Vernieuwde Fiat Uno zoekt meer verwantschap met Mobi

Novo Uno

Fiat Brazilië heeft alvast een plaatje van de Uno facelift editie 2017 getoond. Hierop is duidelijk te zien dat Fiat gekozen heeft voor een meer algemene vormgeving als vervolg op deze immens populaire in 2010 geïntroduceerde stadsauto. Deze blauwdruk voor onze Panda, verraste ons destijds met een origineel frontaal (foto onder) dat sterk aan de eerste editie Panda uit 1980 deed denken. Een leuke knipoog naar het verleden en niet onlogisch, aangezien de Panda en deze Uno veel gemeen hebben. De naam Uno was wellicht nog het minst voor de hand liggend in dit alles.

Novo Uno2

Nu de Mobi er is kiest Fiat voor een tweede versie van de Uno die visueel iets meer aansluit. De nieuweling zal volgende maand debuteren op de Braziliaanse markt. Het grootste nieuws ligt echter on de kap, want Fiat laat alvast weten dat de 1.0 driescilinder en 1.3 viercilinder GSE motor van start zal gaan op dit model. Aanvankelijk zou de Mobi die eer al krijgen, maar dat bleek door omstandigheden niet haalbaar voor de fabrikant uit Betim en Goiana. Fiat bevestigt overigens dat dit aluminium blok met twee gezichten mondiaal ingezet zal worden binnen de groep. Iets wat ons dus nog te wachten staat op onder meer volgende edities van de Panda, 500 en tal van andere modellen. De 1.0 driecilinder met 2 kleppen per cilinder (6V) wordt geïntroduceerd met 80 pk en de 1.3 vierpitter met 109 pk.

Novo Uno3

29 gedachten over “Vernieuwde Fiat Uno zoekt meer verwantschap met Mobi

  • 26 augustus 2016 om 16:44
    Permalink

    Merkwaardig nieuwe 3pits motoren als men de Twinair al heeft. Qua vermogen nogal magertjes vergeleken met PSA Renault.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 17:13
    Permalink

    Merkwaardig? Die tweecilinder is het grootste automobiele wanproduct van de laatste 10 jaar. Maakt herrie, trilt en schudt, klinkt voor geen meter en het ergste van alles: hij is niet zuinig. Het is dé reden dat de Panda niet verkoopt (buiten Italië). Zonde, want verder is het een fijn en goed afgewerkt stadsautootje. Ik hoop dat ze in Europa snel die tweecilinder overboord gooien en met nieuwe motoren komen.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 17:19
    Permalink

    De motor heeft een beperkt vermogen, omdat het een atmosferische motor is. Geen turbo erop, spaart kosten. Voor een atmosferische motor is 80pk juist veel voor de cilinderinhoud. Het is vooral de vervanger van de zwaar verouderde 1.2 Fire.

    OneFiveNine zal nog wat langer moeten wachten totdat hij van de door hem zo gehate Twinair afscheid kan nemen.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 18:45
    Permalink

    Fantastische nieuwe motortjes, en wat jullie melden zijn de atmosferische waarden. Met turbo tot zo’n 160 pk (de 1.3), wat al eerder gemeld is. De 1.0 zet de Twinair volledig in de schaduw.

    Leuk om te melden is ook dat de cilinders van beide motortjes exact hetzelfde zijn, dus 3x en 4x dezelfde cilinder, dus een kleine 1000cc en een dikke 1300 cc, met of zonder turbo.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 19:09
    Permalink

    Wat een heerlijk inwisselbaar front weer. Waarom niet meer in de trant van de Tipo? Onbegrijpelijk.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 20:44
    Permalink

    Eens met Dac over uiterlijk. De Tipo ziet er prima uit, een kleinere uitvoering daarvan met zuinige motor wordt wat mij betreft een topper. De Mobi is praktisch en sluit misschien als miniSUV-achtige goed aan bij wegcondities en smaak in Brazilië en mogelijk ook Azië maar is in Europa kansloos. Kijk naar klassegenoten die populair zijn: de 208 is een mini308 en de Polo een miniGolf.

    Ook goed nieuws dat de nieuwe generatie motoren er aan komt. Zeker met de NL belastingregels wordt die voor de Tipo heel belangrijk.

