Zo wordt de nieuwe Fiat Panda 2011

Ongeveer.

Intussen is ook de onderhandeling van gisteren over Pomigliano d’Arco niet doorgegaan. Of uitstel ook tot afstel zal leiden voor de Napoletaanse fabriek zal mogelijk vrijdag blijken. Inmiddels maakt een bericht uit Polen het er niet gemakkelijker op. De Polen verhogen hun inzet om ook de volgende generatie Panda te mogen bouwen. Het management van de fabriek in Tychy heeft namelijk te kennen gegeven dat in goed overleg met bonden en personeel, Tychy bereid is om ook op zaterdag diensten te draaien om aan de vraag te kunnen voldoen. FGA lijkt hiermee de druk te willen verhogen nu er zich allerlei problemen voordoen om ook maar enigszins tot een besluit te kunnen komen in Italië.

Naast al deze negativiteit vond Fiat het hoog tijd om even iets hoopgevends te melden over de toekomstige auto waar het tenslotte allemaal om gaat. De Panda zal volgens betrouwbare bron namelijk aansluiten bij de styling van de 500. Na Punto Evo en geruchten over de nieuwe Multipla, lijkt het duidelijk dat Marchionne en zijn volgelingen op zoek zijn naar een dominant familiegezicht voor Fiat. Een merk als Volkswagen vormt hierin een voorbeeldfunctie. Wij hopen als Italiaans autonieuwssite vooral dat de Duitse megaclub alleen in theorie een voorbeeldfunctie vormt en niet qua aantrekkingskracht. Marchionne heeft immers herhaaldelijk gezegd dat auto’s nooit saai mogen zijn, en dat FGA juist op dat gebied het verschil zal gaan maken in autoland de komende jaren.

VAG zit in Turijns vaarwater door de laatste tijd vooral mensen weg te kapen uit de invloedssfeer van de sterk opkomende Italiaanse autogigant. De fabrikant uit Lingotto bouwt ondertussen gestaag verder en ziet zich openlijk als de grotere concurrent van de Wolfsburgse nummer 1 van de wereld. Reden te meer om ook stilistisch meer herkenbaarheid uit te stralen. Het Italiaanse volksmerk zal daarom de basis die gelegd is door de succesvolle 500, doortrekken op al haar toekomstige modellen.

Wij krabbelden daarom alvast een beetje in een afbeelding van een Uno uit Brazilië omdat we vermoeden dat de ‘lowcost’ Uno en de Panda 3 veel gemeen zullen hebben. Andere details over de Panda die eind 2011 begin 2012 op de markt zal verschijnen bevestigen dit alleen maar. Aan de achterzijde zullen de lichtunits namelijk alleen nog in de bovenste hoeken van de auto aanwezig zijn. Er komt ook een 4×4 variant. En motorisch zullen varianten van de tweecilinder Twinair motoren hun weg vinden naar de nieuwe praktische compacte van Fiat. Zo ook MultiJet2 techniek en Hybride technieken.

Dat gaat allemaal gebeuren. Waar de Panda 3 ook uiteindelijk gebouwd zal gaan worden…

[nggallery id=356]

5 gedachten over “Zo wordt de nieuwe Fiat Panda 2011

  • 9 juni 2010 om 18:41
    Permalink

    Ik geloof niet zo in familiegezichten in de autowereld. Er zijn maar weinig merken die dat goed hebben weten om te zetten en zelfs daar begint het dan na verloop van tijd te vervelen. De familieband wordt bepaald door het “DNA” van de auto en niet door zoiets oppervlakkigs als een grilletje of vorm van de koplamp. Vaak past de neus goed op één model en bij de rest komt het gekunsteld over. Het ontwerp van de 500 is prachtig, maar of ik dat neusje nu op iedere Fiat wil zien?

    Beantwoorden
  • 9 juni 2010 om 19:08
    Permalink

    @ Luigi
    Liever niet zelfs. De Punto Evo met z’n 500-neus kijkt ook veel te “sullig” de wereld in.

    Ik zie Alfa Romeo en BMW altijd als voorbeeld hoe een familiegezicht het beste vormgegeven kan worden. Modellen met allen respectievelijk een schildvorm in de grille, en de nieren, en verder een geheel eigen ontwerp. Herkenbaar maar geen eenheidsworst als bijvoorbeeld Audi of VW.

    Beantwoorden
  • 10 juni 2010 om 08:32
    Permalink

    Jullie beide hebben 100% gelijk. Helaas is het zo dat sinds de autoindustrie een globaliseringssprint heeft ingezet we de vervlakking op designgebied (minder creatief en identiteitsvol als het gaat om afzonderlijke modellen) met name op goedkopere modellen er bij hebben gekregen.

    Al met al de schuld van de gemiddelde consument die er geen drol om geeft waardoor de fabrikant goedkopere oplossingen kan bedenken. Het begon al met PSA en Renault. Vervolgens nam VW het trucje over. En nu volgt Fiat. Straks gaan we nog snakken naar een Japanner voor de diversiteit of vinden we een Ford wel heel erg creatief… De wereld verarmd.

    Beantwoorden
  • 10 juni 2010 om 09:23
    Permalink

    De Punto evo is idd een gedrocht. Ze hadden de opdracht om hoe dan ook het lieve 500 neusje erop te plakken en hebben daarmee die hele auto verpest. En straks ook de Bravo.

    Beantwoorden
  • 10 juni 2010 om 11:35
    Permalink

    hebben de grover neuzen van de laatste italiaanse auto’s naast veiligheid niet ook te maken met een efficientere motorindeling? Hoe meer ruimte voor het blok onder de motorkap. Hoe beter de koeling, hoe kleiner de waterpomp/radiatoren, hoe zuiniger de motor…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.