Home » Alfa Romeo

Presentatie C-segment SUV van Alfa Romeo in 2019

3 mei 2018 15:55 32 reacties

De voorlopige ‘opvolger’ van de Giulietta is een C-segment SUV op ingekort Giorgio-platform en steeds meer geruchten beweren dat dit het eerst volgende project van Alfa Romeo is. In 2019 zal de presentatie plaatsvinden van dit model, dat ook als hybride en krachtige Quadrifoglio het daglicht zal zien. We verwachten een naam van een bergpas, bijvoorbeeld Rombo. Het is vrij zeker dat de huidige voorwielaangedreven Giulietta intussen mee mag blijven draaien na een volgende update. Deze aanpassing zal in onze ogen wat grondiger moeten zijn, als Alfa Romeo inderdaad de C-segment hatchback uit 2010 tot 2022 in de winkel wil blijven zetten (zie link). Een directe opvolger die wat dichter bij de grond zit qua bodemplaat, op basis van de hier besproken nieuwe compacte SUV bijvoorbeeld, staat intussen nog niet officieel op papier.

De compacte kleine broer van de Stelvio zal uniek zijn qua sportiviteit in dit segment en de enige met aandrijving op de achterwielen (uiteraard ook als Q4). Kortom opnieuw een échte Alfa in lijn met de Giulia en de Stelvio. De compleet nieuwe Alfa Romeo moet uiterlijk in het voorjaar van 2020 bij de dealer staan. We gokken dat Pomigliano d’Arco de productielocatie zal zijn, aangezien tegen die tijd de Panda daar weer vertrokken moet zijn.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

32 reacties »

  • Lusso schrijft:

    WEERAL een SUV… zucht. Ik haat SUV’s. Trager, dorstiger, lelijker én slechtere wegligging dan vergelijkbare normale auto’s. Schaf dat toch af. Het is genoeg geweest. Basta.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Ik vind het überhaupt vervelend en belachelijk dat de gemiddelde consument maatstaf is vandaag de dag. De massa die niets met auto’s heeft bepaalt wat er geproduceerd wordt, omdat bedrijven alleen de beste mogen zijn en beurswaardig. De Lancia Thesis was misschien te veel van een andere planeet en commercieel super onverstandig, maar het was wel een fantastische domme fout. Die tijd van auto’s die op zichzelf staan is definitief voorbij. Kijk op de weg en zie hoe lelijk en saai de gemiddelde auto vandaag de dag is. Totaal niet om over naar huis te schrijven. Allemaal veilige koekblikjes zonder eigen dna. Gaap, gaap en nog eens gaap. VAG en Franse niets zeggende rommel voorop.

  • AR 159 schrijft:

    Tja weer een suv en de mito moest ook al een suv op opger krijgen als hij al komt. Jammer dat ze bij fca de huidige Alfa rijder in de kou laten staan. En ook al word het de aller beste rijders suv in het segment de meeste alfisten willen hem niet die willen gewoon een sedan, SW, coupe of hatchback. De SUV’s zijn vooral voor nieuwe klanten en dan vooral in Amerika en Azië maar grappig genoeg verkopen ze in de vs meer sedans dan stelvios zag ik in de verkoop lijst😀😀

  • AR 159 schrijft:

    Waarom brengen ze. Iet met een maand verschil gelijk een suv en een hatch veel handiger om dat toch meteen te doen gelijk met face lift giulia en daar dan meteen een SW van voor de EU

  • Hoekree schrijft:

    Nogmaals alfa maakt geen suv maar sportwagens op crossoverbasis .
    Wat een negativiteit toch weer eerst zeuren om een nieuw model en dan komt er wat en dan klagen.
    Fca verdiend momenteel geld veel geld en dat is wel eens anders geweest.
    Ik ben een echte alfist laat maar komen .
    En ja de azijn is in de aanbieding geloof ik .