    Overigens heb ik recent met de Punto met TwinAir gereden. Het geluid is wennen, zeker bij het starten, maar verder rijd de auto heel soepel. En best zuinig. Op een traject waar ik met de Punto EVO 1.4 uitkwam op 1 op 16 was het met de Punto TwinAir 1 op 19. Beide motoren hebben ongeveer evenveel vermogen maar TwinAir is veel soepeler en trekt veel sneller door. Als je daar gebruik van maakt, dan wordt ie onzuinig maar als je rustig en met constante snelheden rijdt, is ie zuiniger dan z’n oudere broer. Dus ik zou ‘m zonder twijfel kopen of aanbevelen. Dus ik deel de negatieve ervaring van 159 niet. Vermoedelijk veel andere mensen wel want blijkbaar is een proefrit te kort om er aan te wennen.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 22:14
    Permalink

    Onefivenine ziet het een beetje te somber. De panda raakt al op leeftijd en is aan de facelift toe. Want aan de TwinAir ligt het echt niet. Wij hebben een panda TwinAir ( naast de 159) en daar is echt weinig op aan te merken. Lekker vlot, zeer stil op snelheid en best zuinig. Daarnaast is het geluid best aanstekelijk om toeren te maken, wat de zuinigheid echter niet ten goede komt. Wij halen echter makkelijk 1:17 en dat is op binnenwegen.

    De ANWB had een top 10 van auto’s gebaseerd op werkelijk gebruik. FIAT stond hier met zowel de 500, panda en lancia in, allemaal twin air.

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2016 om 09:40
    Permalink

    Zo als vele fiat facelifts ziet het er niet uit ten aanzien van het origineel.
    Dit nieuwe front is er niet op vooruit gegaan, integendeel zelfs.
    De TwinAir Turbo is een top motor, en kan heel zuinig zijn als er gewoon rustig mee gereden wordt, 100 Km/u op de A2 van Amsterdam naar Utrecht levert gewoon een verbruik van 1 op 21,5 op.
    Echter als je stevig gas gaat geven en het volle vermogen ook gaat aan spreken is een verbruik van 1 op 10 ook niet vreemd.
    Ik kom met mijn rijstijl in de Panda TwinAir turbo, tijdens woon-werk verkeer niet verder dan ± 1op 11 en met lange afstanden is het meestal rond de 1 op 17.5
    De 3 cilinder motor mogen ze houden die moet ik niet hebben, de 109 pk 4 cilinder lijkt mijn wel interessant als basis motor, al zou ik toch eerder voor de Turbo TwinAir kiezen met 85-105 pk.

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2016 om 14:38
    Permalink

    Ik rij al bijna 2 jaar met een twinair rond en vind dit allesbehalve een wanproduct. Voor mij is dit een absoluut toppertje! Lekker zuinig als je wil en sportief als het moet. Gemiddelde verbruikcijfers van 5,2 l op 100 km haal ik zonder problemen. Oh ja, de mijne is een 500 twinair 105 pk.

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2016 om 23:14
    Permalink

    @HZW
    Dat kan je niet serieus menen. Tegenover de wat kinderlijk uitziende oude Uno ziet de nieuwe er een heel stuk stoerder uit!

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2016 om 23:21
    Permalink

    Meer dan de andere gril en bumper is het niet, en dat meen ik wel serieus.
    De voorbumper heeft meer weg van een “aftermarket” product.

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2016 om 23:41
    Permalink

    Ik weet goed hoe de oude Uno (ook de S) er uitziet, en dat van de nieuwe versie de Sporting wordt getoond. Vandaar mijn opmerking dat de nieuwe er veel stoerder uitziet, en veel beter ook. Deze uitvoering zouden ze voor m’n deur mogen zetten, de oude zou ik nog niet aan willen raken.

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2016 om 11:28
    Permalink

    @Eelco ik zie het niet somber in hoor, de huidige generatie Panda heeft in Nederland gewoon nooit de aantallen van het vorige model gehaald. En daar kan ik maar een verklaring voor bedenken: de TwinAir. Als je uit een oude Panda met die niet erg snelle maar verder fijne viercilinder komt en je stapt in de nieuwe met die herriemotor, dan snap ik dat klanten afknappen. Ik heb zelf meerdere TwinAirs gereden, ook langer dan een paar dagen. Het is echt een stap terug in de tijd.

    Die cijfers van de ANWB zijn fabrieksopgaven. De praktijk is een heel ander verhaal.

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2016 om 17:21
    Permalink

    Ik heb meer dan genoeg Fiat dealers in 2012 horen zeggen dat als er gelijk weer viercilinder motor beschikbaar zou zijn dat ze veel meer Panda’s zouden verkopen.
    Nu vond bijna iedereen die kwam test-rijden, de Panda geweldig, maar haakten allemaal af nadat ze op pad waren geweest met de TwinAir Turbo.
    Ik heb een jaartje of 15 met FIRE motoren rond gereden en na mijn eerste kennis making met de TwinAir Turbo ben ik ook afgehaakt en heb ik toen weer een 169 gekocht met 1.2 FIRE.
    3 jaar later toch uiteindelijk gekozen voor een 319 met TwinAir Turbo om de veel betere prestaties, tot op de dag van vandaag geen spijt van, rijd prima en is een stuk sportiever dan een Panda 1.2 FIRE, die nicht echt vlot te noemen is.
    69 pk is gewoon veel te weinig voor een 1000Kg + auto.
    De 1.2 is echt een stadshobbel auto om bootschappen te doen en de koters naar school te brengen.
    Met de TwinAir Turbo kan je gewoon met 170+ Km/u door Duitsland Cruisen en is daarbij ook nog verrassend stil, wat je van een 1.2 bij dat soort snelheden niet kan zeggen.

