Rij-impressie Lancia Voyager: Ruim is een understatement

Lancia Voyager

De nieuwe Lancia Voyager is de eerste MPV waar we in wegrijden bij AutoEdizione. Het type voertuig waar wij eerlijk gezegd niet direct aan denken als we een fijne Italiaanse auto willen uitproberen. De Phedra is als voorloper dan ook nooit echt in ons vizier verschenen. Maar Lancia is volop in beweging sinds de fusie met Chrysler en door deze combinatie lijkt de nieuwsgierigheid bij ons alleen maar aangewakkerd te worden de laatst tijd. Helemaal als je de Voyager eigenlijk kunt zien als de meest letterlijke samenvoeging van de twee merken die er bestaat. De naam Voyager roept al jaren lang bij veel consumenten een duidelijk beeld op en daarom prijkt deze nog altijd op de van oorsprong Amerikaanse ‘people carrier’. Het Lancia logo is tegelijkertijd een soort statement, waaruit blijkt dat de Voyager luxueuzer is dan ooit. Sterker nog, het is een van de meest chique MPV’s die er überhaupt in de handel is.

[nggallery id=764]

Een rijdende aangename woonkamer dus, waarvan we direct ook de indruk hebben dat deze meer te bieden heeft dan de voorganger die in samenwerking met PSA tot stand kwam. Die meerwaarde zit niet alleen in hoe deze MPV aanvoelt, maar vooral ook in de grote verdwijntruc met de zeer Amerikaans klinkende naam Stow ’n Go®. Chrysler pronkt al een tijd terecht met dit systeem, waarbij op een Hans Klok-achtige manier alle zittingen achter de voorstoelen weggevouwen kunnen worden in de bodem van de bus. Als alles eenmaal weg is, heb je het gigantische laadvermogen van 2394 liter. Lancia profiteert nu mee van deze vinding. De Voyager is een ruimtewonder van de hoogste orde en om dat te benadrukken hebben we het Dames 4 team van Hockeyclub Spirit uit Schiedam gevraagd om te ’testen’ of de ’teamspirit’ nog overeind blijft als je in deze grote Lancia stapt. Het bleek een succes, want met of zonder stick, het werd al met al een gemakkelijk ballet door en rond de Voyager, waarbij iedereen kon blijven lachen en niemand zich in vreemde bochten moest wringen door een gebrek aan ruimte. We bedanken deze charmante sportievelingen nogmaals voor hun tomeloze inzet.

Lancia Voyager test

We reden voor de tweede keer dit jaar met een Italiaanse diesel van VM Motori, dit keer met de 2.8 viercilinder met 163 pk (Euro 5). Lancia noemt deze krachtbron in de folder ‘MultiJet’, maar dit logo van FPT hebben wij nergens terug kunnen vinden op de auto. Het is een aangename motor, die bovendien een stukje zuiniger is dan de grotere broer met twee extra cilinders. In de tank gaat 76 liter en het verbruik komt op 7.9 liter op de 100 km (CO² uitstoot van 207 g/km). Deze rijdende salon gaat uiteraard niet heel rap met een top van iets meer dan 190 km per uur en een gang naar de 100 in 11,5 seconden, maar meer snelheid en vermogen is eigenlijk het laatste wat je in een dergelijke omgeving prettig zou vinden. De weelde waarin je baadt heeft alles te maken met de rust en het absolute comfort waarmee de Voyager zich verplaatst en dat vrijwel alle aanwezige opties volautomatisch zijn. ‘Gemak dient de mens’ geldt als geen ander bij deze MPV. In die zin een echte Lancia dus en opnieuw concluderen we net als bij de Thema, dat de samensmelting van deze twee merken absoluut hout snijdt. Een goed idee dus van de beleidsmakers uit Turijn.

De Voyager geeft je in het donker de ambiance van een galadiner. Prachtige instelbare Ambient Lighting LED-verlichting maken dat je ook na zonsondergang het ultieme businessclass gevoel blijft houden in de Voyager. De vele vernuftige opties zoals blinde hoek en kruisend verkeer detectie, Keyless Enter- ‘n-go® en een zeer handig te bedienen boordcomputer met 6.5 inch touchscreen, zijn herkenbaar voor wie de Thema reeds kent. Typisch Voyager is wel het optionele DVD Entertainment systeem met twee schermpjes plus afstandsbediening aan het plafond. Overigens zijn bijna alle opties standaard, want de Voyager 2.8 CDR is er voorlopig alleen als de zeer rijke Gold-editie vanaf 61.000 euro. In Genève presenteert Lancia trouwens al wel de uitvoeringen Silver en Platinum. Wie toch meer vermogen wil en ook geen problemen heeft met een veel hogere verbranding, is er de 3.6 liter V6 Pentastar benzinemotor met 283 pk (ook met 6-traps automaat), vanaf iets minder dan 60.000 euro. Behalve de ‘Brilliant Black’ lakkleur op ons testexemplaar is er ook ‘Stone White’, ‘Carbon Grey’ en ‘Silver’. In Genève presenteert Lancia volgende maand tevens een paar nieuwe kleuren.

[nggallery id=765]

fotografie©PaulVaarkamp

10 gedachten over “Rij-impressie Lancia Voyager: Ruim is een understatement

  • 20 februari 2012 om 21:45
    Permalink

    Klokje en dashboard zien er hetzelfde uit als van de Thema.. Wat zéker niet slecht bedoeld is. Onze Thema hebben we drie weken terug besteld en staat binnen twee weken voor de deur. Kon het niet laten om ook deze eens te bekijken toen we in de showroom stonden en het is idd een mooie wagen. Zeker voor een MPV (waarvan ik niet meteen een oogstrelend voorbeeld kan bedenken), is het binnenin ook een plezier om vervoerd te worden. Dit is echter niet wat wij zoeken en dus kan ik niet wachten tot die Thema hier voor de deur staat! Hij komt hier wel naast de Delta te staan en dus zal hij er jammergenoeg wel énorm Amerikaans uitzien.

    Beantwoorden
  • 21 februari 2012 om 07:28
    Permalink

    @dietje91: blij te horen dat er nog iemand Thema gaat rijden! De onze staat eveneens binnen twee weken voor de deur. In feite is die al gekocht in december maar gezien in België de belastingregels veranderen vanaf 1 maart, wacht ik tot dan om hem in te schrijven. Dat scheelt mij bijna 4000 euro…

    Succes ermee!

    Beantwoorden
  • 21 februari 2012 om 09:36
    Permalink

    @Lusso: idem hier. Het eerste weekend van maart hebben we hem! Ook in België. 🙂
    Gekocht een tweetal weken terug, ’t is een demowagen. Een grotere uitleg vind je bij de review van de Thema zelf hier op autoedizione. :p

    Jij ook succes alvast! 🙂

    Beantwoorden
  • 21 februari 2012 om 10:15
    Permalink

    éLusso: idd een executive, met het zonnedak en de 239pk diesel. 🙂
    Spijtig genoeg wel in mineral grey ipv het bruinmetaal (wat ik mooier vond samen met het zwart), wel met het moccacino interieur idd. 🙂
    Maarja, als je meer dan €20 000 korting krijgt zou je je wel eens durven schikken voor een lak die niet 100% je favoriet is. :p

    Het is de eerste keer dat we een demowagen kopen, vroeger waren het altijd nieuwe. De Kappa was beige, de Thesis zwart en de Delta is bordeaux. 🙂

    Eerste Lancia van u of al ervaring? 😀

    Beantwoorden
  • 21 februari 2012 om 10:23
    Permalink

    mooie zetels…
    ik wil niet vervelend doen,maar ben bang voor grote blauwe
    taxi borden op het dak. 😐

    Beantwoorden
  • 21 februari 2012 om 18:58
    Permalink

    @dietje91: nee, de tweede (het vorige model Ypsilon hebben we ook eens gehad). In feite zijn we in principe alfarijders maar we moesten dringend een grote praktische auto hebben, drie spiders is niet echt ideaal (vastgesteld nadat we mid-december met de spider met open dak van Ikea moesten komen omdat niet alle waren in de auto pastten). We waren dus op zoek naar een grote comfortabele auto om o.a. op en af naar Italië te rijden. Over de Thema hadden we in het begin gemengde gevoelens, maar na een testrit (en eveneens een superprijs) waren we meteen verkocht. Hij is super.

    Beantwoorden
  • 21 februari 2012 om 20:00
    Permalink

    @Lusso: “You’re not a true petrolhead unless you’ve owned an Alfa Romeo”, dixit Top Gear. :p
    Maar wat je zegt over de Thema hadden wij ook. Normaal gezien weten we vooraf welke wagen we willen. We gaan gewoon naar de dealer en we kopen hem… Nu echter zijn we bij Volvo geweest, bij Audi, Range Rover en Alfa. Het stond bijna vast dat het een RR Èvoque ging worden, tot we niets hoorden van de dealer en maar beslisten om nog eens terug te gaan naar de Lancia-dealer voor de Thema (waarin we dus eigenlijk aanvankelijk niet geïnteresseerd waren op internet). We gingen eigenlijk kijken voor de salonconditie (de Platinum voor €42 000 ipv €48 000 geloof ik), maar toen bleek dat we dus die demowagen konden krijgen voor nog eens €3 000 euro minder… 🙂
    Toen waren we plots al bijzònder bekoord door het beestje, zeker als je kijkt hoeveel wagen je krijgt voor je geld.. En na de testrit waren we volledig verkocht! 🙂

    Het grappige was dat de RR dealer ons net belde toen we op het bureau zaten van Lancia om te bespreken hoeveel we kregen voor de Saab 9-3 die moet overgenomen worden. Had die 2 uur vroeger gebeld had het dus de Range geweest. Ook een zéér mooie wagen moet ik zeggen, maar de prijs lag wel een stuk hoger.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.