Winstcijfers FCA brengen geen zekerheid

Ondanks de nette cijfers over het afgelopen jaar, had de presentatie van het resultaat van FCA afgelopen week alles behalve een positief effect. Een goede omzet en winst ten spijt. FCA betaalde zelfs duur op de beurs gisteren en dook de diepte in vanwege een lagere winstverwachting (-12,2%). De handel werd zelfs onderbroken en heel de beurs van Milaan kleurde rood. Het is alsof de woorden van Manley geen indruk kunnen maken op de brokers.

Na tien jaar kon er zelfs weer dividend worden uitgekeerd dankzij de verkoop van Magneti Marelli. Manley sprak niet voor niets over een geweldig resultaat. De verkoop van auto’s was met 2% toegenomen en kwam uit op 4,8 miljoen. De netto-omzet steeg met 4% en kwam uit op 115,4 miljard. De EBIT adjusted kwam op 7,3 miljard (+3%), de nettowinst adjusted op 5 miljard (+34%) en de nettowinst op 3,6 miljard (+3%). De bedrijfsliquiditeit staat op 1,9 miljard (in plaats van 2,4 miljard in het rood eind 2017) en er is een beschikbaarheid van 21,1 miljard (+0,7%).

Wat tegenviel was eigenlijk alleen de krimp bij Maserati (-28%) dat de komende jaren op een andere wijze gepositioneerd zal worden. Vooral ook de moeizamere gang van zaken in China droeg bij aan de tegenwind voor het merk met de drietand. Manley sprak verder weinig over de strategie voor de toekomst. Wel bevestigde de CEO dat de nieuwe elektrische Fiat 500 begin 2020 gepresenteerd zal worden en dat deze uit Turijn zal komen. Het platform zal ook dienen voor andere varianten.

Enigszins opmerkelijk was wel de opmerking van Manley, dat voor een goed rendement op Europese bodem meer samenwerkingen met een partner noodzakelijk is. Hoewel Marchionne dit al jaren heeft geroepen, lijkt FCA de laatste tijd wat minder met deze noodzaak bezig te zijn geweest. Mike Manley zet het weer duidelijker op de agenda.

15 gedachten over “Winstcijfers FCA brengen geen zekerheid

  • 9 februari 2019 om 10:51
    Permalink

    De financiële verwachtingen voor 2019 zijn minder dan verwacht (het wordt een lastig jaar), daar schrikt de beurs altijd enorm van, vandaar.

    Verder is en blijft Europa voorlopig een enorm probleem, maar dat hebben bijna alle autofabrikanten.
    – VW, met Skoda en Seat, gaat helemaal stoppen met de kleine auto, zoals de up!,
    – Peugeot, met Citroen en Opel, gaat helemaal stoppen met de kleine auto, zoals de 108,
    – Ford lijdt heel dik verlies met de Fiesta (best verkochte auto van de EU), en Focus, en zich richte op met name de SUV.
    – Jaguar / Landrover kampt met totaal instortende dieselverkopen in de EU en heeft zojuist miljarden afgeschreven, ook door de slechte markt in China overigens.
    – enz…

    Beantwoorden
  • 9 februari 2019 om 11:34
    Permalink

    FCA gaat fors kosten besparen en investeringen beperken. Het resultaat zal zijn dat er nauwelijks vernieuwing van het modellengamma in zit. De verkoop zal nu nog verder inzakken. Helaas.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 11:20
    Permalink

    Het is jammer dat Manely sprak over een geweldig resultaat. Als je ziet dat de concurrentie in iedere klasse op technisch gebied achterloopt, dan mag je daar nooit blij mee zijn. Zelfs als dat tijdelijk, dankzij Trump, in de VS geen probleem is.
    Veel automerken dromen van China, maar dat land gaat de komende jaren helemaal naar elektrisch. Jaguar biedt dan nog keuze, Maserati en Alfa niet. Dus heeft FCA niets in haar aanbod om het tij te keren. De kurken waar het bedrijf op drijft zijn SUV’s, pick-up trucks, de Italiaanse liefde voor klein Italiaans en de lieve vorm van de 500. De eerste twee krijgen het met strenger wordende emissie-eisen wereld wijd steeds moeilijker, die liefde komt aan z’n eind en de 500 nadert de grens waar de schattigheid nog voldoende argument is voor z’n meerprijs tov soms betere concurrenten.
    In deze omstandigheden zou het een CEO sieren als hij zegt dat hij FCA weer naar de top van z’n klasse wil brengen. Maar zeggen dat hij nu tevreden is zal iedere aandeelhouder angstig maken.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 11:22
    Permalink

    Sorry, tweede regel hierboven fout, had moeten zijn:
    Als je ziet dat FCA op technisch gebied in iedere klasse achterloopt op de concurrentie, dan …