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2016 om 21:42
    Permalink

    In principe diende dat ingecalculeerd te zijn: Als je een motor met onconventioneel veel cilinders introduceert zal dat een deel van van de kopers niet bevallen. Vooroordelen over vermeende mindere betrouwbaarheid, naaimachinegeluiden en het ontkennen van zuinigheid doen dan snel de ronde. Dat laat onverlet dat de Twinair een zeer concurrerende motor is die zich inmiddels ruimschoots heeft bewezen, waar een ander deel van het publiek juist wel voor is te vinden.

    Het probleem is dus niet de Twinair, het probleem is het ontbreken van een concurrerende motor boven de Twinair. De 1.2 Fire en de basisversies van de 1.4 Fire zijn te verouderd om concurrerend zijn en bieden de koper die geen tweecilinder wil geen goed alternatief.

    Je ziet dit bijv. ook bij de Tipo, die auto wordt in ons land enorm benadeeld wegens het gebrek aan een concurrerende motor.

    Het is op dit punt dat de GSE meer dan welkom is.

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2016 om 09:33
    Permalink

    @OneFiveNine

    het feit dat je denkt, dat de ANWB onderzoek cijfers fabriekscijfers zijn, geeft al aan dat je je echt niet in de materie hebt verdiept. Het lijstje is op basis van verbruikscijfers, verzameld door TNO en travelcard: http://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-de-meest-zuinige-autos-van-het-moment-84648

    Je argumenten rondom de twin air schakel ik dan ook in hetzelfde rijtje. Wij hebben de huidige panda met twin-air, maar hebben de 1.2 ook proefgereden. De 1.2 maakt bij 100km/h veel meer toeren en is daardoor lawaaieriger. Daarnaast heeft de concurrentie (picanto/spacestar etc) ook niet erg fraai lopende 3 cylinders.

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2016 om 11:00
    Permalink

    Vooral de nieuwe motoren die in aantocht zijn, zijn goed nieuws voor ons. Zelf ben ik een enthousiaste en tevreden gebruiker van de Twinair (zelfs in de zwaarste 500L Living), maar het is zulk een karaktervolle en bijzondere motor, dat je al vlug ‘lovers and haters’ krijgt. In eerste instantie haken er ongetwijfeld veel mensen af als ze vernemen dat het maar een 2-cilinder is, ook al hebben ze er geen seconde mee gereden. Ze moeten op dat moment al over de streep getrokken worden voor iets dat ze gevoelsmatig niet zien zitten en dat is zeker een handicap in de verkoop. En als er dan geen alternatief is…

    Het kan natuurlijk ook andersom: voor mijzelf was de Twinair de bijzondere reden om een Fiat te kopen. Ik had enkele andere modellen en merken in het vizier, maar was aangesproken door de durf en originaliteit van Fiat om dit motortje op de markt te durven zetten. Het lage normverbruik en de Fiat-reputatie als het op motoren aankomt, hadden me grotendeels overtuigd, een proefrit (met een 500L Trekking) heeft mijn keuze definitief gemaakt: Behoorlijk vlotte acceleraties (voor wat ik van een gezinsauto verwacht) in combinatie met een karaktervolle roffel bij optrekken en bijzonder stil op constante snelheid.

    Ik heb aanvankelijk wel moeten leren om niet meer op het gehoor te schakelen, maar op de schakelindicator. Na tweeënhalfjaar kom ik over de ganse gebruiksperiode aan een gemiddelde van 6,3 L/100 km, wat ik best vind meevallen voor een 500L Living. De zuinigste traditionele benzine 4-cilinder van dat moment, in dezelfde klasse (7-zits) was de Scénic met een normverbruik van 6 L…!
    Tegelijk geef ik toe: Héél soepel rijdt het niet altijd – filerijden gaat soms met horten en stoten. En met een vol geladen auto met 4 passagiers, stijl omhoog op een bergachtige snelweg, ben ik al moeten uitwijken naar het rechtse, trage vak… Al is dat maar een handicap van 10 minuten per jaar – alles is relatief.

    Laat de alternatieven maar komen om Fiat terug te doen groeien, maar houd de Twinair in het gamma voor de ‘lovers’ als ik!

