PSA mogelijk nieuwe partner van Fiat in Europa

Fiat PSA

PSA Peugeot Citroën wordt waarschijnlijk de strategische partner van Fiat als het om het bouwen van personenauto’s gaat voor de Europese markt. De Parijse autobouwer werkt al decennia lang met de Italianen samen als het om bedrijfswagens gaat. Sergio Marchionne opperde het idee voor een nauwere band met de Fransen al in 2009 en heeft het begin van een moeizaam verkoopjaar nu uitgekozen om er opnieuw over te beginnen, ook al meldt hij er niet bij om wie het gaat en zegt hij dat er nog niets is besloten.

Marchionne NAIAS

Met een nieuwe filosofische look die veel weg heeft van Ernest Hemingway komt de grote baas van Fiat-Chrysler weer met een aantal opmerkelijke uitspraken. De serene doch ernstige Marchionne gunt daarbij de pers opnieuw een realistische blik in de toekomst; De krimp op de Europese markt zal Fiat bijvoorbeeld een terugval bezorgen van 400-500 duizend auto’s. De CEO geeft daarom nu al toe dat het voorlopige einddoel van 5,9 tot 6 miljoen geproduceerde auto’s op jaarbasis tegen 2014 niet echt meer een haalbare kaart is. Marchionne zei dat huidige omstandigheden er voor zullen zorgen dat teller op 5,7 miljoen zal blijven steken. De oplossing om beter te kunnen overleven in Europa ligt in een partnerschap zoals we gister al schreven. Bepaalde betrouwbare bronnen die hier meer van weten melden vandaag dat dit dus PSA is.

Een ander opmerkelijke uitspraak is dat Marchionne sinds 2004 jaren in onderhandeling is geweest met een Duitse autobouwer, om ook in Italië auto’s te komen produceren in samenwerking met Fiat. De CEO wilde niet zeggen wie (mogelijk BMW) maar vertelde wel dat door de Duitse gesprekspartner telkens behoorlijk lacherig werd gereageerd op de voorstellen.

16 gedachten over “PSA mogelijk nieuwe partner van Fiat in Europa

  • 10 januari 2012 om 18:06
    Permalink

    Was die Duitse bouwer niet eerder Audi? Samen met Maserati is toch serieus gekeken naar onderstel van Maser en aandrijving (quattro) van Audi. Ik begrijp dan ook wel de laatste (bij)zin van Sergio over het lacherige (arrogante) gedrag. Dat kan alleen maar die vw-baas zijn. BMW is te serieus. Mercedes was natuurlijk ook een tijdje in beeld voor de A-klasse op de basis van de Bravo.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2012 om 22:33
    Permalink

    Ik ben een liefhebber van italiaans design, in hart en nieren, maar het verbaasd me echt elke keer hoe er over de VAG geschreven wordt. krijg een beetje het typische “nederlandse-zij-zijn-groot-en-ik-ben-klein-trauma-gevoel. Waar komt die frustratie vandaan?
    Dat is de VAG, die zijn goed in degelijke saaie,zakelijke wagens maken, is misschien maar goed ook, dan hoevende italianen dat gelukkig niet te doen

    Beantwoorden
  • 11 januari 2012 om 00:50
    Permalink

    @Di Segno: ik begrijp die anti VAG houding ook niet goed. Alleen maar jaloezie vrees ik. Dat ze lacherig reageren is logisch: met 8,16 miljoen auto’s is VAG meer dan 2x zo groot als FGA (met ruim 3,5 miljoen). Daarnaast is een voorstel om in Italie te komen produceren sowieso een lachertje. Geen land in Europa is zo onaantrekkelijk om te produceren als Italie met zijn politiek, zijn arbeidsmoraal en zijn vakbondsterreur. Vag zou wel gek zijn en PSA ook trouwens. Marchionne is daar inmiddels ook achter en bouwt steeds vaker buiten Italie, dus zal de nieuwe samenwerking wel niet gebaseerd zijn op productie in Italie.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2012 om 07:57
    Permalink

    Ik begrijp die anti VAG houding wel. Die arrogantie van de Duitsers komt me de strot uit. VW bouwt dan wel 8 miljoen auto’s, maar het is dan ook dankzij verdoken beschermingsmaatregelen en veel lobbywerk dat VW zo groot is geworden. Maar goed, de gustibus non est disputandum…

