Test Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 pk: ‘Een heerlijke cocktail’

170JTDM

We zijn eruit; We waanden ons altijd ‘Petrolheads’, oftewel pure conservatieve benzine liefhebbers, maar vanaf vandaag gunnen we onszelf ook de titel ‘Dieselhaeds’. De 170 pk 2.0 JTDm2, is namelijk een absolute aanrader voor wie jaarlijks duizenden kilometers rijdt en daarbij toch ook van het leven wil genieten. De Giulietta is met al z’n kwaliteiten, die we al in diverse vormen hebben mogen ervaren en bejubelen, een klasse apart in het C segment en volgens ons komt dat het beste tot uiting bij deze 170 pk diesel. De QV was weliswaar zinnenprikkelend, maar in deze tijden waarin we grootmoeders juwelen moeten inruilen voor een liter benzine, misschien geen auto voor buiten de weekenden. De 105 pk 1.6 JTDm2 leerde ons dat Alfa Romeo zeer levendige diesels levert en dat het een ideale combinatie vormt met de rijeigenschappen van de Giulietta. Messcherp en super krachtig; wat daar enkel nog aan mankeerde was wat extra vermogen.

En dat hadden we dan ook echt voldoende onder de kap dit keer. Uiteraard ga je deze 2 liter diesel dan direct vergelijken met de 170 pk 1.4 MultiAir. Dat konden we zeer objectief doen, want verder was dit exemplaar met Pack Sport 3 pakket, helemaal identiek aan de eerste Giulietta die wij alweer bijna een jaar geleden reden. Zelfs de ‘Rosso Alfa’ lak en de 18 inch Sport 8C Competizione velgen, kwamen overeen met onze eerste ervaring met MultiAir destijds.

De 170 pk 2.0 JTDm2 gaat op papier op tweehonderdste seconde na (8 seconden) net zo snel naar de 100 als de MultiAir. Gevoelsmatig genoten we bij de nodige sprintjes in diverse versnellingen echter iets meer van de diesel, en dat verraste ons zeer. Deze sterke JTDm met een maximum koppel van 350 Nm bij 1750 toeren in ‘Dynamic’ geeft je de sensatie van iets meer respons op het gas. Daar komt nog bij dat je de DNA schakelaar nu ook zonder gewetenswroeging gerust in D kan laten staan. Deze diesel is namelijk onder alle omstandigheden zuinig genoeg (4,7 l /100 km) en dat konden we van de MultiAir toch niet zeggen. De 2.0 JTDm klinkt bovendien minder ‘dieselig’ dan de 1.6, waardoor de voldoening voor een stel verstokte benzineslurpers als ons alleen maar toenam.

170 JTDM2 specs

Dat nadert dan toch echt de perfectie, want met een zeer mooi afgewerkt interieur, prachtige vormgeving (gezien de reacties op de weg), werkelijk uitmuntende rijdynamiek en dus het nodige economische talent, is dit de Giulietta die we graag naar huis zouden willen nemen. Comfort en sportiviteit gaan bij deze uitermate slimme auto van het merk uit Milaan -zoals we zo vaak hebben geschreven hier- prachtig hand in hand. De 170 pk 2.0 JTDm scoort dus een hoog cijfer als woon-werk auto, gezinsauto én lifestyle rijdersauto. Dat laatst bleek ook in een lange bocht op de snelweg. Voor ons reed een laatste generatie C segment auto uit Wolfsburg; Terwijl wij met gemak op snelheid bleven én op het witte lijntje, brak de Golf redelijk uit en moest de bestuurder van het gas.

Een indrukwekkend totaalplaatje dus, dat naadloos aansluit op de filosofie achter dit model. Precies deze filosofie, hanteerde Alfa Romeo in de eerste jaren na de oorlog, om zo het merk voor een breder publiek aantrekkelijk te maken. Dat laatste is ook vandaag dezelfde missie. Met dit model, dat bovendien goed verkoopt, is de kop eraf. We raden iedereen die Alfa Romeo een warm hart toedraagt, maar nog nooit de Giulietta gereden heeft, aan om niet langer te wachten met een eerste ervaring met deze fantastische hatchback. Binnenkort is deze sterke diesel net als de evenknie op benzine leverbaar met TCT transmissie. We zijn benieuwd of dat een fijn alternatief is.

[nggallery id=580]

Foto’s: P.Vaarkamp ©

12 gedachten over “Test Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 pk: ‘Een heerlijke cocktail’

  • 21 maart 2011 om 08:46
    Permalink

    Wat een heerlijkheid om de dag mee te beginnen.