  • Squadra schrijft:

    We moeten zo blij zijn met Alfa Romeo inmiddels werk ik 15 jaar in de autobranche. Alfa Romeo is nog een merk waar karakter inzit uniek aanvoelt en rijd. Ik rijd zoveel niets zeggende auto’s die totaal geen onderschijt hebben. Een van mijn beste vrienden heeft laatst weer een mooie Alfa 33 1.7 16V QV gekocht zo gaaf wat een karakter bak wat een geluid. Maar wat is het idd mega saai geworden ik ben nog steeds zo blij met mijn 14 jaar oude 166 laten we God op ze bloten knieën danken dat ze in Italia nog steeds auto’s maken. Zelfs de F1 is nu leuker met Alfa Romeo ❤️❤️

    Ciao

    Squadra

  • niccolo schrijft:

    @Hoekree dan toch op zijn minst de balsamico!

  • rb schrijft:

    Ben blij dat er wellicht weer iets nieuws bij komt (en dan wellicht beetje betaalbaar, SUV boven de Stelvio (ook voor mij echt te duur) en een sedan boven de Giulia zijn wel erg buiten mijn bereik).

    Mijn huidige Giulia wordt met een kleine op komst toch wel erg lastig met alle bijbehorende spullen en de erg kleine laadopening. Misschien is deze Romba een optie (komt alleen te laat op de markt voor de vervanging van de Giulia). Een Giulia SW zou overigens erg fijn zijn, maar ja..

    En de Giulietta nog 4 jaar in de lucht houden is wel erg ambitieus….volgens mij loopt de Mito beter (niet nagezocht) maar die gaat wel afzwaaien….

  • henk schrijft:

    Als dit allemaal waar is dan is het TOP nieuws.

    Een hatchback opvolger zou moeilijk verkoopbaar worden in de EU en totaal zinloos en onverkoopbaar in de USA. punt uit.

  • OttoCi schrijft:

    Het is vanuit een (ongeduldig) liefhebbershart bezien natuurlijk jammer dat Alfa een SUV aankondigt en geen flamboyante 6C. Maar begrijpelijk is het wel want het geld moet eerst verdiend worden voordat het wordt uitgegeven.
    Daimler, VAG en BMW hebben sinds tientallen jaren ieder een steeds groter palet modellen in het hogere (premium) segment. Al deze modellen delen een groot aantal onderdelen waardoor de kosten beheersbaar blijven. Hierdoor hebben deze producenten een stortvloed van modellen met verschillende aandrijvingen uitgebracht (waarvan volgens mij de grens nu wel bereikt is want het wordt allemaal meer van hetzelfde). Dat staat los van hybrides waarvan het effect tot nu toe vanwege de kosten en onrijpe techniek verwaarloosbaar is geweest (behalve dan in Nederland dat als gevolg van het zieke fiscale systeem in autoland vooral voor een hoop concurrentieverstoring zorgt).
    Toen Alfa aangaf weer terug te gaan naar de roots met een overtuigend model dat uitblinkt in sportief rijgedrag hebben ze woord gehouden. Het is denk ik niet realistisch om dan te verwachten dat daar meteen 10 versies van komen en ook niet dat de optielijst met nuffigheden waarmee de consument inmiddels door de concurrentie is verwend meteen even lang is. Jammer ook dat al die SUVfe consumenten (behalve wij op dit forum natuurlijk) zich liever in een aan obesitas lijdend voertuig verplaatsen. Bij FCA weten ze denk ik heel goed dat goed en succesvol terugkomen in de (verzadigde) premium markt een wedstrijd van de lange adem is. Het had sneller gekund door meer risico te nemen (lees meer te lenen om te investeren) maar dat was nu juist het grote probleem van FCA. Te veel schulden. De Alfisti op deze website zijn gepassioneerd en vol ongeduld als het gaat om hun merk. Maar als we eerlijk zijn: is het wel reëel om steeds FCA verwijten te maken dat het allemaal sneller en beter had gemoeten? Is dat niet een beetje hetzelfde als een beginnend atleet te verwijten dat hij nog niet meeloopt met de groep terwijl hij nog 20 kilo overgewicht heeft? De situatie die we nu aantreffen met weinig modellen is voor een groot deel het gevolg van de problemen die de groep van zich af probeert te schudden -en als de laatste cijfers mogen worden geloofd met succes. De vermageringskuur die FCA op eigen kracht heeft gerealiseerd is de basis voor de comeback van Alfa, Maserati en hopelijk ook Lancia. Natuurlijk is weg uit het dal is lang en steil, daardoor lijkt het vaak alsof FCA maar langzaam vooruit komt. Maar het komt goed. Aan het eind van die haast eindeloze SUVfe tunnel gloort zonder twijfel die flamboyante 6C…

  • dmantione schrijft:

    Dat is een verkeerde analyse. Als er over 10 jaar een prachtige 6C is (in serieproductie) en verder een woud aan SUV’s (in massaproductie) dan is dat allesbehalve een mooie wereld voor de alfist. Een drama zelfs. Het gaat dus om veel meer dan geduld dat op is.

