Rij-impressie Fiat 500L 1.6 MultiJet: Fijn, flex en funky

500LMjet

Bij AutoEdizione zijn we absoluut fan van de Fiat 500L dus rijden we ‘m nog een keer en wel als 1.6 diesel MultiJet (2) met 105 pk. Een krachtbron die begin dit jaar op deze veelzijdige belangrijke Fiat debuteerde en dus naast de TwinAir met 105 pk op de optielijst verscheen. Na onze eerste lovende indrukken van de 500L, merken we om ons heen echter ook dat de 500L niet direct iedereen weet te bekoren. Vreemd, want deze anticrisis maatregel van Fiat heeft toch alles in huis zou je zeggen. Goede techniek, degelijk gebouwd, verfijnd design… Het is dus typisch een geval van psychologie voor gevorderden en na lang toeren in deze tweede variant kwam er eigenlijk maar 1 reden in ons op: Het is een multifunctioneel voertuig, of zoals de Engelse term zo mooi zegt, een Multi-Purpose Vehicle. Dat is hoe je het ook wendt of keert een compromis. Mooi én functioneel binnen één gebruiksvoorwerp, is iets zeldzaams en iets waar mensen van nature niet snel op af stappen. Het is niet voor niets dat MPV’s vaak vooral aan een wat kleine oudere doelgroep of gezinnen met drie honden worden aangeboden. Kortom er valt al snel geen droog brood in te verdienen omdat de groep die het meest autorijdt er z’n neus voor ophaalt.

[nggallery id=993]

Toch kiest Fiat ervoor om het na een redelijk bizar statement in de vorm van de Multipla nog eens te proberen (zij het iets behoudender), al was het omdat jonge gezinnen in crisistijd, iets zoeken wat tussen B en C-segment in zit. We hebben onze waardering voor deze uitgesproken aanpak van de mensen op Lingotto al dikwijls uitgesproken. Fiat wil deze strategie van modern design op een degelijke volksauto alleen maar verder doortrekken naar vele andere modellen. Met de inspiratie van iconen uit de jaren ’50 en ’60 zoals de 500, 600 en 850, tekent Centro Stile de komende tijd verschillende creaties, tot in het C-segment aan toe. Een slimme strategie die een merk als Fiat opnieuw een heel eigen identiteit meegeeft. Iets wat de afgelopen decennia maar deels het geval was volgens velen.

500LMjetside

Zwart is saai zou je zeggen, maar laat deze fijne diesel met panoramisch dak daar nou heel goed mee weg komen. De auto die vooral voor veel mannen niet cool genoeg is, ziet er zo juist heel begeerlijk uit vinden wij. De 1.6 MultiJet heeft een max. koppel van 320 Nm bij 1750 toeren en een top van 181 km per uur (0-100 in 11,3 seconden), wat garant staat voor een fijne vlotte rit. Het gecombineerde verbruik komt op 4,5 liter per 100 km. Commercieel slaat deze variant, waar binnenkort ook een 120 pk versie van op de markt verschijnt enorm aan, vooral op de thuismarkt. Erg begrijpelijk want er is met de MultiJet sprake van een nog grotere mate van souplesse en het verbruik is ronduit laag, mits je er zelf ook een beetje rekening mee houdt uiteraard. Ook de combinatie met de C635 handgeschakelde zesbak is een mooie vinding van Fiat. Opnieuw valt op hoe stil en trillingsloos deze turbodiesel is. Hoe anders is dat bij veel andere merken wel niet?

[nggallery id=994]

Wie nog zuiniger wil, kan kiezen voor de 1.3 MJet met 85 pk, maar die vonden we nou juist iets te ingetogen voor een toch best stevige auto als deze. De rijdynamiek van de 500L is dik voldoende. Echt sportief stuurwerk is duidelijk niet de missie van de 500L, ook al vonden we deze stoer ogende Lounge versie van 27.295 euro daar toe uitnodigen. De 1.6 MultiJet blinkt dus zoals gezegd uit in ronduit comfortabele eigenschappen. Tel daar de door ons reeds bezongen functionele en designtechnische kwaliteiten bij op en je hebt een echt hebbeding. De Trekking doet daar denken we nog een schepje bij op, wat dan ook onze volgende rit is op 500L gebied.

