Home » La grande Storia , Lancia , Overige

Reclamespotjes Lancia Y10

3 februari 2011 20:53 3 reacties

Van onze eigen serie met de titel Italian Job, waarin vooral achtervolgingen in Italiaanse films uit de jaren ’70 centraal staan, gaan we wat het terugblikken op memorabele Italiaanse auto’s betreft, nu over naar een fenomeen dat vooral in de jaren ’80 van de vorige eeuw steeds grotere vormen aannam; Autoreclames. Het ene spotje is nog nostalgischer dan het andere en kunnen we ons vaak zelfs nog helder voor de geest halen. Bijvoorbeeld de tweede in het rijtje hieronder met een nog piepjonge Ruud Gullit. Met het oog op een aankomend nieuw hoofdstuk wat betreft Lancia’s kleinste, de Ypsilon, blikken we via deze spotjes even terug op de oer-Ypsilon; De Y10. Lancia bracht een zeer compact model dankzij het langzaam verdwijnen van het van oorsprong Milanese Autobiachi. Doordat Autobianchi zich steeds meer verschoof naar het huis van Chivasso verdween de naam ook steeds meer…, maar nog niet helemaal zoals je kunt zien in de meeste van deze spotjes. De Y10 werd zelfs lange tijd nog gewoon in de oorspronkelijke fabriek te Desio (MI) gebouwd. Over de oorsprong van Autobianchi en het einde in de vorm van deze Y10, kun je trouwens alles lezen in ons eerste ‘La Grande Storia’ verslag.

In bijna onverstaanbaar Italiaans zegt Gullit dat hij liever een Y10 rijdt dan te veel sterallures te hebben en dat het logisch is dat je in een Y10 rijdt. Het grappige is dat heel Italië zich toen afvroeg wat Ruud nou op z’n Amsterdams eigenlijk zei (Per qualcuno, è naturale). Men verstond vooral dat de ‘Milanista’ iets zei dat meer met je ‘achterwerk’ en ‘puur natuur’ te maken had. Vervolgens rijdt hij weg in de toen toch zeer moderne en complete Autobianchi Y10 GT i.e. met prachtige lichtmetalen velgen. In Nederland te koop als Lancia en in Italië ook altijd aangeboden in combinatie met het Lancia-logo zoals je kunt zien op het eind. Lancia en Autobianchi waren eind jaren tachtig inmiddels een twee-eenheid. De kersverse Europees kampioen Ruud Gullit lag evenals Oranje zelf heel goed in Italië destijds, samen met Van Basten (‘San Marco’) en Rijkaard was hij bijzonder populair. Zij waren een van de vele bekende personages in tal van Y10 reclamespotjes. Autobianchi-Lancia gebruikte daarbij lange tijd de slogan ‘Piace a la gente che piace’; De Y10 valt in de smaak bij mensen die in de smaak vallen (of die zelf een specifieke smaak hebben). Hieronder zie je trouwens hoeveel de Y10 aan reclame deed… We hebben ze niet eens allemaal geplaatst omdat we het herkenbare deuntje niet langer meer konden verdragen.

De Y10 is maar liefst 10 jaar in productie geweest en was vooral op de Italiaanse markt een waar succes. De moderne en behoorlijk markante styling kwam onder leiding van Centro Stile Lancia (Vittorio Ghidella) tot stand, maar de eerste schetsen werden aangereikt door zowel Pininfarina als Giugiaro. Heel herkenbaar zijn de versies met zwarte achterklep wat eigenlijk een Bicolore-opzet is. De Y10 moest passen bij de hogere marktpositie van Lancia en straalde dus moderniteit en klasse uit. Met een luxe interieur en een modern en compleet dashboard (met LED techniek voor de verlichting en indicatoren) leek de kleine Lancia alles te hebben wat een grotere Italiaan in die tijd ook had. De vierwielaangedreven versie (4WD, 1986) en de snelle Turbo waren helemaal bijzonder. De verwachtingen waren na de presentatie in Genève in 1985 terecht hoog gespannen, maar veel klanten bleven afhankelijk toch voor een Fiat Uno kiezen, omdat deze Y10 voor die periode nogal duur was. In instantie koos dan ook alleen de meer welvarende klant de Y10 als tweede auto.

