Werknemers FCA vertellen over Alfa Romeo Giulia

giulia details

Het Italiaanse magazine Panorama is er blijkbaar in geslaagd om een aantal werknemers actief in Alfa Romeo’s geheime skunkworks – waar de Giulia vanaf nul werd ontwikkeld – te interviewen. De beveiliging aan het gebouw was ongezien met schijnbaar meer bewakers dan werknemers en zelfs metaaldetectoren. Iedereen is verplicht om hun telefoons in te leveren alvorens ze aan het werk gaan en de cameralenzen van de weinige journalisten die een kijkje mogen nemen moeten afgedekt worden met een speciale cover; iedere foto kan een informatielek betekenen. Sergio Marchionne eist absolute stilte van zijn werknemers tot 24 juni.

Sommigen hebben zich hier echter even niet aan gehouden, aangezien Panorama toch belangrijke informatie kon verkrijgen nadat ze hen anonimiteit hadden beloofd.  Deze werknemers beweerden dat alle sketches/tekeningen die tot nog toe op internet of in magazines te zien waren, compleet de bal misslaan. De nieuwe Alfa zal iets langer zijn dan een BMW 3-reeks en heeft een sportief doch niet overdreven revolutionair design (waarschijnlijk bedoelen ze hiermee dat de afmetingen behoorlijk normaal zijn, niet dat hij er ‘saai’ uitziet). Blijkbaar valt de Giulia ietwat te vergelijken met een BMW 530, maar dan wat lager, beweren ze. De achterlichten zijn langwerpig zoals op de Giulietta terwijl de voorlichten – en we quoten de werknemers – iets compleet nieuws zullen zijn dat we nog nooit gezien hebben, namelijk rechthoekig qua vorm. Veel onderdelen zijn gemaakt van carbon (!) en aluminium om het geheel zo licht mogelijk te maken. De steun van het dak aan de zijkanten is een van deze onderdelen.

giulia-covered

Ongeveer twintig wagens zijn tot nog toe geproduceerd (het artikel dateert van een week terug). De eerste was een rode en de daaropvolgende waren in verschillende kleuren waaronder zwart en wit. De werknemers zeggen dat deze voorlopige productielijn zo’n 5 à 6 wagens per dag aankan en dat er dus ongeveer 100 klaar zouden moeten zijn tegen 24 juni. FCA heeft tot nog toe beweerd dat de verkoop begin 2016 zal starten, maar het personeel denkt dat eind 2015 absoluut een haalbare kaart is.

Tot zover het interview van Panorama. Ondertussen zijn de voorbereidingen in Arese in volle gang (zie foto) en staan er al een heleboel wagens klaar voor de heropening van het museum en de presentatie van het nieuwe model volgende week. Of de wagens op de foto oude modellen zijn of de nieuwe Giulia, is onbekend.

Foto: Andrea Job

13 gedachten over “Werknemers FCA vertellen over Alfa Romeo Giulia

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.