Home » Maserati

Nieuw motorblok koppelt Maserati los van Ferrari

10 mei 2019 11:07 14 reacties

Maserati investeert zoals we weten in nieuwe motoren en elektrische techniek de komende jaren. Harald Wester maakte onlangs al bekend dat er een nieuw motorblok aan zit te komen als basis voor het hele gamma van het Modenese merk. Het debuut van deze krachtbron gaat vermoedelijk gepaard met de introductie van een compleet nieuwe GT die we volgend jaar alvast mogen bewonderen.

We vermoedden al dat dit Maserati tevens los kan maken van moedermerk Ferrari. De drietand verlaat het nest als het ware. Iets dat nu ook officieel is bevestigd door Ferrari-baas Louis Camilleri. Maranello zorgde er vanaf de jaren ’90 voor, dat Maserati weer in ere herstelt zou kunnen worden, dankzij de productie van zeer exclusieve auto’s.

De onafhankelijke rol die Maserati zal gaan spelen de komende jaren, maakt het merk flexibelere en sterker in commercieel opzicht. Tussen 2021 en 2022 zal de levering van Ferrari-motoren geheel stoppen. Hieruit kunnen we ook concluderen dat Maserati’s nieuwe GT Alfieri, geen krachtbron zal delen met bijvoorbeeld een Portofino of toekomstige Dino (mogelijk andersom?). Voor deze vooraanstaande merken wordt dus bewust gekozen voor de nodige differentiatie, wat in het voordeel is van beide bedrijven. De nieuwe motor van Maserati zal tevens dienen als basis voor Alfa Romeo verwachten wij, aangezien beide merken nauw samen blijven werken in technisch opzicht, met Modena als thuisbasis.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

14 reacties »

  • Raraaf schrijft:

    Voor Ferrari een begrijpelijke stap naar een nog grotere exclusiviteit. Voor Maserati niet een commercieel voordeel. Noch voor Alfa (met de mooie V6 in de Giulia Quadrifoglio). Als je schaalvoordelen zoekt met PSA, waarom dan niet binnen je eigen groep? Als we maar niet een Hemi in de Maserati gaan stoppen ­čśé

  • Lancia4Ever schrijft:

    De V6 in de Giulia kan nooit in grotere oplage vermarkten worden bv met minder pk en is te duur. Niet toekomstbestendig dus wil alfa ooit groeien

  • Zebo schrijft:

    Ja, dat was echt de grootste belemmering in de verkopen van Maserati, die link met Ferrari, moet echt als eerste aangepakt worden… NOT! Vertel dan op zijn minst erbij waarom het zo goed zou zijn in deze tijden een nieuwe verbrandingsmotor te ontwikkelen en waarom electrificatie van een bestaande geen optie is. Of blijkt straks dat die nieuwe Maserati-motor een hybride-uitvoering is van de Alfa-V6? Lijkt mij een stuk nuttiger…

  • Lancia4Ever schrijft:

    Volgens mij begrijpen een paar mensen hier niet wat die ‘Alfa V6’ feitelijk voor motor is…. Waarom denk je dat er geen ‘eco vriendelijke’ instapper van is?

  • Zebo schrijft:

    @ Lancia4Ever: Fijn als je dat dan uitlegt. Ook waarom FCA dan voor zo’n beperkt bruikbare motor kiest als rationalisering (dus component sharing) en elektrificatie de toverwoorden van deze tijd zijn.

  • henk schrijft:

    @Lancia4Ever

    Een bar goede opmerking van je!
    ‘Alfa V6’ en ‘eco vriendelijk’ zijn in vergelijking inderdaad zo ongeveer de noord en zuidpool van tegenstelling.

  • Hans de Kok schrijft:

    Strategie, planning en italianen gaan niet samen… dat blijkt wel weer… ze hebben helemaal niets nada niente begrepen van schaalgrootte, samenwerking etc.. gelukkig komen veel plannen niet uit en zijn ze nog wispelturiger dan een vrouw… hoop dat dit daar ook onder valt…

  • Squadra schrijft:

    Het heeft allemaal te maken met WLTP en de CAFE norm. Deze nieuwe meeting komt 3 x in de aankomende 5 jaar. Dat is killing voor je gamma of modellen range. Daarom stopt Opel met de Karl en VW met de UP. Dat is waarom de nieuwe TVR Griffith met een jaar uitgesteld. Een reden waarom de Golf 8 er nog steeds niet is daarbij heeft VW grote betrouwbaarheids problemen met de nieuwe Golf. Elke Golf heeft nu ongeveer 120 storingen. Het is voor heel veel frabrikanten een probleem en ook zeer kostbaar! De reden waarom Bentley geen winst draaide afgelopen jaar omdat ze achteraf dingen moesten aanpassen aan de Bentayga en de nieuwe Continental de Diesel Bentayga is na een jaar al uit productie.

    Maserati zal met eigen motoren komen omdat er ook veel elektrisch zal zijn waardoor dit dus wel kan.

    Ciao

    Squadra

  • Lancia4Ever schrijft:

    @zebo Alfa koos tien jaar geleden al voor de ontwikkeling van deze motor. In de eerste plaats omdat dat de enige mogelijkheid was en ten tweede omdat het toen nog andere tijden waren. En ten derde omdat het toereikend is voor de productie van een exclusief topmodel als de Q

  • henk schrijft:

    @Hans de Kok

    Je bent in ieder geval heel goed in het totaal ongegrond beledigen….

  • N.N. schrijft:

    GME T6?

  • Hoekree schrijft:

    Alfa romeo komt in 2022 ook met eigen motor in formule 1
    Ook is in amerika een nieuwe 6 in lijn in ontwikkeling.
    De 8 cil gaat zoiezo verdwijnen en voor een 6 cil hebben ze echt ferrari niet nodig.
    Zitten echt geen domme jongens daar hoor.

  • Hilbert schrijft:

    Toekomst is EV of Waterstof

  • Hilbert schrijft:

    Begrijp niet dat 6 of 8 cilinder wel kan en 5 cilinders 10 jaar geleden al exit was

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie´┐Żn

Maserati

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties