Wordt de FIAT 600 een ‘Frans’ compromis?

Groot mini-SUV-offensief.

Komend voorjaar wil FIAT een nieuw tijdperk inluiden met de presentatie van een compacte B-segment Cross-over. Deze auto maakt deel uit van een grootschalig offensief van Stellantis in dit segment. Zelfs Alfa Romeo zal er binnen een paar jaar aan deelnemen. Nog voordat Stellantis als groep officieel gevormd was, lag dit plan reeds op tafel. FCA sprak al in een vroeg stadium over een kleine Jeep, waar in een tweede instantie een FIAT en een Alfa Romeo aan toegevoegd zouden worden. Capaciteit om dit zelf te realiseren had Lingotto echter niet. Intussen was PSA al wat stappen verder op het gebied van mini SUV’s. Tel dit bij elkaar op en je hebt een groot Frans-Italiaans palet, waar de sterkste concurrent zelfs de bibbers van krijgt. Het interne aanbod van kleine hoge auto’s wordt dermate groot, dat je je daarbij soms ook af kan vragen, of de merken elkaar niet te veel in de weg zitten.

De eerste onduidelijk scoopfoto’s van het eindontwerp dat klaar is voor tests op de openbare weg. Op het front lijkt inderdaad een breed logo te zitten dat op de aanduiding 600 zou kunnen duiden.
De achterlichtunits lijken op die van de elektrische Nuova 500.

Grote naam kleine verandering?

Stellantis wil voor de Italiaanse merken graag oude namen van stal trekken. Dit kun je als liefhebber toejuichen, maar als je een beetje sceptisch wilt zijn kan de gedachte ontstaan, dat het ook een makkelijke manier is om meer identiteit te geven aan een auto waar in feite weinig ontwerpers in Turijn over hebben hoeven nadenken. De nieuwe FIAT waarvan nog op onofficiële wijze wordt gezegd dat hij 600 zal heten, wordt namelijk in feite een ‘overgangsmodel’ naar een volledig elektrisch FIAT. Daarbij staan kostenbesparingen hoog in het vaandel.

Compromis is een Frans woord.

Dus is het platform die van PSA (CMP) en… wordt zelfs de krachtbron, die op papier dus niet lang nog geproduceerd zal worden, de Franse 1.2 Puretech motor. Dat terwijl FCA op het gebied van motoren tot het eind niet bepaald heeft stilgestaan. Denk aan de Firefly. Bovendien genieten Italiaanse motoren al jaren stilletjes een geweldige reputatie. En om het het nog minder romantisch te maken; Vele componenten zullen 1 op 1 dezelfde zijn als die van een Opel Mokka of 2008. Door je oogharen kijkend zal je in het slechtste geval nauwelijks verschil kunnen zien, wanneer je de nieuwe ruim 4 meter lange FIAT B-UV straks ziet. Maar goed, laten we afsluiten met de positieve constatering dat we de nieuwe Jeep Avenger wél een voldoende uniek ontwerp vinden ten opzichte van z’n PSA donoren (Mokka/2008/DS3 Crossback). De grootste overeenkomsten bevinden zich tussen de onderzijde van de auto en de bovenkant van de bumpers. We rekenen dus op een acceptabel compromis. De nieuwe FIAT staat vanaf september bij de eerste dealers als het goed is. De productie in Tychy moet volgend voorjaar vorm gaan krijgen.

5 gedachten over “Wordt de FIAT 600 een ‘Frans’ compromis?

  • 18 november 2022 om 14:31
    Permalink

    Heb je het volgende niet verkeerd verwoord ?
    “””Capaciteit om dit zelf te realiseren had Lingotto echter niet”””
    ?????
    Volgens mij hadden ze plaats (= capaciteit) genoeg om eender welke hoeveelheid auto’s te bouwen.
    Je weet beter dan ik welke fabriek op halve toeren draait of gewoonweg gesloten is de voorbije jaren.

    Wat ontbrak, was geld. Geld dat naar de aandeelhouders moest geschoven worden (familie Agnelli / Exor) en om zwarte cijfers in de boekhouding te krijgen zodat de erfgenamen van de Agnelli’s (John Elkann) een zitje in de Raad van Bestuur zou krijgen bij Stellantis.