500Ldrive

7 gedachten over “Rij-impressie Fiat 500L 1.6 MultiJet: Fijn, flex en funky

  • 20 september 2013 om 21:08
    Permalink

    Ergens snap ik het wel:

    Het is een compromis; functie + design, dat ie qua looks er tussen uit springt bij de rest van de mpv’s, is een feit en zekere mate een compliment.
    Maar alle charme die de 500 in zich heeft, heeft deze echt niet, en zal daarom denk ik ook niet op zoveel animo hoeven rekenen.
    Waarom hebben ze de huidige 500, niet gewoon een fractie langer gemaakt of een zogenaamde station van gemaakt, zoals de giardiniera van vroeger, nog steeds die catchy compacte vormen?
    Het zal technisch allemaal ongetwijfeld kloppen, neemt niet weg dat de charisma van zijn naam-donor er niet is.

    Beantwoorden
  • 20 september 2013 om 23:38
    Permalink

    Zie mezelf d`r niet in rijden past niet in het rijtje
    131 croma tempra 156 bravo

    Beantwoorden
  • 21 september 2013 om 09:28
    Permalink

    Ik heb een dag een 500L gereden en hij is inderdaad echt wel goed. Het was bovendien een rode met wit dak en al is het geen 500, het doet wel de hoofden draaien. Alleen was het in de 95pk versie en dat is niet vooruit te branden. Die 120pk is volgens mij het minimum.

    Ik ben het ook wel eens met Di Segno, een giardiniera van de 500 had ik onmiddellijk gekocht voor de zaak. Bij deze weet ik het niet.

    Beantwoorden
  • 23 september 2013 om 10:22
    Permalink

    Het blijft een lelijk ding en veel te duur.
    Ik ben nog niemand tegengekomen die dit een prachtige auto vind.
    Fiat kan veel beter,jammer 😥

    Beantwoorden
  • 25 september 2013 om 12:53
    Permalink

    Normaal gesproken vind ik dit een verschrikking op vier wielen, maar zoals ‘ie hier is uitgevoerd, valt het me alleszins mee. Het feit dat de auto maar in een kleur is uitgevoerd doet de auto enorm veel goed. Ook de wat grotere wielen doen veel. Normaal lijken het wel kruiwagenwielen die verdwalen in de wielkasten. Zoals ‘ie hier staat oogt de 500L zelfs een beetje stoer. Dat kan je normaal gesproken toch echt niet zeggen van de 500L!

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2013 om 22:29
    Permalink

    Alles met een gewenning fase zal in eerste instantie niet geaccepteerd worden.Ik vond de alfa 156 een wansmaak van de eerste orde toen deze uitkwam, maar na jaren vindt ik het de mooiste auto van de laatste 20 jaar.Baanbrekend en nog altijd uptodate.DaSilva zal dit kunststukje niet meer herhalen. 😉

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 om 10:02
    Permalink

    @alfaspeed;

    Grappig ik had helemaal niks met AR. Persoonlijk vind ik qua design. de jaren 80/90, muv de gtv Alfetta, toch wel het dieptepunt van AR. totdat de 156 uit kwam en daar ben ik het helemaal met je eens; in het begin is het iets te veel van het “onbekende”, “nieuwe”, maar gaandeweg ga je hem steeds meer waarderen, totdat je beseft dat je naar een statement kijkt. En je hebt gelijk; dit kunststukje is niet meer op dit niveau herhaald, ook niet door Da Silva. Wat eigenlijk alleen maar goed is; een echte klassieker dus!

    Ik weet het: off-topic 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.