Marchionne stuurt aan op spin-off Magneti Marelli

In Brussel zei Marchionne vandaag na een vergadering van het ACEA (Automobile Manufacturers’ Association) iets wat we misschien niet meer hadden verwacht. Magneti Marelli zal niet worden verkocht. Een aankondiging van een verkoop werd vorige maand verwacht maar uitgesteld. Marchionne zei vorig jaar september dat hij een eventuele verkoop van de onderdelengigant voor eind dit jaar hoopte te kunnen realiseren. Nu zegt de CEO dat hij het huis uit Corbetta nooit zal verkopen. Marchionne wil met Magneti Marelli namelijk het pad bewandelen dat Ferrari ook is gegaan. Die van een beursgang als aparte bedrijfstak los van FCA. Van verkoop is nooit echt sprake geweest ook al waren er diverse geruchten over Chinese interesse of die van het Italiaanse Brembo.

Magneti Marelli telt 43.000 werknemers en 86 fabrieken over de hele wereld en is goed voor een omzet van bijna 8 miljard euro per jaar. In tegenstelling tot de beursgang van Ferrari (dat FCA een financiële injectie bezorgde) zal men voor Magneti Marelli wel eventueel uitzien naar een nieuwe partner en aandeelhouder. Marchionne sprak hierover de ietwat mystieke woorden: “Dat zou kunnen, maar het moet wel zinvol zijn.” Exor (van de familie Agnelli) zal grootaandeelhouder worden van deze grote naam uit de toeleveringsindustrie die in 1919 in de buurt van Milaan is ontstaan. Eind 2018 is de verwachte directe beursnotering (zonder IPO/primaire emissie).

8 gedachten over “Marchionne stuurt aan op spin-off Magneti Marelli

  • 8 maart 2018 om 00:37
    Permalink

    Kleine correctie: Ferrari is niet de melkkoe van FCA want Ferrari staat los van FCA, zoals jullie ook zeggen.Err is dus geen financiële relatie meer tussen Ferrari en FCA.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2018 om 09:44
    Permalink

    Beter besluit dan verkopen. Neem aan dat ze net als bij Ferrari een meerderheids belang houden.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2018 om 09:52
    Permalink

    Exxor is ook Fiat eigenlijk omgekeerd maar agnelli en fiat zijn qua naam wat mij betreft 1 niet volgens de boeken maar verder wel.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2018 om 10:43
    Permalink

    FCA heeft volgens mij geen financiële injectie van Ferrari gehad. Het was een spin-off. Bestaande FCA aandeelhouders kregen per 10 aandelen FCA precies 1 aandeel Ferrari. Vervolgens is het aandeel Ferrari enorm gaan stijgen. De oude FCA aandeelhouders hebben daar dus geld mee verdiend (als ze de aandelen Ferrari niet meteen verkocht hadden).
    Zo zal het ook gaan met MM. Spin-off: je krijgt als FCA aandeelhouder wat aandelen MM.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2018 om 12:16
    Permalink

    Het zit zo ferrari aandelen 10 % naar beurs 30 % familie angelli 60 % eigendom fca en als fca ferrari zou verkopen heeft familie angelli eerste keus voor 30 % zodat ze altijd de meerderheid houden

    Beantwoorden
  • 8 maart 2018 om 20:24
    Permalink

    Het klinkt als een heel stuk verstandiger plan dan de tent aan Samsung verkopen. Een partij als Magneti Marelli is heel waardevol om innovatief te kunnen blijven. De indruk die ik een beetje krijg is dat Marchionne onder druk staat om de aandeelhouders rendement te geven. Het verklaart de verkoopwoede: Hijgende aandeelhouders zijn de drijvende factor achter veel oplitsingen, zoals die van Philips.

    Maar als Fiat danwel Exor grootaandeelhouder blijven, dan doen de Italianen het slimmer. Neemt niettemin niet weg dat vragen gesteld moeten worden bij de wenselijkheid ervan. Er is noodzaak aan investeringen, aandeelhouders buitensporig geld in het handje geven wordt het bedrijf niet beter van.

    Beantwoorden
  • 12 maart 2018 om 18:17
    Permalink

    Ik vraag me af hoe technisch bij de tijd Magneti Marelli eigenlijk nog is, en dus hoeveel het waard is. FCA roept altijd hoe belangrijk MM is, en hoe fantastisch, maar als dat werkelijk zo zou zijn, waarom loopt FCA dan zo achter met alle elektronische automotive ontwikkelingen ? Wat heeft MM bijvoorbeeld gedaan aan EV- en hybride techniek, ontwikkeling batterijen, autonoom rijden, rij assistentie, een goed en intuitief multimedia systeem? Allemaal zaken waar FCA hopeloos in achter loopt, ondanks of dankzij MM? Als de know how en innovatie ontbreekt kan FCA er beter zsm afscheid van nemen en die technieken extern inkopen, veel efficienter.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.