New Stratos is af en online

Het was een kwestie van nog wat sleutelen en afstellen voordat de voltooiing een feit zou zijn.

Op maandag 8 november (vorige week) volgde het handjeschudden met dhr. Stoschek op het hoofdkantoor van Pininfarina. Het is misschien wel een van de meest gedetailleerde geheel doorontwikkelde ‘one-off’ modellen die ooit is gemaakt. Vanaf de overhandiging is ook de speciale website online gegaan voor iedere liefhebber van design en Lancia DNA. Overigens wordt er nog met geen woord gerept over de komst van extra exemplaren op dit moment. De one-off draagt dan ook geen Lancia logo.

6 gedachten over “New Stratos is af en online

  • 17 november 2010 om 17:12
    Permalink

    Prachtige auto en een zeer geslaagd resultaat. Wat mij betreft mogen ze gelijk doorgaan met de Fulvia HF, de 037 en de Delta Integrale. Hebben wij tenminste iets naar uit te kijken. Als Lancia het zelf niet doet dan maar iemand anders.

    Beantwoorden
  • 17 november 2010 om 17:32
    Permalink

    fantastische auto… ferry, dit was nooit mooi gelukt met VW genen… 😉

    Beantwoorden
  • 17 november 2010 om 20:13
    Permalink

    @integralechubasco: Ik weet het maar soms is het leuk om de knuppel in het hok te gooien.

    Neemt niet weg dat ik het echt heel jammer vind hoe bijvoorbeeld Lancia is geworden tot wat het nu is. Als Alfa ook die kant op gaat dan zijn mijn twee favoriete merken overleden alleen weten ze het zelf nog niet.
    Daarom mijn visie waarin ik zelfs de Duivel ( VAG ) accepteer als redder in nood.

    Wat jij trouwens schreef in een ander bericht ben ik helemaal met je eens. Waarom geeft Fiat de Alfa motoren niet een subtiele wijziging zodat dat net wat onderscheidener is ten opzichte van de motoren die gebruikt worden in de Fiat of Lancia modellen. Dit was in het verleden wel zo. Ik ken de Busso V6 in de Thema 3.0 v6 en die had echt een ander karakter ( met een bijna nog mooier geluid ) dan de v6 in de Alfa`s. Het is dus goed mogelijk om karakter aan te passen aan het merk.

    Waarom denk jij dat ze wel interesse in Alfa tonen maar niet in Lancia ? Ik denk het te weten maar ben benieuwd naar jou mening hierin.

    Beantwoorden
  • 18 november 2010 om 02:05
    Permalink

    Jammer dat Lancia dit project niet met beiden handen vast pakt.
    Plak er gauw een Lancia-badge op en zet deze prachtige creatie bij de Lancia-stand op de eerstvolgende internationale autoshow.
    Lijkt mij toch een uitstekende aandachtstrekker?

    @Ferry,
    Ook zo’n fan van het Rolling Stones nummer “Symphaty for the devil”?
    Daar moest ik gelijk aan denken. 😉

    Een motor een ander karakter geven is de laatste jaren zelfs steeds makkelijker geworden. Een ECU heeft nu al vaak meerdere profielen voorgeprogameerd voor verschillende situaties. Bijvoorbeeld de DNA instellingen of een noodloopprogamma. In 1 enkele ECU kan FGA dan profielen aanmaken voor een Fiat, een Lancia en een Alfa. Hoeven ze er 2 van de 3 maar van te maskeren bij de verkoop van een model.

    Beantwoorden
  • 18 november 2010 om 14:57
    Permalink

    @Ferry832

    Er is denk ik geen grotere doodzonde in de autoindustrie dan het vasthouden aan tradities. De ontwikkelingen aan nieuwe auto’s die ook nog moeten voldoen aan de huidige, strenge eisen van de markt gaan in ontzettend hoog tempo. Vooral ingezet door de duitse autoindustrie, die een thuismarkt heeft van veeleisende klanten. Wat de duitsers al sinds ’70er jaren doen is elkaar beconcurreren op de markt maar met elkaar afspraken maken om qua technologie elkaar niet al te veel te ontlopen (250km/u afspraak bijvoorbeeld). Zo houden ze elkaar in stand en bespelen ieder hun eigen deel op de markt.

    Ook zijn er verschuivingen op de markten. De thuismarkten worden steeds meer de achilleshiel voor autofabrikanten. Merken die zich te veel op de tradtionele thuismarkt richten (lancia? alfa?) worden gevoelig voor teruglopende verkopen, zoals bij crisissen of politieke wantoestanden.

    Alfa en Lancia moeten elkaars concurrenten binnen het concern zijn. Elkaars concurrenten maar wel elkaar het licht in de ogen gunnen. Fiat had daar een achterliggende rol op moeten spelen. In plaats daarvan zijn de huidige Lancia’s en Alfa’s te sterk ontwikkeld op een Fiat basis. Waarom geen platform ontwikkelen exclusief voor Lancia en Alfa? Waarom geen nieuwe italiaanse V6? Dit had al 10 jaar geleden ingezet moeten worden. In plaats daarvan is (als kostenbesparende redenatie) ingezet op een uniforme platform voor Fiat, Lancia en Alfa. Steek nu geld in een exclusief platform en pluk de komende 20 jaar de vruchten… Soms kun je beter geen kostenbesparende maatregelen nemen als de identiteit in het gedrang komt. Belangrijk is dat je je thuisland als 1 man (en als bank) achter je hebt staan.

    Alfa en Lancia moeten de tools krijgen om auto’s te bouwen waar de Alfaklant om vraagt namelijk: Extreem sportief, praktisch en Italiaanse flair maar aangepast op de mondiale europese/klant. Zo ook de Lanciaklant: Gedistingeerd-sportief, praktisch en italiaanse flair maar ook aangepast op de mondiale europese/klant.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.