Marchionne zinspeelt openlijk op monsterfusie met VW

marchionne detroit1
Sergio Marchionne schudt in Detroit liefhebbers als ons en heel de pers even weer lekker wakker met zijn uitspraken over mogelijke fusies in de toekomst. Daar kaart de CEO nu ook aan wat we eigenlijk liever nooit zien gebeuren, namelijk dat op de langere termijn een nog grotere fusie niet bepaald ondenkbaar en zelfs pure noodzaak is in de huidige industrie, om de kosten verder te drukken. Het heropent de fantasie over een mogelijke overname van FCA door de grootste autobouwer van dit moment Volkswagen AG. Marchionne, die doorgaans niet veel van de firma uit Wolfsburg moet hebben, zegt nu bovendien zelf ook dat een fusie met VAG niet langer een onmogelijke gedachte is. Dat een dergelijk uitspraak vooral de koers van FCA op de beurs dient te stimuleren is natuurlijk denkbaar, maar het is niet voor niets dat Marchionne spreekt over een noodzaak als deze die over een jaar, tien of twaalf jaar een feit zal zijn.

Zelf blijft de man in trui nog vier of vijf jaar aan het roer. Dat zei Marchionne opnieuw zelf, die dus z’n pijlen enkel nog richt op het uitvoeren van het huidige productieplan voor de komende vier jaar. De vorming van FCA is een stap waar Marchionne zeker geen spijt van heeft, aangezien Fiat nauwelijks toekomst zou hebben gehad op het internationale toneel als dit niet plaats had gevonden.

10 gedachten over “Marchionne zinspeelt openlijk op monsterfusie met VW

  • 15 januari 2015 om 12:22
    Permalink

    Ik moet er niet aan denken dat dit gaat gebeuren.
    Er zijn toch nog andere mogelijkheden?
    Japanners of zo?

    Beantwoorden
  • 15 januari 2015 om 12:37
    Permalink

    Conglomeraten worden gevormd en vallen ook weer uiteen. Je moet altijd in het achterhoofd houden dat het merendeel van de fusies op mislukkingen uitloopt. Daimler en Chrysler was geen succes, General Motors en FIAT was geen succes, Ford/Mazda/Volvo was geen succes. En de laatste twee bedrijven lijken het een stuk beter te doen nu ze weer zelfstandig zijn.

    Fiat-Chrysler is dus wel een succes en dat komt omdat er enerzijds weinig overlap tussen markten en produkt was en de bedrijven anderszijds van elkaar konden leren.

    Tussen FCA en VAG is veel overlap, een fusie zou leiden tot flink snijden in redundante divisies om de kosten te verlagen en de fusie zo rendabel te maken. Het zit er dik in dat in een dergelijk geval VAG dominant is en het de Duitse divisies zijn die in stand blijven.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2015 om 13:24
    Permalink

    Ik denk dat hij VW noemt om te kietelen en dat in de realiteit misschien Ford een veel betere kandidaat is voor FCA. Fiat kan technisch veel betekenen voor Ford en Ford voor Fiat als het gaat om de massaproductie. Een serieus gevaar voor GM heb je dan bovendien.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2015 om 13:31
    Permalink

    Marchionne geeft vooral aan dat er onnodig veel geld verkwist wordt doordat elk autoconcern zijn eigen knopjes, hendeltjes, stoelen, remmen etc ontwerpt en produceert. Dat kan veel goedkoper door dat gezamenlijk te doen. En dat kun je gerust uitbreiden met versnellingsbakken, motoren, platforms. Het bespaart miljarden en dat is hard nodig als je kijkt naar het lage rendement van de meeste autoconcerns. Kijk je daarnaast naar de hoge ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen dan is het logisch dat Marchionne (en met hem vele anderen) geloven dat er op termijn nog ruimte is voor een stuk of 6 grote concerns. FCA is nu de nummer 7 in de wereld, en dus zal men moeten fuseren. Een productieaantal van 8 a 10 miljoen is nodig om rendabel te blijven op termijn. Volkswagen, Toyota en GM hebben dat, de rest niet. De nummers 10 t/m 20 zitten zelfs rond de 1 miljoen en kunnen het zelfstandig niet lang niet meer volhouden. Of het Volkswagen wordt weet ik niet, ligt politiek niet heel erg voor de hand, maar bv Hyundai/Kia of PSA of Ford zou zomaar kunnen.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2015 om 15:33
    Permalink

    Laat ze dan met Honda/Mazda/Suzuki in zee gaan naast BMW en/of PSA, Renault/Nissan. Met 3 hebben ze al nauwe contacten en delen of gaan ze al delen.

    Maar met VAG in zee nee dat moeten ze niet doen.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2015 om 16:55
    Permalink

    Volgens zijn eigen woorden: het is best mogelijk dat er de komende 5 jaar niets gebeurd.

    Waar het vooral om gaat is het op termijn krijgen van “industriële partners” om ontwikkelingen samen te doen. Nu zie je bijvoorbeeld dat alle autofabrikanten 3-cilinder motoren aan het ontwikkelen zijn (Fiat ook trouwens!) of ontwikkeld hebben. Daarin zit veel dan veel verspilling (Hij heeft enorm de pest aan verspilling) want waarom tig keer eenzelfde soort cilinderblok ontwerpen als je dat ook gezamenlijk kan doen. Dat is zo’n beetje de gedachte.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2015 om 10:22
    Permalink

    Niemand zegt dat kapitalisme efficiënt is 🙂 Op zich inderdaad complete geldverspilling.

    Maar het heeft wel een functie: Als iedereen zijn eigen motor ontwerpt, is er meer concurrentie en komen er meer innovatieve technieken om hem te doen onderscheiden van de rest.

    Dit is precies de reden dat het zo goed gaat met Volvo en Mazda na de ontkoppeling met Ford: De ingenieurs passen hun creativiteit en ook innovatievrijheid die ze eerst niet hadden toe om slimme nieuwe motoren te bouwen.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2015 om 14:53
    Permalink

    Het zou me niks verbazen als Marchionne zeer belangrijk voorwerk heeft verricht, alvorens hij daadwerkelijk vertrekt. Vooralsnog gaat het de goede kant op met FCA, maar FCA zal toch de nodige potentie moeten hebben, wil het überhaupt met een grote club kunnen fuseren. Door VAG worden ze nu en in toekomst volledig opgeslokt. Ford, Renault of een Japanner ligt meer voor de hand. Bepalend is slagkracht te verkrijgen in de USA(dus Ford !) en Azie.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2015 om 23:38
    Permalink

    @dmantione Merken als Volvo en Jaguar zijn veel te klein om levensvatbaar te blijven. Ze drijven ook nog grotendeels op Fordtechniek, als men daar bij de volgende generatie modellen geen gebruik meer van mag maken zie ik het somber in voor deze merken. Dat geldt ook voor Mazda vrees ik.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2015 om 00:27
    Permalink

    Ik ben vorig jaar bij Volvo in Götheburg geweest i.v.m. de aanschaf van supercomputers, om te zorgen dat ze beter botsproeven kunnen simuleren dat de concurrentie. Die hoeveelheid materiaal die ze gekocht hebben behoort tot de grootste die ik in de automobielindustrie tot nog gezien heb. Supercomputers worden in de automobielindustrie gebruikt voor het simuleren van processen in de motor, het simuleren van botsproeven en het simuleren van aerodynamica. Ga er vanuit dat ze zwaar aan het investeren zijn in nieuwe platformen. Persoonlijk is mijn kijk op de zaak dan ook dat ze in ieder geval op technologisch gebied levensvatbaar zullen zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.