Home » FCA , Fiat , Overige

Suzuki wil liever weer met Fiat samenwerken dan met Volkswagen

30 mei 2011 12:39 10 reacties

Fiat Suzuki

‘Alleen de grootsten kunnen overwinnen’ is over het algemeen het devies van de Volkswagen groep… Laat dat nou net de tegenovergestelde mentaliteit zijn van wat fabrikanten als Fiat en Suzuki hoog in het vaandel hebben staan. Dit is een van de redenen waarom het al vanaf dag 1 niet botert tussen het megaconcern uit Wolfsburg en de bouwer uit Hamamatsu. De Japanners staan -evenals Fiat inmiddels-bekend om hun geheel eigen visie en zijn niet van plan ten koste van dat hun eigen graf te graven. Daarom kwam dit weekeinde het nieuws naar buiten dat de CEO’s Sergio Marchionne en Osamu Suzuki een ontmoeting hebben gehad over het verder versterken van de bestaande samenwerking. Momenteel bouwen de beide multinationals samen in het Hongaarse Esztergom de bijna identieke modellen Sedici en SX4. Fiat levert de Japanse autobouwer in verband met deze Joint Venture bijvoorbeeld ook de 1.3 MultiJet dieselmotor. Door de participatie van Volkswagen in Suzuki (20%) leek aan deze samenwerking een eind te gaan komen, maar door deze ontmoeting is wellicht het tegenovergestelde het geval.

Het lijkt er nu op dat de sterk traditionele Japanse firma kiest voor het inzicht van de Italo-Amerikaanse alliantie, om via deze weg ook toegang te kunnen krijgen tot de Braziliaanse markt (waar Fiat de leiding neemt boven Volkswagen). Fiat kan op haar beurt dankzij Suzuki goede zaken gaan doen in grote delen van Azië, zoals China en India, waar het de komende jaren veel wil investeren. Door deze onderhandeling tussen de Italianen en Japanners, wordt het gerucht dat de kersverse alliantie tussen Suzuki en Volkswagen flink onder druk staat steeds sterker. VAG heeft namelijk kort na de handdruk van een aantal maanden geleden, laten weten dat het Suzuki wil ombouwen tot een Low-cost merk à la Dacia. Voor wie Japanners en het merk Suzuki een beetje kennen, moet dat ongeveer als een dolksteek hebben gevoeld. Voor ons is dit laatste een extra argument om te beweren dat bijvoorbeeld een overname van Alfa Romeo door de Duitsers uitermate onwaarschijnlijk is en bovendien buitengewoon ongewenst.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

10 reacties »

  • RG schrijft:

    Hup die 20 procent van VAG naar FGA!

  • Bobb schrijft:

    Dit is niet alleen het devies van VW maar ook Marchionne zelf heeft uitgesproken dat er op den duur maar een handvol concerns overblijven in die zin dus niet tegengesteld. Het prijst hem trouwens wel dat hij alles in het werkt stelt met de vlotte overname van Chrysler om bij de overblijvers te horen.

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Bobb: Bobb ik denk dat je hier de term ‘overwinnen’ en ‘overleven’ door elkaar haalt. 😉 Marchionne’s devies is juist dat je ook als kleine kansloze firma met de juiste aanpassingen groter kan worden. VAG heeft daar geen begrip voor en is zelfs van plan om een van oudsher sterk merk als Suzuki effe te downgraden. Schaamteloos en hemeltergend hooghartig. VW gaat hier op een dag nog een hoge prijs voor betalen let op mijn woorden.

  • simoens schrijft:

    de duitsers hebben zo’n grote dunk over hun kwaliteit,maar uit naaste kringen,hebben die met veel plezier hun vw wagens een golf nieuw en sharan de deur uitgedaan,en rijden nu tevreden een fiat evo en seidici

  • hape schrijft:

    Simoens
    Dat zijn de goede berichten.
    VW heeft met een aantal modellen, motoren en versnellingsbakken de plank flink misgeslagen (betrouwbaarheid).
    Zoiets kan je je niet te vaak permitteren anders keert het zich tegen je. En hoe groter, hoe harder je kunt vallen.

  • Lusso schrijft:

    Wat voor zin heeft het nu om een merk te downgraden?? Het kost juist handenvol geld om hoger op te ladder te geraken.

    Overigens zou een alliantie met Suzuki wel een goeie zet zijn voor beide merken. Er kan heel wat uitgewisseld worden qua platformen en motoren en het zou dan ook enorm veel geld uitsparen in de ontwikkeling.

    Ik ben wel benieuwd wat er dan gaat gebeuren met het belang van VW in Suzuki…

  • Reginald schrijft:

    @AutoEdizione:

    Hoogmoed komt voor de val 😉

  • Lancia4Ever schrijft:

    idd….

  • squadra schrijft:

    ik werk voor Suzuki,

    rij prive Alfa Romeo verschil moet er wel zijn natuurlijk, er is een mega ruzie geweest tussen VW en Suzuki. Ik hoop echt op Fiat met zijn schone motoren en super technieken. De nieuwe Swift motor is een leuk blok dat is een 1.2 vier cilinder met VVTI met 90 PK en een verbruik van 1 op 17 maar het is echt een toerenblok je kan hem makkelijk naar de 5000 toeren jagen en dan heeft deze nog power! Dit is voor FIAT natuurlijk niks in vergelijk met de nieuwe TwinAir zij doen dit met 2 cilinders minder.

    Zo zie je hoe goed en snel FIAT aan het ontwikkelen is en hier uit kan mega veel voordeel worden gehaald!!

    Ciao

    Squadra

  • Koen schrijft:

    Lusso schreef : “”Wat voor zin heeft het nu om een merk te downgraden?? Het kost juist handenvol geld om hoger op te ladder te geraken””

    VAG wil Skoda terug naar ‘beneden’ krijgen : Skoda modellen zijn blijkbaar betrouwbaarder én goedkoper dan hun VW modellen.
    Net nu Skoda’s meer en meer geaccepteerd worden door (kandidaat) kopers als degelijk, betaalbaar merk dat niet meer met de nek wordt aangekeken (poor man’s VW ofzo).
    Teveel interne concurrentie, volgens VW.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA , Fiat , Overige

Volg ons

Advertenties