Alfredo Altavilla zet in op CNG en schrijft kleine diesel af

De zo gewaardeerde ultra betrouwbare 1.3 MultiJet is de best verkopende dieselmotor van Italië… en toch is het einde voor die motorblok in zicht. De in Polen gebouwde diesel zal niet langer in compacte auto’s van FCA gelepeld worden. De afname van kleine diesels in Europa in de compacte segmenten vormde de afgelopen jaren een groot aandeel in de Europese verkoopdaling. Het veel schonere CNG heeft de rol van de kleine diesel min of meer overgenomen en zal dit steeds meer gaan doen. Ooit geloofde Lingotto nog in een glansrijke toekomst voor kleine diesels en overwoog men zelfs om op dit gebied iets te ontwikkelen wat nog kleiner was dan de 1.3 MJet. Maar de steeds strengere milieueisen bepaalden anders. FCA-baas over onze regio, Alfredo Altavilla, stelt dat auto’s op CNG de toekomst hebben en dat Fiat daar dus eveneens op zal blijven inzetten.

Het uit afval gewonnen Biogas (Groen Gas) vormt volgens Altavilla net als elektrische oplossingen een groene techniek, dat de uitstoot drastisch omlaag kan helpen. Biogas zal in Italië in potentie kunnen rekenen op een productie van 8 miljard kuub op jaarbasis. Volgens de rechterhand van Marchionne is FCA meer dan voorbereid op die toekomst. Ook de Italiaanse overheid heeft verklaard in te zetten op biogas/groen gas met structureel meer tankstations waar het verkrijgbaar zal zijn. Overigens zal dit hand in hand gaan met elektrisch rijden. De Italiaanse minister spreekt over een ingezet traject richting de 20.000 laadpunten.

19 gedachten over “Alfredo Altavilla zet in op CNG en schrijft kleine diesel af

  • 13 juni 2017 om 07:57
    Permalink

    Als CNG overal verkrijgbaar is dan is het ok, maar dat is lang niet het geval. Toch niet in België.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2017 om 08:59
    Permalink

    Ik denk dat het ales te maken heeft met de angst als sjoemelaar uitgemaakt te worden. Je moet als motorontwerper altijd schipperen tussen normen, prestaties en prijs. Makkelijk is het al lang niet meer. Diesel is daarmee een risico op boetes geworden. De Belgen blijven wel massaal diesels kopen, die zijn daar fiscaal te aantrekkelijk. Waar vraag is, komt aanbod. Maar wellicht wordt dat aanbod de komende jaren wat kleiner.

    Jammer is het zeker, want diesel is ondanks alle bezwaren wel degelijk CO2-vriendelijk. Wellicht slaat de mentaliteit over een paar jaar weer om ten faveure van diesels.

    De 1.3 Multijet blijft één van Fiats beste motoren. Ik zie de Fiorino-bestelbusjes niet direct overstappen op aardgas. Zomaar stoppen met diesel gaat dus ook niet.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2017 om 10:46
    Permalink

    Marchionne was clear. 48V mild hybrid will replace diesels in small cars.

    In Italy CNG could be a solution but in most countries it’s still no go because of infrastructure.

    In the meanwhile Giulia MY2018 should get SCR for diesels together with power bump for some of them. New are 160 and 190 HP versions.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2017 om 11:11
    Permalink

    @dmantione

    Het heeft niets te maken met uitgemaakt te worden als sjoemelaar. De milieueisen voor diesels worden zo streng dat kleine diesels veel te duur worden, zodat niemand ze meer koopt.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2017 om 11:18
    Permalink

    CNG zal geen oplossing zijn voor de Europese markt. Fiat moet overstappen op mild-hybrid-techniek maar dat is voor kleine modellen nog wel relatief duur.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2017 om 11:26
    Permalink

    Men vergeet vaak een groot voordeel van diesels die niet door andere brandstofsoorten is te vervangen: de grote actieradius. Met CNG sta je veel vaker aan de pomp.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2017 om 11:34
    Permalink

    En inderdaad, zoals N.N. zegt, 48V mild hybrid wordt de toekomst voor kleinere auto’s, dat is trouwens in een FCA presentatie in 2014 al aangekondigd. Daarin werden ook de nieuwe 0,9-3 cilinder en 1,3 4-cilinder aangekondigd
    CNG speelt alleen een rol in Italië

