Nieuwe Lancia Ypsilon in 2020?

Lancia krijgt volgens bepaalde bronnen prioriteit als het gaat om de ontwikkeling van een nieuw model. Het gaat om de opvolger van de Ypsilon, waarover in de wandelgangen steeds hardnekkiger en luider bepaalde details blijven doorklinken. Als dit waar is, zouden er binnenkort al testexemplaren op de weg moeten verschijnen.

Het zou om een compleet nieuwe B-segment Lancia gaan van ruim 4 meter lang, zitcomfort voor 5 personen en een bagageruimte van 320 liter inhoud. Uiteraard ligt een gestekkerde versie ook voor de hand. Mogelijk is tijdens de open lucht autosalon in Turijn, in het San Valentino park, het een en ander door FCA-mensen zijn losgelaten.

De geruchten over een nieuwe Lancia zijn dus consequent en gedetailleerd. In maart schreven we er voor het laatst over. Het begon eind 2018 bij een welingelichte bron van Quattroruote. Twee jaar geleden hoorden we als redactie van AutoEdizione al, van designchef Klaus Busse persoonlijk, dat het een kwestie van tijd zou zijn wat Lancia betreft. Lancia was dankzij de Ypsilon, gedurende het afgelopen halfjaar, het sterkst groeiende merk op de Italiaanse markt na Dacia.

De lanceerdatum waarover gesproken wordt is 2020. Daardoor vermoeden we dat Lancia voorrang krijgt, wat het gebruik van een nieuw compact platform betreft. Intussen blijft Fiat met de 500 (uitgezonderd de nieuwe 500 EV) en Panda eerst nog gebruikmaken van de huidige basis. Van de beide populaire Fiat’s, komt vanaf begin volgend jaar een grondige update op de markt, compleet met hybride 1.0 Firefly motoren.

Wat het nieuwe platform betreft, denkt Fiat ook na over een opvolger van de Punto (2021?), geïnspireerd op de onlangs getoonde Centoventi. Dat verklaarde Fiat-topman Olivier François in maart op de salon in Genève. Of Renault-Nissan ook iets met dit platform te maken zal hebben, is uiteraard nog een geheim, evenals het feit of FCA nog rekening houdt met meerdere scenario’s. Het is bekend dat FCA voor een segment als het B-segment, bij voorkeur samenwerkt met een gelijkwaardige partner.

12 gedachten over “Nieuwe Lancia Ypsilon in 2020?

  • 25 juni 2019 om 15:07
    Permalink

    Laat ons zeggen, allemaal eerst zien en dan geloven.

    Beantwoorden
  • 25 juni 2019 om 18:46
    Permalink

    Hilbert ?
    Je bericht had ook zo kunnen zijn…..
    Jes eindelijk weer lancia nieuws ik ben er blij mee.

    Beantwoorden
  • 25 juni 2019 om 19:21
    Permalink

    Nou wa aarom dan toch zo negatief jongen.
    Lancia leeft wees een blije kerel

    Beantwoorden
  • 25 juni 2019 om 20:15
    Permalink

    Goed nieuws, maar waarom duurt het allemaal zo lang? Ze laten eerste de klanten ontsnappen naar de concurrentie om dan uiteindelijk – en te laat – met iets nieuws te komen en dan vragen ze zich af waarom er zo weinig kopers zijn. De Yspilon én Punto hadden er al moeten zijn, alsook de opvolger voor de Mito. Prutsers. Ze hebben alle capaciteiten en ze doen er niks mee.

    Beantwoorden
  • 26 juni 2019 om 14:59
    Permalink

    Begrijp niet waarom Alfa Romeo en Lancia niet de zelfde bodemplaat gebruiken en dat heeft hun geen wind eieren opgeleverd

    Beantwoorden
  • 26 juni 2019 om 20:15
    Permalink

    Een nieuwe Ypsilon van rond de 4 meter op een nieuw platform, daar kan ook een nieuwe Mito op!

    Beantwoorden
  • 27 juni 2019 om 01:39
    Permalink

    Lancia dat de primeur krijgt van het nieuwe platform, das toch geweldig nieuws. Krijgt lancia dus terug het eigenwijze en luxe uitstraling binnen fca

    Beantwoorden
  • 27 juni 2019 om 10:32
    Permalink

    Goed nieuws is het zeker maar waarom Alfa en Lancia geen platform meer delen is een grote vraag
    Want Alfa verkoopt delen met Lancia tig meer auto’s

    Beantwoorden
  • 27 juni 2019 om 21:33
    Permalink

    Er is de laatste 10 jaar geleden zoveel gebeurt dat het vertrouwen erg diep is gedaald

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.