Servië hoopt op nieuwe productie na Fiat 500L

500L Kragujevac

De Servische overheid kijkt alvast naar een leven na de 500L en gaat bij Fiat vragen of er meer in de pijplijn zit, aangezien voor de komende vier jaar nog niets in die richting wijst. De goed renderende 500L in al z’n vormen blijft voorlopig de enige te assembleren Fiat in de hypermoderne fabriek te Kragujevac. Andere potentieel geschikte modellen op dezelfde basis, gaan nu juist in veel grotere aantallen in Melfi in productie (500X en Jeep Renegade).

Premier Aleksander Vucic wil namens Servië, waar Fiat momenteel de grootste exporteur is, zegt dat van grote betekenis zou zijn voor heel het land. Daarom zullen afgevaardigden van de regering deze dagen in gesprek gaan met Lingotto. Dankzij Fiat’s activiteiten is de export in Servische regio nog nooit zo hoog geweest. Zelfs niet in de dagen dat Joegoslavië onder Tito nog een feit was.

6 gedachten over “Servië hoopt op nieuwe productie na Fiat 500L

  • 20 mei 2014 om 17:18
    Permalink

    Ik heb nooit begrepen dat Fiat zwaar heeft geïnvesteerd in de oude Zastava fabriek terwijl al hun Italiaanse fabrieken zwaar onderbenut zijn. Productie in Servië vermijdt importkosten naar Rusland, maar het aantal 500L’s die in Rusland verkocht worden kunnen waarschijnlijk op één hand worden geteld. Loonkosten zullen ongetwijfeld lager liggen maar of die impact op de totaalkost per auto nu zo groot is t.o.v. van een in Italië of Polen (die fabriek draait ook maar op halve kracht!) gebouwd exemplaar betwijfel ik. Temeer omdat die winst deels teniet wordt gedaan door de hogere logistieke kosten. Komt daar nog bij dat nu zowel Melfi als Servië auto’s zullen maken op het Small Wide platform. Weinig efficiënt, me dunkt.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2014 om 17:24
    Permalink

    @ilfiammingo: simpel; 100% EU steun voor investeringen in een nagenoeg weinig geïndustrialiseerd gebied (voor de oorlog) en kapotte infrastructuur (na de oorlog). Fiat heeft daar steun voor gekregen omdat het van oudsher in dit land heeft geopereerd. 500L was niet voor niets de enige investering midden in de crisis samen met de Panda. Duitse fabrikanten ontvingen na de val van de muur op vergelijkbare wijze enorm veel steun om in het voormalige Oostblok van start te gaan. Hetzelfde zou in Albanië kunnen gebeuren voor Fiat, ware het niet dat Italië als voormalige bezetter van dat gebied mss voor wat terughoudendheid zou kunnen zorgen en daar geen bestaande structuur bestaat plus het feit dat de infrastructuur en industrie niet te vergelijken is met die in Servië. Iveco zit reeds in Bulgarije.

    Beantwoorden
  • 21 mei 2014 om 09:14
    Permalink

    Heeft de overheid daar niet hele andere zorgen dan een autofabriek gezien de overstromingen.

    Beantwoorden
  • 21 mei 2014 om 12:00
    Permalink

    @San ik denk dat je het één niet met het ander mag uitsluiten. De fabriek ligt volgens mij net buiten de gevarenzone en moet juist tijdens een ramp voor de broodnodige inkomsten blijven zorgen. Ik denk dat je vooral de EU-top in Brussel kritisch mag aankijken in deze kwestie. Men werkt alleen voor de pegels met elkaar samen, maar bij rampen blijft het grotendeels het probleem van lokale overheden. Wat dat betreft zijn we niet heel erg veel meer een eenheid dan tijdens het drama van ’14-’18 en is de unie erg kwetsbaar…., vooral in moreel opzicht. 🙄

    Beantwoorden
  • 21 mei 2014 om 12:21
    Permalink

    @Lancia4Ever,
    Er zal ongetwijfeld veel staatssteun gekomen zijn, maar ik betwijfel of er ook maar 1 Euro uit de EU komt. Servië maakt namelijk geen deel uit van de EU, dus waarom dat land dan economisch ondersteunen?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.