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 11:50
    Permalink

    Cc hans .vandaar dat de 500 en 500x beter verkopen dan ooit .
    En fca loopt nergens mee achter .
    Zijn alleen voorzichtiger dan andere ivm veranderingen.
    Waatom in gpdsnaxm zijn jullie allemaal zo negatief.
    Ga eens positief door het leven en geniet

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 21:19
    Permalink

    Niccolo .
    Dat mag je denken hoor geen probleem, ieder zijn eigen mening.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 22:45
    Permalink

    Dit is een zeer to the point reactie van een lezer op de site clubalfa.it nav de dramatische verkoopcijfers van Alfa. Gooi het maar door google translate als je geen Italiaans kan lezen.
    FCA is de weg volledig kwijt.

    Difficile vendere con una gamma così risicata: la Giulia in solo versione 3 volumi con un bagaglio limitato….. al di fuori di auto aziendali basta farsi un giro intorno per scoprire che la serie 3, la classe c e la a 4 sono in genere station! Una famiglia guarda si ai contenuti ma vuole anche un bagagliaio adatto per le vacanze. Si legge che la Giulietta non verrà sostituita poiché e in una categoria poco appetibile: strano perché di classe a, A3 e serie 1 se ne vedono proprio tante su strada…. E se la Giulietta si vende solo ai saldi è perché ha più di 10 anni e le sue rivali propongo modelli decisamente più recenti e appetibili. Per la mito, anche qui, si e visto quante A1 o mini (area Bmw) ci sono…. Ma anche in questo caso ci vogliono modelli recenti ed appetibili…. Qualche dubbio sulle politiche industriali recenti e presenti viene… Ma visto che si doveva competere con le tedesche, un benchmark preventivo sulla tipologia di offerta non era forse il caso di farlo?

    Beantwoorden
  • 11 februari 2019 om 07:45
    Permalink

    Veel te laat met alles Geen Giulia SW, Coupe. Giulietta Wederom een kleine facelift, waardoor hij geen verkoopsaantallen gaat halen. Nieuw model was echt noodzakelijk. Nu gaan we weer naar het scenario, we schrappen hem want verkoopt niet. Geen vervanger voor de MiTo. Bij andere merken lukt dit wel.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2019 om 21:57
    Permalink

    En het is zo jammer. Juist een Mito, Giulietta of Ypsilon zou je als “sportief” en luxe met een meerprijs in de markt kunnen zetten. Zodat je er wel winst mee maakt. Het is onwaarschijnlijk hoeveel Audi voor de A1 durft te vragen en hoeveel er desondanks van verkocht worden. FCA is in staat voor die prijzen een auto in de markt te zetten die op alle fronten beter is en mooier is en toch nog voldoende winstmarge Heeft. Maar het laten afsterven van auto’s als Punto, Mito, Giulietta en Tipo is volslagen kansloos. Door niks te investeren lijken de winstcijfers nog ergens op maar met personeel voor de helft in de ww en fabrieken op minder dan halve kracht houdt dat snel op. Helaas.
    Kan FCA niet één goede automan vinden voor de Europese vestigingen?

    Beantwoorden
  • 11 februari 2019 om 22:23
    Permalink

    Dat het bij FCA momenteel niet hard genoeg gaat is een feit.
    Maar meen ergens eens gelezen hebben dat de A1 voor Audi ook geen rendabele case was en dat daarom van de huidige generatie ook alleen nog maar een 5-deurs bestaat in de hoop het voor deze generatie wel rendabel te krijgen. Kan het artikel helaas niet terugvinden.

    Beantwoorden
  • 12 februari 2019 om 09:34
    Permalink

    Voor het megalomane VAG waren lange tijd heel veel modellen niet rendabel. Het is dankzij dieselgate en een nieuw bestuur dat ze eindelijk wat meer rationeel zijn geworden in hun investeringen. Uiteraard heeft een A1 nooit een drol opgeleverd… Soms denk ik dat ze alleen werden gemaakt om met van dat witte plastic folie erop op een trailer heen en weer gereden te worden.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2019 om 00:10
    Permalink

    @L4E net zoals met die vermaledijde Punto zeker, die ook geen drol oplevert. Ik verdenk ze ervan met Volkswagen samen te spannen en gewoon een gecombineerde voorraad auto’s onder witte folie kris kras door Europa te rijden per trein of vrachtwagen. Lijkt het nog wat!

    Beantwoorden
  • 25 februari 2019 om 10:17
    Permalink

    De Italiaanse auto merken werden vroeger afgeserveerd in de media ook als ze technische voorsprong hadden op dit moment is het tegenovergestelde Wij ras echte Fiat / Lancia en Alfa rijders zijn de dupe

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.