    De alfist wil een Alfa Romeo dat staat voor zijn merkidealen. Het terug gaan naar de wortels is maar deels ingelost. Jazeker, er is een Giulia, die sportwagen is om je pet voor af te nemen. Er is een 4C die waarschijnlijk het beste was dat ze konden maken om aan te geven waar Alfa voor staat. Maar… hoe we het mooie van de Giulia ook willen zien, het was niet de lichtgewicht wagen waar we op zaten te wachten. Kwa onderscheidende Italiaanse vormgeving is de Giulia, laten we het terughoudend noemen.

    Over Stelvio genoeg geschreven, doen we nu maar niet.

    We willen echte alfa’s, in massaproductie. Dat heet modellen die het merk waardig zijn. Geduld opbrengen betekent ook dat er stappen in de juiste richting gezet worden. De stappen die gezet worden zijn voor auto’s die nooit op de stoep zullen staan en zijn daarom weinig verering waard.

    Om het concreet te maken: Als er een opvolger van de Mito komt, ruim onder de 1000 kilo, innovatieve motortechniek al of niet hybride, 5 deuren, nieuwe originele vormgeving die net zoals de Mito recht doet aan Alfa, dan gaan we geduldig wachten en zingen totdat ‘ie er is. Als er een “B-SUV’tje” wordt aangekondigd… ik weet inmiddels hoe laat het is….

  • AR 159 schrijft:

    @RB een giulia is prima eerste onder weg? Wij hadden een 156 sedan meen 360 of 380 liter. Deze toen de 2de in aantocht was en de 156 11 jaar oud was deze ingeruild voor de 159 sedan 405 liter. In beide nooit problemen gehad met kinderwagen kinderstoel en bagage incl reik uitgeruste camera tas met DSLRs en diverse lenzen. Kwestie van goed in pakken en niet teveel mee nemen😉 Heb nog wel een mooie kinderwagen in de aanbieding die dus zelfs in een 156/159 passen😀😀

  • Lancia4Ever schrijft:

    @dmantione naarmate ik je post steeds verder lees, wordt het steeds waziger wat je nou wilt. Tenzij je gewoon terug naar de jaren ’90 wil toen er meer betaalbare Alfa’s waren die door het gros van de wereld overigens als een inferieur product werden gezien… precies dat wat je niet wilt en wat niet bij de hoogwaardige oorsprong van Alfa past….en dat zeg ik als Lancist nota bene.

  • dmantione schrijft:

    Ik snap je opmerking. Van Alfa het nieuwe Dodge maken met af en toe een 4C of 6C in een oplage voor museums is niet de toekomst die ik wens, dat moge hopelijk hopelijk zijn. Dat de jaren ’90 mindere jaren waren door de “Fiat”-alfa’s, dat ben ik ook met je eens.

    De 159, Mito, Giulietta, waren allen behoorlijk goede Alfa’s, met allen wat zwakke punten. Voor nieuwe auto’s zou je moet kijken naar die zwakke punten, bij de Mito was het bijvoorbeeld de 3-deurenkwestie die grote verkoopaantallen verhinderde. Als je dat kan combineren met Alfa-specieke innovatieve techniek i.p.v. de standaardmotor van de plank, dan krijg je een heel aantrekkelijk aanbod. Daarnaast moet Alfa natuurlijk zeker de hogere segmenten in: Het moet in de hogere segmenten gewoon aanbod hebben. Maar hoog segment SUV.