    BeantwoordenReport user
  • 19 november 2022 om 07:29
    Permalink

    Ook ik heb veel bedenkingen bij de Franse slag. Tavares lijkt van goede wil, maar wekt bij mij de indruk altijd voor geld en korte termijn te kiezen. Zo langzaam als de ontwikkeling bij Alfa, Fiat en Lancia gaat is zeer bedreigend voor het bestaansrecht van deze merken. Een vleugje tegenwind (bijv. een recessie) en de kans is groot dat er wordt geschrapt in investeringen. En dan is het snel over, want er is weinig te schrappen uit het Italiaanse portfolio.
    Wie neemt het echt op voor de Italiaanse stal? De Italiaanse regering weer? Of vindt men daar werkgelegenheid genoeg? Blijven we over met Peugeotjes en Citroënnekes ‘Made in Italy’. Een nachtmerrie.
    NB Bij Maserati zit de vaart er wel in. Toch vreemd, of ruikt Tavares het geld van een beursgang?

    Beantwoorden
    • 19 november 2022 om 10:24
      Permalink

      De grote fouten zijn sinds 2008 gemaakt. Geen plus of SW versie van de Bravo, geen opvolgers voor Punto, Mito, Delta, Giulietta, Croma, noem maar op. Modellen als Panda en Ypsilon die al meer dan 10 jaar vrijwel ongewijzigd zijn en zeker ook de Firefly motoren die al in 2015 werden geïntroduceerd in Brazilië maar veel te laat in Europa. Met die motor waren auto’s als een Fiat Tipo €4000 goedkoper geweest. Ook had de viercilinder best als basismotor voor de Giulia kunnen dienen, een auto die absoluut als SW geleverd had moeten worden.
      FCA heeft de Firefly zo lang op de plank laten liggen dat nu introductie in Europa te laat is. Stellantis gaat geen twee vergelijkbare aandrijflijnen leveren en dan is het PSA platform veel meer gemaakt dus logisch dat ze daarmee doorgaan. Jammer, maar logisch.
      Ik hoop dat er snel nieuwe modellen komen. De 600 zou voor de thuismarkt heel erg belangrijk kunnen worden. En als ie er leuk uitziet, waarom niet ook buiten Italië een redelijk succes?
      We zitten nu helaas op een dieptepunt in verkoop van Italiaanse auto’s. Niet onverwachts, ik denk dat ik het 10 jaar geleden al heb aangekondigd op dit forum, en nu moeten weiedere strohalm aangrijpen om dat te verbeteren. Dus laat maar komen.

      Beantwoorden
  • 19 november 2022 om 13:36
    Permalink

    Capaciteit in de algehele zin dus niet productie.. In 2008 kon men al amper alle merken bedienen. Iedereen vergeet heel makkelijk de startpositie van FIAT Auto in 2003/4.

    Beantwoorden
    • 20 november 2022 om 11:48
      Permalink

      Zeker. Gelijktijdig bracht de verkoop van Magnetische Marelli flink wat cash binnen waarvan niks in nieuwe auto’s is geïnvesteerd en vrijwel alles naar aandeelhouders is gegaan. Het snel in Brazilië en pas veel later in Europa inbrengen van de Firefly was een bewuste maar foute keuze. Juist omdat al in 2010 bekend was dat de CO2 uitstoot omlaag moest en FCA uiteindelijk Tesla moest betalen om een boete te voorkomen. Met de Firefly al in EU was dat niet nodig of minder geweest. De investering in enkele zeer snelle Giulia’s is leuk maar had ook gebruikt kunnen worden voor investering in een SW uitvoering. En de Argo had tegen weinig extra kosten ook als Punto-opvolger gebracht kunnen worden.
      FCA is 14 jaar gerund door boekhouders. In de eerste jaren heeft dat veel goeds gebracht door de financiën weer op orde te brengen. De jaren erna heeft het veel afbreuk gedaan omdat door gebrek aan vernieuwing de auto’s steeds minder concurrerend zijn geworden.
      Om dan op het thema terug te komen: liever snel een 600 met PSA techniek dan een vage belofte van een nieuwe Panda, Mito, Delta of Centoventi, misschien wel met FCA techniek maar die steeds weer een paar jaar verder naar achteren worden geschoven en waarbij we helaas de afgelopen 10 jaar vaak hebben gezien dat een toegezegd model nooit meer is geworden dan een mooie belofte.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.