Mirafiori wordt ruggengraat van Stellantis’ recyclestrategie

De duurzame en betaalbare auto van de toekomst.

Mirafiori, ooit gebouwd als ideale kraamkamer voor massaproductie. Dat laatste staat al jaren enorm onder druk, want kosten zijn hoog en opbrengsten relatief laag. Maar Stellantis denkt vooruit en werkt aan nieuwe (duurzame) oplossingen voor de toekomstige auto voor Jan Modaal. SCEH; oftewel Sustainera Circular Economy Hub. Een mondvol maar het komt er op neer dat in de enorme hallen van wat ooit Europa’s grootste autofabriek was, een productieproces op gang zal worden gebracht met hergebruik en vernieuwing als uitgangspunt. Denk daarbij niet aan wat plastic componenten die klaar worden gemaakt voor omsmelting in een oven. Nee, de complete basis voor nieuwe auto’s zal hier worden gelegd op een oppervlak van ongeveer 55.000 vierkante meter.

Nieuwe economie.

Je kunt het zien als een vitaal onderdeel in de toelevering voor de assemblage van auto’s. Hier in Mirafiori Sud werkt men momenteel aan de inrichting van een afdeling die gericht is op het vernieuwen van componenten, motoren en transmissies. In de toekomst zal het zelfs om complete auto’s gaan die klaar worden gestoomd om opnieuw verkocht te worden aan klanten. Vooral dit laatste biedt een nieuw perspectief voor het segment voor de massa. Verder is er een aparte afdeling voor het vernieuwen van batterijen. Stellantis verwacht hiermee grote stappen te kunnen zetten op het gebied van duurzaamheid en realiseert hiermee tevens een nieuw kostenbesparend verdienmodel op de markt voor de massa. Adriano Fabrizi, eindverantwoordelijke van de Circular Economy HUB zegt dat de werkzaamheden gestaag vorderen en dat er alvast 200 personen bij zijn betrokken.

2 gedachten over “Mirafiori wordt ruggengraat van Stellantis’ recyclestrategie

  • 8 augustus 2023 om 13:42
    Permalink

    Je zult wel moeten beginnen met het ontwerp.. Maar we zullen zien. Waarom al jaren makkelijk met een iPhone (refurbished) en niet met een auto? Moeten de Italianen wel afzien van het verkopen van de reserve-onderdelen aan de hoogste bieder, 5 jaar na einde productie.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.