    Beantwoorden
  • 11 januari 2012 om 20:47
    Permalink

    @Lusso: Op bechermingsmaatregelen heeft Fiat in Italie sinds WO2 geleefd met een jarenlang marktaandeel van meer dan 40%. En zonder lobbywerk overleeft geen enkele ondernemer, kijk bijvoorbeeld eens naar waar Marchionne zijn dagen mee vult. Ik zie het verschil niet. VAG is nu eenmaal erg succesvol, en daar mogen ze van mij best trots op zijn. Dat het straatbeeld daar niet vrolijker van wordt dat is helaas niet anders, dat wil het grote publiek blijkbaar.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2012 om 21:06
    Permalink

    VAG is mede succesvol vanwege de legendarische degelijkheid van de kever en de marketing die daar al jaren geleden al op ingesprongen is. Mensen zien VAG als degelijk, betrouwbaar, hoge inruilwaarde, zekerheid.
    En als er dan een keer wat mee is zijn ze nog blij dat ze voor een ‘betrouwbaar’ merk hebben gekozen, want zoiets zul je met elke italiaan sowieso wel vaker meemaken.

    En zo nemen ze dan graag op de koop toe dat het misschien wat saaier is. De meeste jongelui zijn sowieso geen echte autoliefhebbers meer. Die generatie is computer idolaat, mechanische zaken hebben vrijwel geen aandacht.

    Verder is het zo dat de meeste duitsers niet peinzen om overstappen naar een merk van buitenlandse komaf. Liever ‘kwaliteit’ die (veel) meer kost dan Billigprodukte aus dem Fernost.

    En ja… de duitsers autolobby in Brussel is algemeen bekend. Dat kun je verafschuwen maar zolang het niet aantoonbaar buiten de regeltjes geschiedt, doen ze dat goed.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2012 om 21:22
    Permalink

    @hape: wel grappig dat ik ondanks alles wat je hier zo schetst vaak een Golf zie waar van alles los aan de onderzijde hangt (bedrijfswagens zijn nog slechter) dat VW steeds vaker in opspraak komt (management gaat naar de hoeren en het bedrijf wordt onderzocht op het overtreden van regels) en dat Italiaanse auto’s al lang buitengewoon betrouwbaar zijn…

    De wereld let helemaal niet op feiten omdat niemand meer op z’n eigen intuïtie afgaat.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2012 om 21:53
    Permalink

    Jeps… je hebt ook helemaal gelijk hoor.. ik bedoel.. er zijn voldoende duurtests, tevredenheidsonderzoeken geweest die aantonen dat VW gewoon gemiddeld is. Echt niet meer.
    Maar het gaat om het beeld dat ze bij de mensen weten over te brengen middels reclame, gevoel van schakelaars, afwerking etc etc.
    Dat doen ze gewoon heel heel heel erg goed. Ik ben ervan overtuigd dat de rest van de europese autobranche daar nog wat van kan leren.

    Ook de testbladen met duits bloed (autoreview bijv, autoweek in de beginjaren) spelen daarin mee.
    Laat de testbladen enthousiast schrijven over het 300pk monster dan verkoop je morgen bosjes 1.4TSI’s.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2012 om 22:20
    Permalink

    Oh Ironie;

    De allereerst golf was ontworpen door een briljante designer afkomstig uit…ja nou?
    Deze heeft VW nog meer op de kaart gezet dan de kever dat ooit heeft gedaan…
    Ironie met een hoofdletter “I”?
    Eerlijk gezegd kan ik daar van genieten, daar heb ik meer plezier van dan kleinzielig de goed-lobbyende VAG de grond in te stampen; de VAG groot is geworden door een product ontworpen door mensen die er om bekend staan mooie dingen te ontwerpen;-) en dat vandaag de dag nog steeds doen.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2012 om 23:39
    Permalink

    @Hpae: wat je schrijft over het succes is wel heel erg achterhaald en uit de oude doos. Het Kever-effect is echt wel uitgewerkt 35 jaar nadat de Golf hem opvolgde in Europa, anders zou ik bijna vragen of het imago van de 500 zoveel minder was dan…
    Het succes van VAG beperkt zich ook niet tot Duitsland. VAG was in de jaren 80 al aanwezig in China als eerste autobouwer en profiteert daar nu van: ze zijn al jaren het meest succesvolle buitenlandse concern in het land dat inmiddels de grootste automarkt ter wereld is. Daar heeft Fiat jammerlijk de boot gemist. Rusland idem dito. Dat Marchionne dat in China nu probeert in te halen is te prijzen, maar het geeft wel het verschil in succes aan.