    Alfa is op techniek altijd erg sterk geweest, tegelijkertijd kleeft het roestbakspookbeeld aan het merk, wat een groot deel van de inferieuriteit voor zijn rekening neemt. Daar moet het merk een goed weerwoord op hebben, dat is imagobouw. Er is denk ik weinig reëel risico dat Alfa kwalitatief slechte auto’s op de markt gaat zetten, dus dat weerwoord moet lukken, dat staat los van de kwestie welke modellen gemaakt worden: Ik denk niet dat een Mito-opvolger als slechter van kwaliteit beschouwd zou worden dan een E-segmenter.

  • niccolo schrijft:

    @dmantione
    De traditie van Alfa Romeo is zo rijk en divers dat elke generatie zijn eigen favoriet heeft. Juist dat maakt het lastig om quasie uit het niets (want geen aansluiting tussen generaties in programma) te definieren wat Alfa Romeo is voor komende modellen. Hoe verhoudt zich bijvoorbeeld een SUV tot de historie van het merk. Stof voor oeverloze gesprekken, zo ook op dit platform. Edoch met het benoemen van de 159, mito en giulietta tot “behoorlijk goede alfa’s” geef je er blijk van dat je van de rijke historie van het mooie merk echt maar heel weinig weet.

  • henk schrijft:

    @dmantione

    Ik snap je totaal niet meer.
    Je wilt Alfa’s in massaproductie? Erg lastig als niemand ze koopt omdat de markt iets anders wil. Je wilt een Mito onder de 1000 kilo? Volslagen onbetaalbaar vanwege de materialen, dus niemand koopt ze, of je krijgt kwaliteit Suzuki Swift of zoiets.

    Wordt eens wakker.

  • dmantione schrijft:

    De Punto zat op 850 kilo waarmee Fiat zelf een tegenvoorbeeld tegen je uitspraak heeft. Nog 150 kilo om uit geven aan allerlei sjieke dingen.

    Dat de markt iets anders wil is eveneens flauwekul gezien de enorme omvang van het B-segment. Nogmaals bij Renault vieren ze feest nu Fiat vrijwillig vertrekt.

    De inzet van lichtere materialen dan ouderwets staal lijkt me inderdaad specifiek iets voor Alfa. Gezien een Alfa meer mag kosten dan een Fiat lijkt me dat daar mogelijkheden zitten.

  • dmantione schrijft:

    De roep om wakker te worden is overigens wederzijds, want jij je duidelijk in de sprookjeswereld van FCA.

  • BM schrijft:

    ja, het wordt er niet mooier op…….

  • henk schrijft:

    @dmantione

    Alle B-klassers gaan in simpele uitvoering richting de 1100 kg. Een wat speciale Alfa Mito onder de 1000 kilo te krijgen zal heel wat kosten, ook omdat de verkoop aantallen hoe dan ook laag zullen blijven.

  • dmantione schrijft:

    Inderdaad, dat is dus het marktgemiddelde. Als lichtgewicht wendbaar en snel je handelsmerk is zul je dus lichter dan het marktgemiddelde moeten zijn. Eén van de zwakke punten van de Mito, naast zijn 3 deuren (wat overigens een ernstiger kwestie was), was dat hij op dit punt niet lichter was dan het marktgemiddelde. Snapt u?

    Een geslaagde B-segmenter kan zo 200.000 per jaar verkopen. Daarmee is niet gezegd dat Alfa dat zal lukken, maar er is ook geen reden waarom Alfa niet kan slagen.

  • niccolo schrijft:

    Een MiTo onder de 1.000 kg, van geplaagde naar geslaagde B-segmenter. Onderwijl de 159 een behoorlijk goede alfa te noemen. dmantione is net zo consistent als ons geliefde merk, vroeger uit Milaan.

  • rb schrijft:

    @ AR 159: Uiteraard het is zeker mogelijk en met de neerklapbare stoelen is er best veel ruimte te creëren in de Giulia (zolang er niet twee kleine op de achterbank zitten), maar standaard iets meer kofferbak mogelijkheden zou toch wel erg fijn zijn.

