Onderzoek bewijst onschuld FCA rond dieselschandaal

Vandaag heeft het Italiaanse ministerie van transport bekendgemaakt dat in de motoren van Fiat Chrysler Automobiles geen manipulatieve software bevatten. Bovendien hebben de tests in het laboratorium (want daar ging het om) uitgewezen dat er geen ontoelaatbare hoeveelheden uitstoot zijn gemeten. Minister van transport Graziano Delrio maakte vandaag in de kamer de uitslag van een uitgebreid onderzoek bekend, waarbij 18 modellen van diverse merken zijn onderzocht. FCA’s modellen Fiat 500X, Fiat Doblò en Jeep Renegade, die in Duitsland de afgelopen maanden enorm ter discussie werden gesteld, blijken ook alles behalve frauduleus. Dat terwijl de Duitse minister van transport Alexander Dobrindt zelfs een importverbod eiste op deze modellen.

Delrio geeft zo antwoord op vragen die de afgelopen tijd zijn gerezen. Niet enkel vanuit Duitsland, maar ook vanuit Frankrijk en Brussel zelf. Ook wat de Amerikaanse aanklacht betreft is FCA vol vertrouwen over een positieve afwikkeling. Marchionne heeft al aangegeven dat hij verwacht dat er binnenkort vanuit het EPA een erkenning zal volgen, wat betreft het niet aanwezig zijn van sjoemelsoftware in dieselmotoren van FCA.

10 gedachten over “Onderzoek bewijst onschuld FCA rond dieselschandaal

  • 9 februari 2017 om 00:57
    Permalink

    Dit verhaal staat haaks op het nieuws van Reuters, dat vandaag op Autoweek.nl, dat meldt dat FCA emissietests mocht overslaan van de autoriteiten, volgens een rapport van hetzelfde Italiaanse ministerie van Transport, dat hierboven geciteerd wordt. Het blijft uitermate vaag allemaal.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 06:54
    Permalink

    Fca heeft geen test overgeslagen dit klopt niet , wel dat van die auto, s de rapporten nog niet volledig waren , maar als de 1.3 van de ypsilon niet goed zou zijn vind ik vreemd want die zit ook in de mito de doblo de opel corsa chevrolet kalos en nog in een suzuki , en mischien nog wel meer auto, s

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 08:35
    Permalink

    Waar kunnen we dit bericht terugvinden dan? Ik vind inderdaad ook alleen het bericht over niet ingevulde emissiewaardes. Ik had verwacht als dit waar zou zijn, dat allang op andere media was verschenen.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 10:31
    Permalink

    Als je kijkt wat daar gezegd wordt, dan is dat (1) er zijn geen bewijzen of aanwijzingen voor manipulaties gevonden, (2) in de laboratoriumtesten geven de auto’s waarden af die overeenkomen met de certificeringsrapporten. Juridisch gezien is dat inderdaad afdoende, want je hoort de uitstoot volgens de huidige achterhaalde regels in het laboratorium te meten. Eigenlijk is men in Brussel de grootste schuldige aan deze kwestie door volledig onrealistische testnormen op te stellen. De bevindingen dat de auto’s bizar veel meer op de weg uitstoten dan in het laboratorium worden evenwel in het geheel niet verklaard door het ministerie en ik heb zo’n vermoeden dat men in Brussel en Berlijn wel een verklaring wil zien en ik denk dan ook dat de kous hiermee nog niet af is.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 14:11
    Permalink

    Misschien verwarrend allemaal maar volgens mij gaat het erom dat FCA niets illegaals heeft gedaan.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 14:23
    Permalink

    Vanzelfsprekend, maar wat illegaal is en wat niet is geen zwart-witkwestie: Je kunt best een zaak maken dat 20 keer zoveel uitstoten op de weg als in het lab niet bepaald is wat de wetgever bedoeld heeft. De problematiek met wetten is dat ze opgerekt kunnen worden of tot futiliteit gemaakt kunnen worden al naar gelang de politiek uitkomt. Tot nog toe neigde men naar futiliteit en was het prima als een auto door de volstrekt onrealistische testen kwam. Het klimaat is nu omgeslagen en wetten worden nu opgerekt. Fiat, noch enig andere fabrikant is heilig, want fabrikanten werden gestimuleerd de kantjes er vanaf te lopen. Dat maakt fabrikanten ook kwetsbaar en die kwetsbare positie kan nog een hoop narigheid opleveren.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 14:31
    Permalink

    Nog even de ALFA GIULIA SW, het andere hete onderwerp:

    Volgens berichten is het de veelgeprezen Alfredo Altavilla die besloten heeft dat de SW versie niet nodig is omdat de Stelvio een perfect alternatief is!

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 16:13
    Permalink

    Het enige wat mij blij maakt over dit bericht…is dat al dat gelul over wel of niet eindelijk van de baan is 🙂

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 17:20
    Permalink

    Als dit juridisch genoeg is gewoon basta met die aantijgingen! Komen er ook Firefly diesels? Zo ja, dan is het gezeik helemaal over.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.