Al in 1986 bedacht men daarom voor een nieuwe meer economische insteek met de Y10 ‘Fire’. Vanaf toen kwam het goed met de verkopen dankzij meer keuze onderin. Met de meer luxe Y10 ‘Fire LX’, was er zelfs nog een tussenstap en bovenin waren er nog altijd de duurdere ‘Touring’ en de ‘Turbo’. Lancia zou Lancia niet zijn als het ook nog speciale gelimiteerde versies introduceerde, gekoppeld aan een bekend merk; Zo had je de ‘Fila’ en de ‘Martini’ versies (1987). In 1989 nam men helaas afscheid van de heerlijke Turbo versie en introduceerde men (via Ruud Gullit), samen met de tweede serie van de Y10, de minder krachtige ‘GT i.e.’ Ook de ‘4WD’ en de ‘Fire LX’ kregen het nieuwe injectiesysteem en dus de toevoeging ‘i.e’. Begin jaren ’90 kwamen er weer speciale versies met de titels ‘Mia’, ‘Ego’ en ‘Avenue’. Opmerkelijk is de variant ‘Certa’ (‘zeker’) gericht op de wat bangere vrouwelijke klant. Deze werd door carrosseriebedrijf Marazzi in elkaar geschroefd en was steviger en hufterproof, in een poging bepaalde veeleisende vrouwelijke klanten een veiliger gevoel te geven in het vaak onveilige Italië van die tijd (creatief!). De derde serie kreeg (1992) een iets aangepast gezicht. De Y10 werd inmiddels in Arese gebouwd bij Alfa Romeo en vervolgens in Mirafiori nadat de Autobianchi fabriek werd gesloten. Lancia begon toen met een traditie die we vandaag ook nog kennen op de Ypsilon, namelijk die van de talloze kleuren. De compacte stadswagen richtte zich nu nog meer op een jonger en minder welvarend publiek. Vooral de goedkopere 1.1 i.e. en 1.1 ‘Elite’ waren populair al was de iets duurdere 1.1 ‘Avenue’ met Alcantara bekleding ook best geliefd. De Y10 bleef in Italië op papier tot 1995 Autobianchi heten maar vormde tevens het einde van dit merk. Het is opmerkelijk dat (zoals je kunt horen in de laatste spotjes) dat de Y10 op een gegeven moment gewoon Lancia genoemd werd en niet Autobianchi. Alleen het logo overleefde dus nog. De Y10 werd door de minstens zo revolutionaire en succesvolle ‘Y’ vervangen, die in de nieuwe fabriek van Melfi werd geproduceerd. Er werden in totaal meer dan een miljoen Y10 modellen gebouwd.

Het begon in 1985 allemaal met een vrouwelijke robot:

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

3 reacties »

  • Koen schrijft:

    Haha : leuk !
    Niet kunnen betrappen op fouten in je tekst 😳 . Ja sorry, maar de “hele” historie van de Y10 trachten samen te vatten in 4 alinea’s : ik vreesde te weinig en te onnauwkeurige info.
    Maar nee : goed en krachtig samengevat ❗ .

    Ik ga wel reclame maken voor de Y10 club uit Italië : voor zij die het Italiaans machtig zijn, maar zeker ook voor de foto’s en een hoop technische gegevens !

    http://www.y10club.it/Y10CLUB/Y10/Y10.htm

  • Orso schrijft:

    We hebben nog een 23 jaar oude Lancia Y10 LX in gebruik. Hij begint nu pas wat te roesten, maar dat is ook alles. Het blijft een prima karretje. De rode kleur gaat steeds meer richting Oranje, maar ook dat heeft zijn charme.

    Als Lancia snel de TCT gaat leveren kopen we dit jaar een nieuwe Y. Maar gezien de ongelooflijke trage introductie van TCT door Fiat, vrees ik dat het nog jaren gaat duren en dan moeten we met pijn in het hart naar de concurrentie.
    Dus: Fiat, Lancia, Alfa: schiet nu eens op met die TCT bakken!!!!

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Koen: bedankt Koen, viel ook niet mee 🙂

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

La grande Storia , Lancia , Overige

Volg ons

Advertenties