  • OttoCi schrijft:

    Voor mij heeft iedereen recht op een mening, ook dmantione. Maar omdat hij vindt dat mijn analyse fout is geef ik toch nog een paar feiten om over na te denken:
    -FCA en ook Alfa kan op lange termijn niet overleven met auto’s uit het massa segment. Zeker niet als ze ook in Italie een belangrijk deel van de productie willen houden. De marge die de fabrikant verdient met auto’s uit het massa segment is dermate laag dat steeds grotere aantallen noodzakelijk zijn om de onderneming winstgevend te houden. Vandaar dat een auto die een select publiek aanspreekt (zoals Alfa) nooit een massa auto kan zijn. De tijden van de jaren 80 en 90 komen niet meer terug.
    -Alfa is nooit een auto uit het massa segment geweest. Alfas waren exclusieve auto’s met superieure techniek, maatgevend voor het segment van sportieve sedans. Het avontuur met de Alfasud is uiteindelijk financieel mislukt en heeft Alfa in de handen van Fiat gedreven. Fiat heeft jarenlang Alfa’s proberen te bouwen op basis van Fiat platforms met gemodificeerde Fiat techniek. Dit plaatste Alfa buiten het premium segment. Te weinig kwaliteit en te weinig onderscheidend om succesvol als premium merk te concurreren. Ook de Mito is uiteindelijk een verbouwde Punto waar niet meer dan een ” punto+ prijs” voor gevraagd kan worden.
    -De automotive markt is verzadigd en de concurrentie sterk. Het bouwen van een marktaandeel in de “mainstream” kost jaren constante en grote investeringen. Op dit moment vraagt de consument SUV’s, tot verdriet van de auto liefhebbers. Maar een autobouwer met realiteitszin kan dit gegeven niet negeren. Alfa heeft overigens met de Stelvio bewezen een SUV te kunnen bouwen die zich qua rijdynamiek onderscheidt van de massa. Pas wanneer de verkoop volumes dit toelaten zal er ruimte komen om niche auto’s te bouwen. Het fijne van Alfa is dat ze met het Giorgio platform zowel sportieve sedans, SUV’s als sportcoupe’s kunnen bouwen. Anders dan in in het verleden zou men nu geen concessies meer op kwaliteit moeten doen omwille van een lagere prijs en iets meer volume. Dat recept is al geprobeerd en is een doodlopende weg gebleken.

  • henk schrijft:

    @OttoCi

    Helemaal begrijpelijk.

    Punt is dat een mening iets heel anders is dan een op feiten gebaseerde realiteit. Niet iedereen wil dit uit elkaar houden.

  • Hoekree schrijft:

    Kwam dit net tegen .
    Alfa Romeo Giulia: de 180 pk sterke 1.3 T4-motor is onderweg?
    Het behoort tot de nieuwe GSE-motorenfamilie, ook bekend als Firefly fox

  • Merken schrijft:

    Er word aan alle kanten gesproken over het aantal modellen van alfa. Dat ze nu gaan voor kwaliteit ipv kwantiteit (want dat lees ik in veel reacties). Dat we blij moeten zijn dat ze nu hun tijd nemen om een goed product neer te zetten.
    Ik ben het daar deels mee eens. Ja, je moet daar de tijd voor nemen, maar wat naar mijn menig veel mensen stoort is dat er bij Alfa al jaren gigantisch hoog van de toren word geblazen met een hele reeks aan modellen. Een productieplan die helemaal nergens op slaat en in geen mogelijkheid word waargemaakt.
    Hiermee maakt Alfa zich tot het kneusje van de klas, niemand neemt de plannen van alfa en FCA nog serieus. Kijk maar naar vrijwel alle artikels van menig autoblad. Dus ja, alfa is een mooi merk dat uit een heel erg diep dal moet komen, maar al die idiote plannen en lege woorden over hoe er binnen een paar jaar weer 8 of 10 modellen op de plank staan slaan nergens op! Dan is het voor 2018, dan weer voor 2020. Volgens mij moest het productieaantal voor het eind van het jaar voor alfa op 400.000 staan en daar komen ze nog lang niet aan. Beter eerlijk communiceren en reeel dan zo’n idiote plannen blijven presenteren!

  • Lancia4Ever schrijft:

    Hadden we ook al eens geschreven en weten dat de 180 pk versie van de 1.3 4c nog niet het gewenste resultaat opleverde tijdens ontwikkeling.

  • LaTiNo147 schrijft:

    Ik lees hier veel negatieve opmerkingen over de SUV’s. Ben er zelf ook geen fan van (vooral die hele grote niet), maar het is nu eenmaal wat het gepeupel vraagt. En wil je nog auto’s verkopen dan moet je wel een SUV en kleine crossover in je product gamma hebben. Kijk hoe goed Renault er mee scoort!

