Home » Alfa Romeo , Autotest

Alfa Romeo MiTo Veloce: Up-to-date en aantrekkelijk

7 november 2017 22:56 4 reacties

Zie hier de Alfa Romeo MiTo Veloce. Een paar jaar geleden herontdekten we de Alfa Romeo MiTo QV op aangename wijze dankzij de toevoeging van de fijne TCT transmissie. De snelste MiTo was ineens een stuk spannender om te rijden dankzij de rappe gerobotiseerde bak en onderscheidde zich op eigen wijze van bijvoorbeeld een Abarth met evenveel pk’s. We dachten toen dat het een laatste vernieuwing voor de kleine gespierde Alfa zou zijn, maar de komst van de Giulia betekende ook een nieuwe opleving voor dit bijna tien jaar oude model, dat nog altijd voor veel rijgenot zorgt, vanwege de excellente rij-eigenschappen.

Maar de tijd lijkt weinig vat te hebben op de MiTo, want de coupé-achtige look van de Kleine hatchback doet het nog altijd goed in een wereld vol saaie B-segment auto’s. Enkel de koplampen zonder LED’s verraden de leeftijd van de MiTo die nu te krijgen is in de uitrustingsniveaus MiTo, Super en Veloce. We weten nog goed hoe bijna een decennium geleden de mensen achter Alfa Romeo alles uit de kast trokken om de ideale compacte sportieve auto te realiseren voor een jonger publiek. Het resultaat was een zeer dynamisch rijdende auto, waarvan de lijnvoering was geïnspireerd op de onwaarschijnlijk mooie en exotische 8c Competizione. Ideeën om de MiTo nóg sportiever te maken strandden echter in het ontwikkelingscentrum van FCA. Gezien het kleine Europese marktgebied waarin de MiTo opereerde, plus een periode van vergaande kostenbesparende maatregelen, werd al vroeg besloten om het bij een variant van maximaal 170 pk te houden. Ooit reden we wel een 200 paarden sterke versie, maar die kwam van de lokale chiptuner. De TCT maakt van de Veloce weliswaar een snelle auto, maar pijlsnel is ie dankzij de 170 pk niet helemaal en een MiTo is nu eenmaal groter en zwaarder dan een Abarth 595.

Wat dat betreft kunnen we ook nu dus niets nieuws vertellen over de snelste MiTo. Maar de vernieuwde look maakt eigenlijk al dat je kunt stellen dat de MiTo al jaren goed genoeg is en even aantrekkelijk. Bovendien is het ook nog een heel betrouwbare auto. De prominente nieuwe grille en grotere inlaat zorgen dat de MiTo Veloce er sportiever uitziet en dus wat pittiger oogt. Nieuwe 18” velgen en carrosseriekleuren frissen het langlopende model uit Mirafiori op. Binnenkort vind je op de display van de boordcomputer trouwens ook gewoon Apple CarPlay en Android Auto (Pack Tech). De Veloce is een auto waar je heel graag naar kijkt en hij voelt met z’n lange portieren als een kleine sportwagen. Een donkerder geluid dan op de voorganger, doet ons terugdenken aan de Giulietta Veloce die we afgelopen voorjaar reden. Deze auto is duidelijk een telg van de nieuwe Veloce-familie van Alfa Romeo, al is de afstand tot de Giulia misschien wel wat groot. De donkere look van de Veloce is overigens ook op minder potente versies van de MiTo verkrijgbaar

We rekenen er nu dan toch echt op dat dit de laatste versie zal zijn van de MiTo met 170 pk. Zelfs het blok, de 1.4 MultiAir, heeft z’n langste tijd alweer gehad. FCA maakt binnenkort namelijk gebruik van een nieuwe schonere Firefly-motor met dezelfde cilinderinhoud. Deze GME (Global Medium Engine) zal standaard tot de 150 pk gaan, maar wie weet volgen er ook nog sterkere versies voor Abarth en hopelijk… een opvolger van de MiTo Veloce. Compacte snelle Alfa’s behoren immers ook tot de rijke traditie van het merk uit Arese, dus kunnen we ons nauwelijks voorstellen dat er nooit een nieuwe generatie zal komen. We hopen dat het een kwestie van tijd is (inmiddels is wel duidelijk dat FCA nieuwe investeringen in dit segment heeft uitgesteld). Intussen blijven we gewoon genieten van de ‘MilanoTorino’. Voor net geen 30 mille heb je dit topmodel met Veloce-badge op de voorste spatborden (die we voor die prijs wel liever met leren bekleding hadden gehad).

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

4 reacties »

  • Lusso schrijft:

    Ik vind de Mito wel iets hebben, maar jammer genoeg heb je voor deze prijs ook een mooi uitgeruste Abarth die bovendien sneller is en een betere tweedehandswaarde heeft. Het is heel jammer dat de GTA versie met 240pk nooit in productie is gegaan.

  • Squadra schrijft:

    Beste Lusso,

    De Mito GTA kun je zelf maken koop een witte 170PK bestel de GTA wielen die kun je ook krijgen bijvoorbeeld Prowheels heeft ze. Lester heeft de Bumperkit van de GTA gemaakt alleen moet je een paar bling dingen weglaten en laat alles monteren en spuiten mooie Bilstein set eronder. En dan de motor daar kan H&S Corse heel veel mee 240PK is geen probleem ook de remmen kunnen ze doen. Mensen geven een vermogen uit aan Abarth maar laten de Mito links liggen terwijl die eigenlijk nog leuker is.

    Ciao

    Squadra

  • Thomas schrijft:

    De laatste facelift heeft eigenlijk het mooiste fase-model van de MiTo opgeleverd. Zo had hij al uit de fabriek moeten komen.
    Jammer dat er altijd alleen een driedeurs variant is geweest. Dat heeft echt de verkopen afgezwakt. Want qua model is het nog steeds een erg actueel ding. Ik heb laatste in een MiTo gereden en qua onderstelafstelling vind ik hem eigenlijk beter dan mijn Giulietta QV TCT Launch Edition. De demping is gewoon op erg hoog niveau.

    Hopelijk beseft dat Alfa de echte aantallen toch echt in het B en C segment moet gaan halen en komen ze met een nieuwe MiTo en Giulietta.

  • Rene1964 schrijft:

    @Squadra, helemaal gelijk heb je met die witte MiTo! Ik zie de laatste tijd nieuwe echt witte, dus niet dat vale creme, MiTo’s op de weg verschijnen met zwarte accenten en 18″ wielen, staat echt fantastisch! Deze kleur hadden ze eerder uit moeten brengen!!!

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Categorie�n

Alfa Romeo , Autotest

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties