Marchionne kondigt Alfa Romeo’s terugkeer in F1 aan

marchionne alfa F1

Marchionne heeft de knuppel alvast in het hoenderhok gegooid en kondigt alvast een aanstaande terugkeer van Alfa Romeo in de Formule 1. Precies daar waar het legendarische Italiaanse premiummerk hoort. De laatste tijd ging er al het nieuws rond dat de CEO met de splinternieuwe motortechniek van Alfa (V6 turbo), rond de diverse renstallen is wezen leuren. Met name bij Redbull, maar die bedankten voor de eer omdat Alfa Romeo momenteel nog onvoldoende bekendheid geniet. Inderdaad, resultaten uit het verleden tellen niet in de huidige F1, maar Marchionne is het daar niet mee eens en zegt nu dat Alfa Romeo de handschoen zo kan oppakken omdat het sportieve merk bij veel mensen in het hart gegrift staat.

alfa f1

Maar Marchionne heeft zich door deze afwijzing niet laten intimideren en zegt tegen een betrouwbare bron dat hij twee belangrijke doelstellingen heeft op het hoogste podium van de autosport; Met Scuderia Ferrari weer een keer winnen in de periode 2016-2018 én Alfa Romeo als concullega op het circuit brengen. Deze ambitie zal de Italiaanse aanwezigheid in de legendarische tint rood, weer flink doen toenemen, zoals ooit al eens het geval was. Vooral tot 1951 was dat een fenomeen, toen achter Alfa Romeo, ook Ferrari, Maserati en Lancia nog meededen.

De terugkeer van Alfa Romeo tegenover Ferrari zal hoe dan ook de boeken ingaan als legendarisch. Ooit waren de rollen omgekeerd en betrad Ferrari de piste met het grote Alfa Romeo als angstgegner. Deze zou bij de eerste overwinning van zijn eigen merk door José Froilán González, tranen van zowel vreugde als verdriet hebben gelaten. ‘Il Drake’ zou namelijk hebben gezegd dat de vreugde om de onverslaanbaar geachte ‘159’ achter zich te laten, minstens zo groot was als het verdriet om Alfa’s verlies, dat hij treffend beschreef als het gevoel dat hij ‘zijn moeder had vermoord’.

23 gedachten over “Marchionne kondigt Alfa Romeo’s terugkeer in F1 aan

  • 14 december 2015 om 20:11
    Permalink

    Leuk maar dan gaan ze de Ferrari blokken van het jaar er voor leveren met een Alfa embleem. Competitief zal het nooit zijn ik gok niet dat ze toegaan laten dat Alfa betere motoren zal hebben dan Ferrari. Ze kunnen veel beter de boel aan pakken bij de WTCC en de DTM. En daar in de ring de competitie aangaan met de rivalen ook in het dagelijkse leven.

    Beantwoorden
  • 14 december 2015 om 20:11
    Permalink

    Het zou me niets verbazen als er straks Alfa Romeo bij Max achterop staat….Het blok uit Maranello van 2015 met een ander kleppedeksel.

    Beantwoorden
  • 14 december 2015 om 20:42
    Permalink

    Ferrari wordt de komende tijd naar de beurs gebracht en zal dus in de toekomst geen onderdeel meer zijn van FCA. Met Alfa Romeo blijven ze dan alsnog in de F1.

    Beantwoorden
  • 14 december 2015 om 21:37
    Permalink

    @Jan-Paul Kramer

    Mag hopen dat het bij 10% blijft ze zijn gek als ze de kip met gouden eieren weg doen.

    Beantwoorden
  • 14 december 2015 om 21:43
    Permalink

    Ferrari wordt naar de beurs gebracht, waarbij de huidige aandeelhouders (Ferrari, Agnelli’s, etc.) hun grip op het bedrijf zullen vergroten en daarmee zeggenschap houden. Een vaste band tussen FCA en Ferrari blijft bestaan, wel anders ingevuld.

    Beantwoorden
  • 14 december 2015 om 22:11
    Permalink

    Enzo Ferrari sprak die woorden in 1951 toen hij voor het eerst als constructeur met een eigen wagen Alfa Romeo versloeg. Froilan Gonzalez won toen de GP van Groot-Brittannië in een Ferrari 375 F1 en versloeg daarbij de Alfa 159. Enzo Ferrari zelf was in de jaren twintig van de vorige eeuw actief als coureur.

    Beantwoorden
  • 14 december 2015 om 22:21
    Permalink

    Ik kan er commercieel geen touw aan vast knopen, dus ik ga er vanuit dat Marchionne een rookgordijn aan het creëren is. Het instappen in de Formule 1 zou miljardinvesteringen betekenen, geld dat men beter in het op tijd lanceren van modellen kan steken, ofwel de bestaande Ferrari-stal zou er een merk bij moeten nemen, wat weer niet te rijmen is met de bedrijfsmatige afsplitsing van Ferrari.

    V6 motortechniek heeft AR niet, de motor is door Ferrari ontwikkeld, en een 2.9 V6 heeft ongeveer twee maal te veel inhoud voor de F1, dus veel zal je er niet aan hebben om nog maar niet te spreken over de in de F1 gebruikte hybridetechniek.

    Beantwoorden
  • 14 december 2015 om 22:54
    Permalink

    @Woupey dat is ook exact wat de tekstschrijver van het bericht hierboven bedoelde, maar dat was wellicht niet ineens duidelijk 😉 -edit-

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 00:05
    Permalink

    ‘met achter het stuur een beroemde voormalige Alfa Romeo-coureur, Enzo Ferrari’…

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 00:41
    Permalink

    In overdrachtelijke zin zal daarmee wel “aan het roer” bedoeld worden. 😉

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 00:42
    Permalink

    Dat zou inderdaad een hele domme zet zijn @dmantione. Twee merken van 1 concern in de formule 1 slaat nergens op (Ferrari blijft gewoon onderdeel van FCA alleen niet meer volledig), en juist nu ze de euro’s zo hard nodig om hun modellengamma op orde te krijgen is dit weggegooid geld.

