Pirelli expositie in Triennale van Milaan tot 24 juli
De expositie van de oude wereldberoemde firma uit Milaan heet ‘L’anima di gomma’ (‘De rubberen ziel’). Een prachtig overzicht van bijna 140 jaar reclame voor Italiaanse banden (schoenen, regenkleding) is al vanaf vorige maand gaande, maar we maken er nu even melding van, aangezien vele landgenoten juist nu richting zuiden zullen trekken voor een welverdiende vakantie. De talloze uitingen in beeld door de jaren heen zijn van een indrukwekkende kwaliteit en vallen wat ons betreft daarom ook onder het kopje kunst. Als toeschouwer zie je niet alleen hoe het merk van Giovanni Battista Pirelli, al vanaf het prilste industriële begin in 1872 actief reclame maakte voor de band, maar ook hoe de firma door de jaren heen de Italiaanse consument voorzag van rubberen producten (schoenzolen, badkleding en andere producten voor op het strand en in het water).
Je kunt in het Triennale dus een zeer uitgebreid archief gaan bekijken aan bewegend en statisch beeldmateriaal. Menig uniek beeldmateriaal wordt zelfs weer sinds lange tijd (vaak na wat restauratie) voor het eerst in het openbaar getoond. Een uniek stuk dat onder het stof vandaan is gehaald, is bijvoorbeeld een spotje met sekssymbool Marlyn Monroe in de hoofdrol (1952). Zij maakte reclame voor Pirelli’s badpakken uit begin jaren ’50 gemaakt van ‘Lastex’. Dat en nog veel meer is tot 24 juli in het Triennale van Milaan aan de Viale Alemagna 6 tentoongesteld. De expositie is van dinsdag tot en met zondag geopend van 10:30 tot 20:30 (op donderdag en vrijdag tot 23:00). Toegang is gratis. Voor meer informatie: www.fondazionepirelli.org