    Beantwoorden
  • 31 augustus 2016 om 21:29
    Permalink

    Ik ben zeer tevreden over mijn 85TA, maar uit ervaring weet ik ook dat de 85TA niet dat is wat het zou kunnen zijn.
    Ik heb namelijk proef gereden met de Savali Panda, deze Panda 80TA heeft een motor software up-grade gehad van Savali.
    Resultaat is 105 pk en 172 Nm koppel, maar nog groter dan dit is de rijdbaarheid die de TA turbo nu toont.
    Alle belemmeringen die in de fabriek software zit, zijn weg en hierdoor transformeert de TA in iets veel beters dan dat hij al is.

    Beantwoorden
  • 2 september 2016 om 18:34
    Permalink

    @HZW
    Volgens mij wordt de vernieuwde Braziliaanse Uno met 3-pitter duidelijk beter dan de vergelijkbare Europese Panda. En ziet er duidelijk beter uit!

    Beantwoorden
  • 2 september 2016 om 18:50
    Permalink

    Het grootste nadeel van die nieuwe 3-pitter zonder turbo is een gebrek aan koppel.
    Ik heb ergens gelezen dat dit 98 Nm is, wat minder is dan wat de FIRE 1.2ltr heeft.
    Ook die 4 cilinder GSE motor zal niet zo heel veel koppel hebben ook door het ontbreken van een turbo.
    Daardoor zal ik altijd de voorkeur geven aan de TwinAir turbo met 145 Nm koppel, wat beschikbaar is in het midden toeren gebied en niet ergens hoog in de toeren.
    Een 3 cilinder GSE turbo kan wel een interessant alternatief worden ten aanzien van de TwinAir turbo.

    Beantwoorden
  • 2 september 2016 om 18:54
    Permalink

    En of het er beter uit ziet is een persoonlijke mening, ik vind die vernieuwde Braziliaanse UNO een lelijk ding, van binnen en buiten.
    Zou dat nooit kopen zelfs niet als het € 5.000,- goedkoper zou zijn als de Panda.
    De Braziliaanse UNO is een bejaarde auto die een opfris beurt heeft gehad en hij is er zeker niet beter op geworden.

    Beantwoorden
  • 3 september 2016 om 00:07
    Permalink

    @HZW
    Hoezo zonder turbo??? Bij de start (in Brazilië) misschien, maar zowel de 3-pitter als de 4-pitter komen ook met turbo, dat is in alle verhalen al vele keren vermeld.

    Beantwoorden
  • 3 september 2016 om 05:49
    Permalink

    Ja, ik weet dat er turbo versies gaan komen van zowel de 3 als ook de 4 cilinder.
    Maar het is verre van duidelijk dat er turbo versies in de Panda gaan komen.
    De Turbo versies zijn met zekerheid bedoeld voor de Fiat 500’s en andere modellen, maar het is allermins zeker dat de Panda turbo versies gaat krijgen.
    De Panda wordt toch gezien als budget instap auto van Fiat voor Europa.

    Beantwoorden
  • 3 september 2016 om 14:50
    Permalink

    Als je de nieuwe motoren uit gaat rusten met turbo en multi-air is het prijsvoordeel t.o.v. de Twinair weg. Je ziet nu ook dat in de modellen waar prijsdruk op staat de kale atmosferische motoren ingezet worden.

    Ik verwacht daarom keus tussen de Twinair en turboloze GSE als instapmotor en voor degene die bereid is om bij te betalen een GSE met turbo. De kans is inderdaad groot dat dat voor een budgetauto als de Panda niet logisch is en je helemaal geen GSE met turbo kunt kopen. Laten we hopen dat er tenminste multiair op de budgetmotor zal zitten.

    Verder is de kans ook reëel dat de atmosferische motor eerst komt, en de turboversies pas over geruime tijd.

    Beantwoorden
  • 3 september 2016 om 23:53
    Permalink

    @HZW
    Als ik de basis atmosferische GSE 1.0 3-pitter vergelijk met de basis atmosferische 1.0 Twinair dan zie ik: 80 pk (ongeveer) in plaats van 65 pk en een koppel van 98 Nm (ongeveer) in plaats van 89 Nm. Dan weet ik wel welke veel beter zal zijn!

    @dmantione
    De Panda heeft nu ook turbo versies van de Twinair, dus waarom niet van de GSE?

    Beantwoorden
  • 4 september 2016 om 09:41
    Permalink

    Persoonlijk zie ik bij de huidige Panda hooguit de 3 cilinder GSE zijn intrede doen met 80 pk en 98 Nm.
    Dit ter vervanging van de 1.2 FIRE en turboloze TwinAir.
    De rest van de GSE mogelijkheden zal wel voorbestemd blijven voor de nieuwe 2018 Panda.

    Beantwoorden
  • 4 september 2016 om 17:08
    Permalink

    Dat is zeker het meest logische dat je mag verwachten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.