dat het enkel een Marketing gimmick is : als -al is het maar pakweg 30%- van je potentiële markt graag een feature op een auto wil, wat doe je dan best als merk..? Zo goed mogelijk negeren? Zou de nieuwe Xtype fwd krijgen? Zou een Miata verkopen met fwd? Een Elise? 911? 5-serie?
    Don’t think so.

    Beantwoorden
  • 17 december 2009 om 19:51
    Permalink

    Nee idd. En daarom zou een Duetto RWD hebben en een 166 en 159 (159 was eigenlijk een Mondeo concurrent en dus goed genoeg) opvolger ook.

    Maar een Giulietta en een MiTo uiteraard niet 😉

    Beantwoorden
  • 17 december 2009 om 20:30
    Permalink

    Als ik wil spelen en onzin uithalen dan pak ik m’n Alfetta of 75 TS uit de garage.maar om goed snel en comfortabel vooruit te komen dan pak ik toch mijn 166.
    En niet zo negatief over FWD.
    Alfa heeft in het verleden heel wat steken laten liggen, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet meer kunnen en dan bedoel ik het bouwen van emotionele technische hoogstandjes.
    Dat ze het verprutst hebben ligt voor 99.9% aan GM en niet aan de technische mannen van Alfa Romeo.
    Een goede vriend van me werkt bij BMW en dan ben ik geregeld in staat om met ieder type te rijden.
    Perfectie met minder emotie helaas en zeker niet zo mooi.

    Beantwoorden
  • 18 december 2009 om 07:56
    Permalink

    ..en daarbij durf ik gerust nog te bestrijden dat BMW de perfectie op welk vlak dan ook benaderd (alhoewel Marketingsgewijs misschien..)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.