    Als er vervolgens voldoende geld binnenstroomt kun je je veroorloven om luxe sedans en SW’s te maken die amper verkopen.

    @dmantione: Er zijn misschien wel 3 mensen in heel Nederland die staan te wachten op een B-klasser van onder de 1000kg. De rest wil een leuk uiterlijk, een zuinige maar snelle turbomotor en moderne foefjes zoals Apple Carplay, autopark en adaptive cruise control. Echt NIEMAND selecteert in die klasse op het gewicht van de auto. Het zal dan ook een totale verspilling zijn om je als fabrikant daar op te richten.

    Wil je een bijzondere auto met alle eigenschappen die je wilt, dan zul je een nicheproduct moeten kopen, en die zal dan weer ongelooflijk duur zijn.

    Ik zou persoonlijk liever een kleine sedan zoals de 156 willen zien, eentje die niet alleen lekker rijd en er prachtig uitziet van binnen en buiten, maar die ook nog enigszins betaalbaar is voor de sloebers onder ons die niet boven de 40k kunnen uitgeven aan een auto.

  • dmantione schrijft:

    @LaTiNo147: Als er één land is waar mensen op lichte auto’s zitten te wachten, dan is het Nederland wel, vanwege het akkefietje wegenbelasting. 100 kilo eraf is direct een tree lager in wegenbelasting, enige meerprijs daartoe win je zo terug.

    Het effect is niet zo sterk als ooit de factor bijtelling, maar nog altijd zeer releveant bij aankoopbeslissingen. Dus geen zorgen, als je in Nederland wilt scoren, wees zuinig met de kilo’s.

    Dit is de reden waarom de kleine hatchback in Nederland zo dominant is in het straatbeeld.

  • LaTiNo147 schrijft:

    Ik heb zo’n vermoeden dat de mensen die autos selecteren op hun gewicht (en dus op de centjes letten) een Alfa Romeo zullen kopen. Dat zijn eerder de mensen die shoppen bij Suzuki, Hyundai en Opel.

    Oftewel, Alfa zou ontzettend veel geld moeten investeren in dure, lichte materialen om 100 extra auto’s te verkopen in een voor hen klein kutlandje. Never gonna happen.

  • dmantione schrijft:

    Nou maak je weer de denkfout dat gewicht alleen in Nederland relevant is (eerst was het in Nederland niet relevant). Nee, ook in de rest van Europa kijkt men naar het gewicht. Omdat men dat van een Alfa verwacht.

    Alfa moet investeren in lichtgewicht omdat het zijn handelsmerk is. Kijk, als je auto’s maakt die precies hetzelfde zijn als de concurrent, dan geef je mensen weinig reden om over te stappen. Misschien dat een enkeling het een keer probeert, maar verder zul je op prijs moeten concurreren. Precies wat men bij FCA niet lijkt te willen.

    Je zult dus ergens in moeten uitblinken. Als je auto’s maakt die (op belangrijke punten) beter zijn dan wat de concurrent heeft, dan ligt de wereld voor je open en kan je meer vragen voor een auto.

    100 kilo eraf, is dat nu echt onhaalbaar? Ik weet wel een onderwerp om mee te beginnen: Dat blok lood van 10 kilo voorin de motorkap dat accu mag heten. Kan zo vervangen worden door een Lifepo4-accu van 2 kilo. Maar wat als we nou eens 48 volt i.p.v. 12 volt nemen? Dan kan iedere draad in de auto 4 keer zo licht worden. Spaart gauw nog eens 8 kilo. Onderdelen die zo van de plank zijn te kopen, niets peperdure investeringen, maar de eerste 16 kilo zijn toch al binnen. 84 kilo te gaan.

    Leg die 1000 kilo maximumgewicht bij de ingenieurs neer. Ik denk dat die een heel eind gaan komen zonder dat ze naar extreem dure oplossingen moeten gaan kijken. 1000 kilo is echt niet het onmogelijke vragen. Maar geavanceerde materialen is wel iets dat in Alfa’ s DNA zit, dus als ze slim zijn, investeren ze daar wel degelijk in.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties