Stellantis viert 115 jaar Lancia en spreekt over de toekomst

Sinds 1906.

We weten nog goed hoe we het Centenario (eeuwfeest) vierden in 2006 en dat Lancia bezig was met een nieuwe Delta. Een magische fase na een aantal moeizame jaren van grote financiële verliezen. Het moederbedrijf dat toen nog FGA (Fiat Group Automobiles) heette, hield onder leiding van Marchionne Lancia in ere en besteedde aandacht aan verleden én toekomst. In werkelijkheid volgden (na nog wat gezamenlijke projecten met Chrysler) enorme (noodzakelijke) kostenbesparingen met als dieptepunt een 1-model-politiek en een teruggetrokken bestaan op de Italiaanse markt. Ons werd destijds verteld dat het een overbruggingsfase zou zijn tot er betere tijden aan zouden breken waarin weer meer mogelijk zal zijn. In de media werd intussen vaker over een sterfhuisconstructie gesproken. Lancia zou net als Rover en Saab van het toneel verdwijnen zodra de Ypsilon z’n houdbaarheidsdatum zou verliezen. Vandaag lijkt het er echter op, dat wat ons ooit ter ore is gekomen, precies de bedoeling is. Sinds de vorming van Stellantis wordt er zelfs bijna maandelijks over gesproken. Nu Lancia dit jaar 115 jaar bestaat (in november), volgen er nog veel meer beschrijvingen van het rijke verleden en goede voornemens voor de toekomst.

Stijl met de hoofdletter ‘S’.

Nog niet zo lang geleden werd van Lancia gezegd dat het merk weinig ‘appeal’ zou hebben. Nu spreekt Luca Napolitano over een stijlvol merk van pure Italiaanse elegantie, dat mondiaal breed gewaardeerd wordt. Samen met designchef Jean-Pierre Ploué roemen ze de eigenschappen van Lancia’s veelzijdige DNA in een speciaal filmpje (zie hieronder) waar nog verschillende nieuwe afleveringen dit jaar op internet zullen verschijnen. Lichtvoetig en compact waren veel Lancia’s uit het verleden en tegelijkertijd van hoogwaardige kwaliteit (de portier die ‘clack!’ zegt). Het design vaak uitgebalanceerd elegant met een tijdloos karakter. Bij dat laatste refereren de twee managers van Lancia aan de veel geroemde ‘linea pulita’. Ook staan ze stil bij de verfijnde interieurs die altijd met veel aandacht tot stand kwamen. Napolitano stelt dat het verhaal van Lancia onder de aandacht moet worden gebracht bij een ieder die het stijlvolle Italiaanse merk goed kent en weet te waarderen, of het merk weer is vergeten, of zelfs nog niet kent. Een revitalisering van Lancia heeft nu prioriteit, aldus de twee leidinggevenden. De identiteit is meer dan duidelijk en moet middels aankomende modellen nieuw leven worden ingeblazen.

2 gedachten over “Stellantis viert 115 jaar Lancia en spreekt over de toekomst

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.