Heropening Alfa Romeo museum Arese opnieuw vertraagd

arese museo

Het is inmiddels drie jaar geleden dat we de eerste berichten schreven over de onzekere toekomst van het Museo Storico Alfa Romeo te Arese. Ondanks recente goede berichten over de intenties die er zouden zijn om het geheel op te frissen en te heropenen voor de Expo, lijkt er sinds vandaag voorlopig nog geen licht aan het einde van de tunnel te zijn. Oorzaak is het vertragen van een rechtszaak die Fiat aanging in verband met het beslag leggen op het gebouw en diens inhoud, door het lokale ministerie van culturele zaken. Deze zal nu niet eerder dan 24 oktober worden hervat, waardoor een heropening tijdens de Expo een half jaar later niet langer haalbaar is.

arese museo2

Fiat eist dat het enkele kostbare modellen uit de collectie zou mogen verkopen, om daarmee vervolgens het project te kunnen financieren. De lokale president van Lombardije, Roberto Maroni, is de afgelopen tijd juist vanwege deze wens van Fiat rond de tafel gaan zitten, om de modellen die te koop staan middels fondsen van Fiat te kopen. Daarvoor waren de regio, de gemeente Arese, Fiat en het ministerie van culturele zaken samen in overleg. Dat overleg lijkt nu stuk te zijn gelopen met vervolgens opnieuw een strijd via de rechter, die zich nu eerst opnieuw over de zaak wil beraden. Tijdens de rechtszaak gaat het overigens om de rechten over de gehele inhoud van het museum dat nu nog veel langer dicht lijkt te blijven…

10 gedachten over “Heropening Alfa Romeo museum Arese opnieuw vertraagd

  • 20 maart 2014 om 22:22
    Permalink

    FIAT op dit onderwerp sta je in je hemd punt. Het Museo Storico is geen museum maar een schatkamer en als je serieus iets wilt beginnen met Alfa Romeo dan moet je de geschiedenis veilig stellen. Ook het pand van Autodelta staat te verstoffen zorg voor de geschiedenis van dit prachtige merk. De Duitsers hebben dit heel goed begrepen ik ben in het Porsche Museum geweest echt prachtig gebouw ik had wat minder met de auto’s maar dacht stiekem aan het zelfde voor Arese.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 20 maart 2014 om 22:26
    Permalink

    Trouwens dit verhaal kun je ook toepassen voor Maserati heeft ook geen eigen museum behalve dan de Pannini collectie ook dit zou natuurlijk in Modena moeten komen. Het levert gewoon geld op.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 21 maart 2014 om 07:56
    Permalink

    Wat een eikels bij Fiat. Als je ziet wat de Duitse merken met hun geschiedenis doen…

    Beantwoorden
  • 21 maart 2014 om 08:24
    Permalink

    Visieloze, en wel weer een beetje typisch Italiaanse toestanden 😳 .
    “….Het Rijksmuseum verkoopt de Nachtwacht om de verbouwing te betalen…..”
    Waanzin ten top dus. Frustrerend ook.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2014 om 14:58
    Permalink

    Dramatisch, dat zoiets kan gebeuren. Een strohalm is de expo2015 Milano, waar Fiat sponsor van is. Een uitstekende gelegenheid om het probleem op te lossen, hopelijk ziet Fiat alsnog het licht.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2014 om 16:32
    Permalink

    Er duiken nu ineens weer berichten op dat er, met uitzondering van een Spider in 2016, pas vanaf 2017-2018 nieuwe modellen aankomen… 🙁 😈 😈 😥 Waar komt dat toch iedere keer vandaan? Zijn er wat lieden van VAG die Alfa aan het bashen zijn en zogenaamd nieuws “lekken”, of herhaling van oud nieuws door inspiratieloze journalisten…. Mag toch hopen dat ’t niet klopt. Oh, is waar ook, ik zou er niets meer over zeggen tot 6 mei…. 😳

    Beantwoorden
  • 22 maart 2014 om 22:22
    Permalink

    Van waar de verbazing? We zitten al twee jaar in de situatie dat er nieuws is over nieuws dat er nieuws gaat komen. Als er modellen aanstaande zijn dan zou er veel meer hype de wereld geholpen in zijn.

    Beantwoorden
  • 25 maart 2014 om 09:39
    Permalink

    @niccolo: Moet grotendeels niet kloppen. 7 modellen wisten we al, Giorgio wisten we al evenals achterwielaandrijving. Spider uit Cassino als eerste model? Vreemde keuze lijkt me dat dus er klopt waarschijnlijk iets niet. Cassino zal medio/eind volgend jaar de derde fase (vierde als je Pomigliano meetelt) van FCA vormen in de revitalisering van de Italiaanse fabrieken. Er kan ook nauwelijks meer een beroep worden gedaan op de sociale regeling waarmee grote groepen werknemers (5000 voor Cassino) worden thuisgehouden. Delta en Bravo zullen niet worden verlengd na 2015 en gaan misschien zelfs eind dit jaar of begin volgend jaar er al uit (zie het feit dat er dit jaar geen updates voor deze modellen zijn). 2017 zoals in AB wordt gezegd is dus echt minstens een jaar te ver geredeneerd, bovendien is er geen enkel signaal uit Italië over het uitlekken van het plan, dat meestal direct bij de bonden terechtkomt. Opvolger voor Giulietta (2015) en D-segment model (2016) uit deze fabriek zijn een stuk meer voor de hand liggend en kunnen vanaf eind volgend jaar als nieuwe projecten in gang worden gezet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.