Verkoopcijfers oktober 2011

verkoopcijfers

Het verschil tussen Italië en de andere grote Europese markten kun je kwalificeren als het verschil tussen matig en slecht. Dat laatste is van toepassing op Italië vanwege de spreekwoordelijke broekriem, die nog veel strakker aanvoelt sinds de schuldencrisis als een loden last boven de Italiaanse overheid is komen te hangen. Gevolg; consumenten worden zeer angstig en de nationale autoverkopen zijn over de maand oktober met 5,5% teruggelopen in vergelijking met de tiende maand vorig jaar (132.703 stuks). Vanaf januari gezien gaat het om een afname van 10,8%. Qua totale aantallen moeten we terug naar 1995 om hetzelfde niveau aan te treffen. Eind dit jaar zullen er in Italië rond de 1.750.000 auto’s verkocht zijn (1.960.000 in 2010) De Duitse en Franse markt groeiden licht met respectievelijk 0,6% en 2,8%.

Fiat Group Automobiles (inclusief Jeep) voelt deze afname het sterkst met een marktaandeel van een kleine 30%. Over de maand oktober registreerde de Italiaanse autogroep een afname van bijna -3% ten opzichte van oktober 2010. Er werden in totaal 37.913 auto’s verkocht. Vanaf januari gezien staat de teller op 445.785. Het totale marktaandeel komt op 29,66%.

Fiat ziet een afname van -5,38% met een verkoop van in totaal 27.096 auto’s (marktaandeel 20,84%). De goede oude Panda is kampioen van Italië met een dikke 9210 exemplaren. De Punto volgt met 8716 stuks. De 500 voelt de crisis goed en komt pas op plaats vijf met 3905 verkochte exemplaren. De kleine Fiat die straks bijna over de hele wereld te koop is, is ingehaald door de Polo. De tweede plaats in het compacte segment komt voor de 500 in ieder geval niet in gevaar, aangezien de afstand met de nummer drie (Smart) erg groot is. De Freemont is met 1469 stuks de op een na populairste ‘Crossover’ van Italië (achter de Qashqai). De Bravo blijft in de top tien van het C-segment met 1376 stuks. Van de Qubo en de Doblò werden respectievelijk 955 en 429 stuks verkocht. De Qubo doet het met deze cijfers beter dan ooit. De Idea doet met 570 stuks nog altijd mee in het segment van de kleine MPV’s. Van de Sedici werden er 366 verkocht.

Lancia scoort erg goed deze maanden. De verkoop nam ook in oktober toe en wel met een dikke +19%, dankzij de verkoop van 6745 auto’s (martkaandeel 4,89%). De nieuwe Ypsilon is een hit en staat nu rotsvast op de derde plaats in de nationale ranglijst met 4932 stuks. De Delta scoort als luxe C/D-segment nog altijd constant met 809 stuks. De Musa loopt als voormalige populairste mini-MPV van Italië, steeds verder achter op de Meriva. De Musa ging 673 keer over de toonbank. Een verademing is de komst van de Thema en de Voyager binnen segmenten waar al jaren geen Italiaanse auto meer te bekennen is. De Thema vond tijdens de eerste verkoopmaand al 189 klanten en staat al direct op de achtste plaats in de top tien. De Voyager doet net zo leuk mee en maakte alvast 142 nieuwe eigenaren blij. De voormalige Chrysler MPV komt hiermee in één klap op de vierde plaats in de nationale ranglijst voor grote MPV’s. Iets wat onder Amerikaans label nooit gelukt is. Jeep deed het vanuit dezelfde showrooms ook goed met 700 verkopen. Een toename van bijna +115%.

Alfa Romeo noteert een afname van -23,55% door de verkoop van 3324 auto’s (marktaandeel van 3,43%). Dat zijn ruim 1000 auto’s minder dan in oktober 2010, wat alles te maken heeft met een verslechterde markt plus de verdere afname van de verkopen van de 159 in het D-segment en de MiTo. De Giulietta scoort nog steeds goed als nummer twee van Italië in het C-segment met 2110 stuks (2645 in oktober 2010). De MiTo voelt de crisis helaas goed en werd maar 990 keer verkocht, terwijl dit vorig jaar nog een aanzienlijk hoger aantal was (1206).

Ferrari en Maserati leveren met 23 en 25 verkochte auto’s flink in (Lamborghini 5), omdat op zulke auto’s uiteraard een taboe rust sinds de schuldencrisis (behalve dan voor het ministerie van defensie).

Dat geldt overigens ook voor de meer gangbare luxe auto’s. Bijna alle grote premiummerken verloren flink in Italië, inclusief Audi. Overigens waren er geen echte winnaars te vieren op de Italiaanse markt, behalve Jeep en Ssangyong.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.