Napolitano: ‘Aanloop productiestart nieuwe Lancia Ypsilon is begonnen’

Achter de schermen alvast van start.

Luca Napolitano tweette deze week dat de werkzaamheden richting de productie van de volgende generatie Lancia Ypsilon in Spanje zijn gestart. Hij bezocht de productielocatie in Zaragoza. Het nieuwe startpunt van Lancia na jaren van onzekerheid, zal in de fabriek van Stellantis Figueruelas plaatsvinden. Intussen is de nieuwe luxe compacte vijfdeurs hatchback nog een geheim voor het publiek. We zijn op uitgebreide wijze ingelicht over Lancia’s hernieuwde insteek op het gebied van design en merkidentiteit middels de nodige concepten, maar weten nog niet hoe het eindproduct in nieuwe stijl er uit zal zien. Napolitano noemt de auto ‘mooi van buiten en binnen’. Met een officiële productiestart in april 2024, zal een eerste glimp echter niet ver meer van ons verwijderd zijn. Dit najaar verwachten we al een primeur.

Onderdeel van nieuwe investeringen.

Het mooiste nieuws is uiteraard überhaupt dat er eindelijk weer een nieuwe Lancia gerealiseerd zal worden. Een gaat om een stijlvolle moderne auto voor een breder publiek. De Lancia Ypsilon 2024 komt volgens de laatste berichten als 48v milde hybride met een vernieuwde 1.2 Puretech verbrandingsmotor en als BEV. Het wordt de laatste nieuwe Lancia op benzine, aangezien het premiummerk uit Turijn vanaf 2026 enkel nog EV’s wil introduceren. In de Spaanse fabriek wil Stellantis 60.000 auto’s op jaarbasis bouwen en zal een investering worden gedaan die voorbij het jaar 2030 reikt. In deze Spaanse fabriek produceert men reeds 41 jaar auto’s. De Ypsilon wordt overigens het eerste model op het nieuwe STLA Small platform. B-segment tegenhangers van Peugeot en Opel krijgen op termijn ook nieuwe producten op dit platform.

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Napolitano: ‘Aanloop productiestart nieuwe Lancia Ypsilon is begonnen’

  • 2 juni 2023 om 23:29
    Permalink

    Had de Ypsilon niet beter in Tychi gemaakt kunnen worden, samen met de 500e?
    Als die Ypsilon maar niet te groot (208, Corsa..) wordt voor haar doelgroep…

    We zullen zien. Eerst die Integrale Evoluzione versie maar eens aanschouwen (hoop ik). Dan gaat deze man ook Ypsilon rijden! Mits brede wielkasten, donkerblauw met beige alcantara…

    Beantwoorden
    • 3 juni 2023 om 11:18
      Permalink

      Dank voor de correctie. Mirafiori zie ik nu ook. Maar nog meer reden om dit kleine karretje, de Lancia Ypsilon, daar te produceren in Turijn. Het 500e-platform zal wel niet geschikt zijn voor een ICE (voor 2 jaar). Blijven mijn zorgen of de Ypsilon niet te groot wordt voor de grote groep Italiaanse dames die de Ypsilon zijn trouw gebleven.

      Beantwoorden
    • 3 juni 2023 om 12:47
      Permalink

      Lancia met een pure teck motor alsjeblieft begin er niet aan zijn ramp motoren

      Beantwoorden
      • 5 juni 2023 om 11:03
        Permalink

        Dat was ook mijn 1e reactie, natte DB riem, verstopte oliezeven troef, geknapte DB riemen, zit in de lease en ze komen elke dag voorbij met Euro 1000+ aan reparatiekosten.

    • 3 juni 2023 om 12:47
      Permalink

      De Ypsilon die in 2024 op de markt komt nog op het CMP platform.
      De eerste auto’s gebaseerd op het nieuwe STLA Small platform (o.a. opvolgers van Renegade, 208, Corsa, 500) volgen pas vanaf 2026.
      De eerste auto’s gebaseerd op STLA Medium (o.a. opvolgers van 3008, 5008, Grandland, DS7, C5 Aircross, Compass + nieuwe Delta, Gamma, DS8, Manta), STLA Large (o.a. opvolgers van Giulia, Stelvio, Charger, Challenger, Cherokee + Recon, Wagoneer S, Chrysler “Airflow”) en STLA Frame (o.a Ram 1500 REV) zullen vanaf 2024 op de markt verschijnen.

      Beantwoorden
  • 3 juni 2023 om 21:08
    Permalink

    500 Petrol in Tichy, 500 Electric in Turin.
    Y is the CMP (Petrol.) and rough-and-ready botched to BEV.
    So a makeshift and stopgap does no one in world.

    Beantwoorden
    • 5 juni 2023 om 06:46
      Permalink

      Ik hoor hier enkele verontrustende feiten. Deze auto zal dus het formaat van de 208/Corsa hebben. Veeeel te groot dus en ze lepelen een van de slechtste motoren ooit in de auto. Dit wil maar 1 ding zeggen. Fiat heeft niets meer te zeggen. Stellantis is het nieuwe Volkswagen, pure eenheidsworst.

      Beantwoorden
  • 6 juni 2023 om 10:14
    Permalink

    Het gaat overigens om de geheel vernieuwde Puretech motor. Heeft geen distributieriem maar een ketting. Op diverse websites kun je de details lezen.
    Laten we de nieuwe Ypsilon eerst maar eens in het echt zien en rijden voordat we ons oordeel klaar hebben. Viva Lancia!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.