    Mooie fotoshoot! Vooral die industriële setting hemelt de Giuletta nog meer op.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2011 om 09:45
    Permalink

    Tja, FGA levert goed rijdende diesels, maar de opvolger van mijn GT wordt toch zeker geen diesel meer. Als ik in de spider V6 stap en het geluid vergelijk met het getokkel van de GT, dan weet ik het wel. Bovendien heb ik al problemen gehad met een door roet verstopte EGR-klep van de GT. Ik twijfel eraan of ik ook wel voldoende kilometers doe om diesel te rijden. Naar ik hoor moet je met een moderne diesel dagelijks met voldoende snelheid autosnelweg rijden om roetophoping te vermijden. En als de milieujongens er eindelijk achterkomen dat niet de CO2 uitstoot maar de roetuitstoot een primair probleem is en de belasting op auto’s verschuift naar de roetuitstoot, is het hek helemaal van de dam.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2011 om 10:46
    Permalink

    “”Naar ik hoor moet je met een moderne diesel dagelijks met voldoende snelheid autosnelweg rijden om roetophoping te vermijden. “”
    Om de filter “leeg” te maken is het noodzakelijk dat het geheel (uitlaat etc) lekker warm wordt.
    Bij korte stukken komt die niet op de gewenste / noodzakelijke temperatuur dat er “regeneratie” kan optreden (lees : verbranden van de opgehoopte partikels).

    “”roetuitstoot een primair probleem””
    Bij de Euro 4 norm (en lager) klopt dit, maar de Euro 5 diesels zijn even “schoon” qua roetuitstoot / fijn stof als een benzinemotor.
    Tenminste : dat zouden ze moeten zijn volgens de normen…

    Maar ik vraag me soms ook af wat er in zo’n zwarte rookpluim zit, op de moment dat sommige diesels plots versnellen.
    Bah !

    Beantwoorden
  • 21 maart 2011 om 11:12
    Permalink

    @Lusso

    Ik heb inmiddels mijn 2e zakelijke diesel Alfa, na jaren Alfa op gas te hebben gereden. Zelfs met mijn 40.000 km per jaar heb ik ook al een probleem met de ERG klep gehad.

    Die 170 PK met TCT lijkt me echt een super combinatie in de zowel de Giulia als de Giulietta! Mooie set foto’s weer om de maandag mee te beginnen.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2011 om 16:06
    Permalink

    Roet wat is dat? Na 170.000 km is mijn uitlaat zo schoon dat je er een braadworst in kunt bakken zonder bang te zijn dat hij zwart word te minste als je hem er niet te lang inlaat natuurlijk. Bij de buur Hybride durf ik mijn vinger niet door de uitlaat te halen. De pijp is van de 159 zo schoon dat het lijkt of hij gister de fabriek heeft verlaten. En dat met een Euro 4 met squadra masimo tunning. Onze PE uitlaat heeft alleen 1 klein zwart streepje (7000km) staan met z’n euro 5. Dus onze 159 1.9 8V is aan de pijp schoner dan alle gesubsidieerde wagens. Ik wil mijn BPM en MRB terug!!!! Moet ik wel zeggen dat 99% van de ritten 50KM+ ritten zijn met 90% 70km/h+ en snelwegen. Geeft maar weer aan hoe krom de regels zijn in dit land.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2011 om 16:19
    Permalink

    De anti-diesel-lobby is inderdaad gebaseerd op grotendeels emotionele sentimenten en sterk verouderde gedachten omtrent diesel en uitstoot. Zou een bouwjaar gerelateerde belasting uitkomst bieden? Nee, want het grootste deel van de (groen?)linkse-achterban rijdt in oudere auto’s…

    Dit laatste overigens geheel terzijde. Ik ben me ervan bewust dat dit geen podium is voor politiek getinte discussies. Wat mij betreft is deze dan nu ook gesloten… 😉

    Beantwoorden
  • 22 maart 2011 om 10:56
    Permalink

    Met een 2.4 jtd naar Italie knallen en een gemiddelde van 150km/h.en dan nog 1:14 consumeren dat is pas lachen.het enigste nadeel is als je weer staat te wachten op die benzinemannen die moeten tanken.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2011 om 17:25
    Permalink

    Ik heb deze diesel versie op mijn verlanglijstje staan, alleen jammer dat de kleur Grigio Stromboli niet leverbaar is.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2011 om 21:30
    Permalink

    @alfaspeed

    Ik heb met de wintersport met de 120PK JTD in de 159 SW met 180 over de autobahn nog geen 64 liter diesel op 1080km gebruikt. Dat is ruim 1:17 !

    Je kunt het nog gekker maken door 90km/h op de cruisecontrol te gaan rijden. Dan haal je 4,7 km/100L en dat is meer dan 1:20 !

    Maar ja 90 dan hou ik maar kort vol in Duitsland, daarna gaat toch als het kan echt het gas er weer op.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2011 om 21:49
    Permalink

    Ik rij naar mijn werk 48km en terug 48, wel alls autosnelweg met ca; 140 km per uur. En dit met mijn geliefde 159 1.9 Jtdm. En heb nog nooit last gehad van mijn EGR klep, roetfilter en wat dan ook.
    Hoe kan dat dan?

    Beantwoorden
  • 22 maart 2011 om 23:15
    Permalink

    @Frans

    De ERG klep is bij alle diesels van alle merken een gevoelig onderdeel. Ik heb met de 147 1.9 Jtd ook nooit problemen gehad, maar met de 159 met in feite dezelfde motor wel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.