Alfa Romeo in 2015 terug in de IndyCar?

march alfa

Eind volgende maand weten we of Alfa Romeo er ook voor gekozen heeft, om de rentree op de Amerikaanse markt meer body te geven via deelname aan de IndyCar competitie. Het lijkt erop want via het Amerikaanse Racer Magazine komt een wel heel opmerkelijk geluid dat in die richting wijst. De Australische magnaat Kevin Kalkhoven heeft als huidige eigenaar van Cosworth (voormalig Ford), het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de motortechnische voorzieningen in de IndyCar, gezinspeeld op de levering van een nieuw soort motor voor de competitie. En wel eentje van een autofabrikant die al lange tijd afwezig is geweest, aldus Kalkhoven. Daarbij denkt ook iedereen in Amerika inmiddels aan Alfa Romeo, ook al zouden er ook gesprekken zijn met een tweede fabrikant voor het samenstellen van een nieuw blok voor de IndyCar competitie. In 2015 zal de deelname van een derde (motor)merk sowieso een feit zijn. Dat is eveneens het jaar dat de DTM en Amerika van start gaat, dus wie weet zet Alfa Romeo heel breed in.

procar

Alfa Romeo was ook in 1990 via de firma March actief in de IndyCar en deed dit om dezelfde redenen als nu het geval zou zijn. Alfa Romeo probeerde namelijk onder regie van de nieuwe eigenaar Fiat de Amerikaanse markt te penetreren in het luxere segment, met onder andere de 164. Aanvankelijk leek het wat de deelname aan de IndyCar betreft, met de presentatie van de extreme 164 ProCar (foto boven) erop, dat dit middels een groot V10 blok zou gebeuren. Alfa Romeo kwam uiteindelijk met een verfijnde 720 pk sterke 2648 cc V8 turbo (foto onder), terwijl March zorgde voor de constructie rondom (foto bovenaan). Het blok was met een hoek van 90 graden extra slank en zeer goed te verwerken in de nieuw ontworpen body. Oorspronkelijk was de basis bedacht voor een Ferrari IndyCar.

Alfa Indy V8

Dat laatste is ook nu weer een struikelblok overigens, want voor de IndyCar van 2015 moeten fabrikanten volgens een nieuw reglement zelf de ombouw regelen, wat een tijdrovende onderneming is. De reeds deelnemende merken Honda en Chevrolet zijn al ver gevorderd met deze ontwikkeling. De vraag is dus of Alfa Romeo dit ook op tijd kan leveren. Intussen blijft het chassis van de IndyCar die van de Italiaanse firma Dallara. Alfa Romeo werkte bij de ontwikkeling van de 4C al samen met dit bedrijf uit Parma, wat een terugkeer van de ‘Biscione’ alleen maar logischer maakt. Volgens Kalkhoven klinkt er eind augustus een resoluut ‘ja’ of ‘nee’. Het kan de terugkeer beteken na het kortstondige avontuur van 1989, ’90 en ’91. Een mislukking die gelijk op ging met de commerciĆ«le neergang van Alfa Romeo. De ambitie bleef bij Fiat in de jaren die volgden duidelijk op de agenda, want in 2008 werd er al gesproken over een terugkeer. Na de overname van Chrysler door de Italianen in 2009 sprak ook Marchionne diverse malen over een terugkeer in de (Amerikaanse) autosport.

alfa indy

Een gedachte over “Alfa Romeo in 2015 terug in de IndyCar?

  • 1 augustus 2014 om 09:10
    Permalink

    Mooi dat Alfa eindelijk terugkeert waar het hoort: de autosport. Of dat het nu in de Indy moet, is een andere vraag. In Europa liggen we hier namelijk niet van wakker. Als het prestigieus moet zijn, had ik Alfa liever zien verschijnen in Le Mans. Iets waar ze met vier overwinningen historisch gezien beter op hun plaats zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.