Welke dieselmotoren gaan we zien in Alfa’s Giulia?

giulia-diesel

De collega’s van Omniauto.it schreven gisteren een artikel waarin ze beweerden dat de nieuwe 2.2 MultiJet voor de Jeep Cherokee hoogstwaarschijnlijk ook zal terug te vinden zijn onder de motorkap van Alfa Romeo’s nieuwe model. Een zeer aanneembare stelling waar wij zelf ook van uitgingen. Alfa is haast verplicht een hedendaagse viercilinder aan te bieden wil men een ook maar enigszins kunnen concurreren op Europese bodem. De gloednieuwe 2.2l MultiJet met ongeveer 200pk en een zeer gezonde 440Nm koppel lijkt ons dan ook de ideale kandidaat onder de 3.0l V6 van VM Motori (die bovendien ook nog niet is bevestigd), zeker als ze uit de eerstgenoemde nog net wat meer kracht kunnen persen.

Tot vanmorgen dus. Omniauto heeft het artikel bijgewerkt en zeggen dat FCA hen heeft benaderd om te vertellen dat deze krachtbron niet zal aangeboden worden in de nieuwe Alfa. De Giulia zal een compleet andere unit krijgen waarvan details tot op heden schitteren door afwezigheid. Zal het de 2.0l worden uit de Giulietta? Dat kan het geval zijn voor de minder krachtige modellen tot 175pk, het meeste dat FCA tot nog toe uit dit blok kreeg. Maar hoe wordt dan het nakende gat opgevuld tussen deze 175pk en de 275 van de V6? Er is een gerucht dat KERS gebruikt zou worden op bepaalde viercilinder diesels in de Giulia. Dit systeem zou zo’n 60pk aan extra kracht genereren en zou dus in principe dat gat kunnen opvullen. Een KERS-systeem verwerken in wat al bij al toch een betaalbare D-segment wagen moet blijven, lijkt ons echter helemaal niet waarschijnlijk. Nog zes dagen en we zouden heel wat wijzer moeten zijn.

6 gedachten over “Welke dieselmotoren gaan we zien in Alfa’s Giulia?

  • 18 juni 2015 om 15:31
    Permalink

    Ik vind dit inderdaad erg raar nieuws. Hoewel de VM V6 het goed doet in de V.S., is dat geen dieselland. Daarom is het haast onmogelijk dat deze 2.2 enkel ontwikkeld is voor de Cherokee. Er staan dus meer auto’s op stapel met deze motor. Als dat de Alfa’s niet zijn, welke auto’s in deze klasse dan wel? Bedrijfswagens?

    En met alle respect voor het Skunkworksproject, maar twee motoren ontwikkelen met gelijksoortige cilinderinhoud en/of vermogens, daar gaat geen directie mee akkoord, zeker als die directie steen en been klaagt over de kosten van het ontwikkelen van viercilindermotoren.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2015 om 17:45
    Permalink

    Het is maar net de vraag hoe je de opmerking van FCA moet opvatten.

    Het lijkt me namelijk vrijwel zeker dat de nieuwe 2.2 MultiJet NIET in dezelfde versie als voor de Jeep gebruikt gaat worden in de Alfa, maar in een aangepaste versie, lees: (veel) meer vermogen en koppel. Dus inderdaad; de Jeep krachtbron zal niet worden aangeboden in de Alfa.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2015 om 17:56
    Permalink

    @henk Dit denk ik inderdaad ook. Bizar wel dat FCA laat weten aan Omniauto dat dat blok er niet in komt. Mag de Alfa niet in verband gebracht worden met een motor van een ‘Amerikaans’ merk?
    Met een CEO die schreeuwt om meer samenwerking tussen verschillende merken, lijkt het me inderdaad zeer bizar dat deze 2.2l niet zou gebruikt worden in de Giulia en dat ze bovendien een compleet nieuw blok zouden moeten ontwikkelen met een hoop onnodige kosten ten gevolg.
    Sowieso zal het blok wel moeten aangepast worden ivm de Jeep. Daar komt het maximum koppel pas bij 2.500 toeren vrij, terwijl hij bij 3.500rpm al aan z’n hoogste power output zit. Dat betekent een ‘powerband’ van slechts 1.000 toeren, wat uiteraard veel te weinig is in een sportieve wagen (zeker met manuele versnellingsbak).
    Moesten ze hieruit ongeveer 230pk kunnen halen aan 4.000 toeren en 450Nm koppel bij ongeveer 1.750 rpm, lijken me dat bijzonder concurrentiële cijfers voor een viercilinder. Dan enkel nog de uitstoot naar beneden krijgen, want die ligt bij 145gr in de Jeep nogal hoog. Sowieso zal het hogere gewicht, de vierwielaandrijving en de minder aerodynamische koets daar ook wel iets mee te maken hebben, maar toch.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2015 om 17:31
    Permalink

    Volgens de laatste berichten zou de 1750 benzine weer gaan verdwijnen! Voor wat het bericht waard is.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2015 om 17:58
    Permalink

    @henk Er wordt gezegd dat deze zou opgewaardeerd worden naar om en bij de 300pk (wat sowieso al het plan was). Enkel is niet geweten of dat dmv een extra turbo of hogere cilinderinhoud zal gebeuren. Het kan inderdaad dat het een 2l wordt.

    Beantwoorden
  • 20 juni 2015 om 09:27
    Permalink

    @dietje91

    Volgens mij is dat gewoon de 1750. De 300 pk versie van de 1750 zou ook in de 4C gebruikt gaan worden. Er staan ook maar 3 motoren op het programma voor Alfa Romeo. De 1.4, 1750 tot 300 pk en daarna de v6 tot 490 pk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.