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 07:45
    Permalink

    Alfa Romeo zou motorenleverancier worden. Dat is best betaalbaar gezien de teams voor hun motoren moeten betalen. Heel anders is het wanneer je een gans team opzet in de F1.

    Trouwens, Alfa Romeo is het verplicht om in de autosport aanwezig te zijn. Punt uit.

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 09:21
    Permalink

    @Lusso

    Eens maar laat ze dan weer de vloer aanvegen met de competitie in de WTCC en DTM waar die zo slechte niet Alfa 155 en 156 de dienst uit maakte. Ik snap niet helemaal waarom MS eigenlijk de vwd’s als een zwarte bladzijde beschouwd in de geschiedenis. Het waren de beste vwd die je maar kon vinden. en zelfs de 159 werd zelf door de Duitsers boven de 3 serie en c klasse geplaatst als beste wagen in het segment en toen nog met 50KG extra en geen Q2 wat ze na half 2008 allemaal wel kregen.

    De enige zwarte bladzijde heet Arna zelf de SUD mogen ze trots op zijn ondanks de niet hele beste plaatstalen onderdelen. Hoewel de exemplaren die wij hebben gehad nooit hebben geroest de golf en kadet er na daarentegen wel vroegtijdig weg liepen.

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 09:36
    Permalink

    Als er geen geld is om modellen te ontwikkelen en op de markt te brengen, is er al helemaal geen geld voor de F1. Ik neem dat Marchionne hier een grapje maakt.

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 09:39
    Permalink

    Het kost nauwelijks geld voor Alfa om in de F1 te stappen…. het ontwikkelen van een kleppendeksel voor een ferrrari F1 bron is niet zo kostbaar… Het meeste geld zal in de marketing activiteiten rondom het team gestoken moeten worden, om in ieder geval de wereld het idee te geven dat het meer is dan een mooi kleppendeksel….

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 10:49
    Permalink

    Wat er met ‘de splinternieuwe motortechniek van Alfa (V6 turbo’ precies bedoeld wordt is me niet helemaal duidelijk. Volkomen ongeschikt voor de formule 1 namelijk.

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 14:47
    Permalink

    @Hans de Kok: kost nauwelijks geld? Een F1-team in de lucht houden kost al snel 100 miljoen euro per jaar. Dat geldt heeft Fiat niet (over). Mercedes-Benz smijt er jaarlijks 250 miljoen tegenaan, en verdient ongeveer 100 miljoen terug. Tel uit je verlies. En dat is dan de kampioen…

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 15:13
    Permalink

    @OneFiveNine Je moet uiteraard ook wel de onrechtstreekse opbrengsten meerekenen die voortkomen uit de naambekendheid/…. Geen enkel team zou deelnemen aan F1 als het enkel verlies oplevert. 😉

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 18:06
    Permalink

    Nog even dit: het is absoluut geen (definitieve) aankondiging, maar meer een gedachtegang. Of het gebeurt? Misschien, wie weet, dat is nog onzeker.

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 18:08
    Permalink

    Het is eenvoudig: de techniek en ontwerpen zijn al in huis dus geen ontwikkelingskosten. Beetje slijpen en sturen hier en daar en software updaten en je hebt een betrouwbaar Ferrariblok met de Letters Alfa Romeo erop.Ze hoeven niet te winnen maar met een paar podiumplaatsen zijn ze wel weer in de picture.
    SM heeft al aangekondigd dat Ferrari volgend jaar weer de strijd zal aangaan met Mercedes.

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 23:38
    Permalink

    Velen zijn gefrustreerd door het te lange wachten. Ik wacht ook al 4j na het verkopen van mijn 159. Rij ondertussen in afwachting van de GIulia met een Giulietta 170pk TCT, een wagen waar ik zeer tevreden over ben. Ons geduld zal beloond worden. We moeten van geluk spreken dat Sergio zo Alfa-gezind is!
    Achterwielaandrijving…premiumafwerking..8 modellen… en terug formule 1! Wie had dat ooit nog gedacht?

    Beantwoorden
  • 17 december 2015 om 09:44
    Permalink

    Het gerucht gaat dat FCA Sauber zou willen kopen omdat de fabriek hyper modern is. En het is in de buurt van Italie en er is al een samenwerking met Sauber al heel lang en Sauber heeft geld nodig gaat financeel daar niet goed. Ik Squadra Corse Alfa Romeo. Voor Alfa Romeo formule1 rijden is nog mooier als voor Ferrari.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 20 december 2015 om 16:39
    Permalink

    Beetje vreemd verhaal dit, toen Red Bull een motor nodig had, hadden ze een gouden kans om Alfa Romeo in de Formule 1 te krijgen.
    Waarom hadden ze toen niet een Ferrari motor met een Alfa Romeo badge erop geleverd ?
    Red Bull is een top team, dan Alfa Romeo volgend jaar weer kunnen winnen in de F1. Red Bull is ook top qua marketing, iets wat FCA duidelijk niet is.

    Weer een gemiste kans van FCA, nadat ze ook voor niks de kans een kregen een paar jaar geleden om een nieuwe Lancia Stratos in de markt te zetten, wat ze om onverklaarbare redden geblokkeert hebben, het niet in productie nemen van de schitterende nieuwe Fulvia ( niet dat Chrysler ding ), dan was Lancia nog een aansprekende naam geweest…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.