‘Niet in gemeenschap van goederen’: Mirafiori blijft van Fiat

Marchionne maakt bekend dat ondanks de vergaande samenwerking tussen Fiat een Chrysler, de Mirafiori fabriek gewoon eigendom blijft van Fiat. Een belangrijk detail dat zelfs door de agerende vakbond niet op tafel werd gegooid in ‘de slag om Turijn‘ van afgelopen kerst. Waarschijnlijk omdat het enige doel van deze tegenstanders altijd een directe aanval op de fabrikant zelf is geweest. Hiermee is het gebrek aan integriteit van een bond als de FIOM direct bewezen. Deze bond protesteert namelijk niet voor een beter bedrijf in het belang van de werknemers; De FIOM vormde enkel een front tegen Fiat zonder ook maar één moment open te staan voor overleg. Feitelijk dus een front tegen werkgelegenheid voor haar eigen leden.

Maar genoeg over het al oude probleem. Fiat SpA laat nu zelf weten dat het Mirafiori onder geen beding uit handen zal geven aan Amerikaanse aandeelhouders. Marchionne verwoorde het als volgt; “We bouwen auto’s voor elkaar. De fabrieken zelf blijven intussen in bezit van de oorspronkelijke fabrikant. Dat blijft dus gescheiden.”

Aan de uitspraak van Marchionne valt op te maken dat dit voor alle fabrieken geldt. ‘Fabbrica Italia Mirafiori’, dat nu een feit is naast die van Pomigliano d’Arco, blijft dus onder volledig beheer van Fiat SpA. Fiat doet straks dus in Turijn, net als in het Poolse Tychy, aan het zogenaamde ‘contract manufacturing’. Het nodigt andere fabrikanten uit om er hun auto’s te komen bouwen in combinatie met het eigen product om de kosten te drukken. Fiat werkt zo ook nauw samen met Ford.

Fiat is duidelijk goed bezig met het onderhouden van haar eigen economie, of de verkopen nu goed of slecht gaan. Zoals het er nu naar uitziet is 2010 afgesloten met een winst van 455 miljoen euro. Een zeer goed resultaat ondanks het slechte economische weer in met name Europa. Fiat dankt dat aan diverse strategieën. Kostenbesparingen binnen de EU (zoals hierboven beschreven) en een marktleidende positie in Brazilië. 2009 werd nog afgesloten met een verlies van 848 miljoen euro.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.