Ode aan Alfasud op Italiaanse televisie

Bijna exact een jaar nadat wijzelf uitvoerig bij deze markante geschiedenis over een Zuid-Italiaanse Alfa Romeo fabriek stil stonden, zend de zender Raidue vanavond een zeer interessante documentaire over Alfasud uit, om 23:45. De fabriek in Pomigliano d’Arco nabij Napels kent een grillig bestaan van hoogte en dieptepunten en is inmiddels omgetoverd tot Fiat’s modernste fabriek (Giambattista Vico), waar vandaag de nieuwe Panda wordt gebouwd. Alfisten zullen likkebaarden (en wellicht een traan laten) bij het zien van dit unieke bewegende beeldmateriaal over de jaren dat het heilige Milanese merk er alles aan deed om te overleven. Symbool voor deze ultieme poging is natuurlijk de gezinswagen Alfasud, die alles in zich had om een echte Alfa te zijn, inclusief de ramkoers van een legendarisch merk dankzij het roest-debacle (en corrupte politiek) dat de hele Italiaanse autoindustrie (vaak ten onrechte) verder zou besmetten.

In de documentaire wordt de slagkracht van een voor die tijd hypermoderne fabriek belicht en tevens het diepe dal waar het doorheen moest tijdens de aloude strijd tegen vakbonden. De documentaire heet ‘Un’auto chiamata Sud’ (‘Een auto die Sud heet’), wat natuurlijk duidt op de symbolische lading van de naam Sud. Het Milanese Alfa Romeo gaf een kansarme regio in Italië een eigen product met de naam ‘Sud’, wat in dit geval voor ’trots’ staat. Immers, tot ver in Noord-Italië en zelfs daarbuiten zou men kennismaken met deze innovatie. In de documentaire is ook een interview met de zeer bekende en toegewijde Alfa Romeo topman Giuseppe Luraghi. Alfasud was een ideologisch project dat onder lichte politieke dwang tot stand kwam, met als gevolg dat dit de meest onbestuurbare fabriek van Italië was. Fabrieksdirecteuren moesten dikwijls onder politie-escorte naar hun werk.

De Sud werd door een marketing-fout als snel Alfasud genoemd, wat eigenlijk aantoont hoe onbestuurbaar het prachtige merk in nood was geworden. Goed bestuurbaar was wel de auto zelf, dat zelfs geen gelijke kende in dat opzicht. Een in eerste instantie succesvolle herhaling van wat ooit met de Giulietta werd bedacht. De sportieve gezinswagen pur sang. Er werden uiteindelijk 715,170 vijf- en tweedeurs varianten gebouwd, circa 185,665 memorabele TI modellen,  5,899 van de onbekende Giardinetta (SW) en 102,053 van de aantrekkelijke Sprint. Morgen, 13 juni, volgt op Raitre een herhaling om 10:00.

2 gedachten over “Ode aan Alfasud op Italiaanse televisie

  • 12 juni 2012 om 19:57
    Permalink

    Doe mij eens zo’n Sudje van die lopende band , man o man wat reden die dingen… zeker als je vergelijkt wat andere merken toen aanboden.

    Beantwoorden
  • 12 juni 2012 om 22:09
    Permalink

    Helaas geen RAIdue of tre, maar met dit soort compacte en heldere geschreven overzichten ben ik ook al blij! Forza AE!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.