    Jongeren en hun computers treffen geen blaam, gelukkig vindt Marchionne dat ook niet, anders bestond het merk al niet meer.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2012 om 23:39
    Permalink

    🙄 Oh ironie.. een beetje tegengas als ‘de grond instampen’ typeren lijkt me net zo kleinzielig.

    Opmerkelijk trouwens dat grote namen in de ontwerpwereld niet de opdracht krijgen om er iets moois van te maken bij VAG en dat dus ook niet doen. 😉

    Beantwoorden
  • 12 januari 2012 om 00:00
    Permalink

    @Mareblu

    Ik zeg niet dat het kever effect nog steeds werkt, ik zeg dat VW al heel vroeg (in de jaren 90) is begonnen met mensen bewust te confronteren met de kwaliteit van VW door heel even te herinneren aan de Kever…. die reed en reed en reed.. blabla).
    En dat doen ze dus nog steeds… altijd maar hameren dat ze zulke goede betrouwbare blablabla.
    Dat hameren op kwaliteit slijt er vanzelf wel in bij de gemiddelde mens, men gaat het vanzelf denken.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2012 om 13:57
    Permalink

    Mooie discussie 🙂
    Het is absoluut waar dat het onbetrouwbare imago van fiat producten helemaal niet meer van deze tijd is. Ik rijd al zolang zulke twijfelachtig onderhouden 8e hands delta’s (naast mijn goed verzorgde andere Lancia’s natuurlijk) die me nooit in de steek laten dat ik dat wel zeker weet.

    Wat het met VW en de keuze van de massa is, heeft volgens mij met een vicieuze cirkel effect te maken. Doordat VW op belangrijke momenten qua automotisering van de gewone man een aantal succesvolle producten op de jluiste markten heeft gehad is er een belangrijke basis gelegd. Als er eenmaal een grote hoeveelheid autos in zo’n markt staan dan betekent dat veel dealers eb specialistengarages. Veel autokopers wipllen gewoon een vervoersbehoefte invullen. Die kijken naar een garage in de buurt en bovendien naar de gemiddelde parkeerplaats wat daar het meest staat qua merk. Die groep niet liefhebbers beredeneren dat waar veel van is waarschijnlijk goed genoeg is, en dat door de massa er eenvoudig en daarmee goedkoop lokaal onderhoud aan te doen zal zijn. Dus vanuit die basis groeit zo’n merk dan gewoon gestaag door zolang er geen grove fouten worden gemaakt en er voldoende aansprekende opvolgers van bestaande producten worden ontwikkeld.

    In dat opzicht verbaasd het me niet dat vrijwel iedere volkswagen een bestaande typenaam van een voorganger overneemt.
    Ik stond ook helemaal perplex toen voor mij geheel onverwacht ineens de UP uit de hoge hoed kwam bij volkswagen. Grappig is dat. Volgens mij moet je ook niet spreken van goed of fout, zowel VAG als Fiat heeft een positie in de markt. En in menig opzicht bekleed fiat voor de italiaanse thuismarkt de door mij beschreven rol van volkswagen in nederland en duitsland. Ik ben het wel eens met @mareblu dat Fiat in het verleden kansen heeft laten liggen om in nieuwe opkomende markten de leidende positie in de massamotorisering te pakken. Maar er komen nog wel een paar meer kansen. Afrika moet grotendeels deze fase nog helemaal door, en dat ligt dichter bij italie dan europa. 😆

    Beantwoorden
  • 12 januari 2012 om 23:00
    Permalink

    Wat dachten jullie van het feit dat VW net zoals alle andere auto’s kapot gaan en gerepareerd moeten worden alleen is het geval dat andere fabrikanten een behoorlijke steek hebben laten vallen op de cruciale momenten.
    VW maakt echt niet zulke betrouwbare produkten,kapot gaan ze allemaal.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2012 om 15:10
    Permalink

    Idd leuke discussie hier. Het succes van VW is m.i. ook te verklaren doordat mensen kuddedieren zijn. Als iedereen het doet zal het toch wel goed zijn en liever niet al te veel boven het maaiveld uitsteken…

    Daarnaast heeft VW haar totale plaatje natuurlijk dik in orde. Producten maken die de perceptie van degelijk en betrouwbaar wekken en dit vervolgens weer inzetten in de marketing waardoor er een versterkend effect ontstaat. Hebberigheid ontstaat en de genoemde vicieuze cirkel ontstaat en wordt bij iedere rondgang groter en dus sterker.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.