    Beantwoorden
  • 13 juni 2017 om 13:06
    Permalink

    Ze zullen het niet voor niets zeggen. CNG zal steeds belangrijker worden. Italië is toch voor FCA het meest lucratief in de EU

    Beantwoorden
  • 13 juni 2017 om 16:04
    Permalink

    De diesel is per definitie gedoemd om te verdwijnen. Elektrisch rijden is de toekomst, maar voor kleine auto’s nog veel te duur. CNG is dan de tussenoplossing die de auto-aanschaf betaalbaar houdt, terwijl de infrastructuur relatief kostenefficiënt te organiseren is, zeker in Nederland en België waar aardgas ruim voorradig is (al is het dan voor huishoudelijk gebruik, maar de verdeelnetten zijn er). En logische tussenstap lijkt me… In België is het aantal in gebruik genomen CNG-auto’s het voorbije jaar meer dan verdubbeld, ten opzichte van het jaar voordien, CNG groeit sneller dan elektrisch.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2017 om 21:55
    Permalink

    CNG en hybride zijn voornamelijk een aantrekkelijk alternatief voor zakelijke rijders, daar zie ik weinig kansen voor diesel, zeker als je kijkt hoe diesel fiscaal weggepest wordt.

    De andere belangrijke pijler van de dieselmarkt, transport, is een ander verhaal, dat is voor elektrische auto’s erg lastig te penetreren, wanwege de enorme actieradius. Je kunt een Fiorino ’s ochtends voltanken en heel Nederland door rijden en er zijn dan ook talloze busjes die zo met een tank diesel voor transport zorgen. Elektrisch is daar totaal geen optie. Ook bij het zware vrachtverkeer is diesel ononttroonbaar en is er geen geloofwaardig elektrisch aanbod.

    Voor de Fiorino denk ik dan ook dat ze de Multijet voorlopig best in produktie houden.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2017 om 23:39
    Permalink

    ik rij al 1jaar met een CNG wagen, ben supertevreden en ik zou nooit terug gaan naar diesel of benzine. het aantal cng pompen is heel snel gestegen in Belgie, vooral in vlanderen. het is geen excus meer, voor vele van ons is er een cng pomp in de nabijheid.

    Beantwoorden
  • 14 juni 2017 om 15:52
    Permalink

    CNG/biogas is the alternative for diesel. There is NO clean diesel and there never will be. In the Netherlands you have 150 CNG stations, in Belgium more then 30 and there wil come an extra 50, in Germany 900 and VW wants 1100 extra in the next year, in Italy more then 800 and Total will build 250 in France. In Sweden Biogas is the alternative fuel! So CNG/Biogas is the alternative and not EV. For EV there is absolutely no infrastructure in Europe.
    Regards, Marcel Borger

    Beantwoorden
  • 15 juni 2017 om 10:10
    Permalink

    Met het klimaat akkoord in het achterhoofd en de daaraan gestelde doelen, zal FCA wel moeten overschakelen op motoren die binnen die doelstellingen vallen.
    Begrijpelijk dat FCA nu inzet op CNG, maar in de toekomst zullen ook die motoren met fossiele brandstoffen verdwijnen. Zie CNG dan ook als een goedkope tussenoplossing naar een veel duurzamer (waterstof?) motor.

    Beantwoorden
  • 22 juni 2017 om 15:18
    Permalink

    Ondertussen (juni 2017) zijn er al zo’n 80 operationele CNG stations (met toegang voor particulieren) in België.
    Dus een heel pak meer dan de 30 geciteerd door OrangeGas.
    Vooral in Vlaanderen opgesteld, Wallonië en Brussel plannen een inhaalbeweging.

    Op planning staan er nog eens een 20 à 40 over heel België.
    (maar de planning is heel flexibel in de tijd. Lees : dikwijls uitstel ivm vergunningen, geld en opportuniteit / concurrentie al dan niet aanwezig of ook daar in de buurt gepland).

    Voor meer vragen, wetenswaardigheden, tips, how-to, enz, kan je eens een kijkje nemen op : http://www.aardgasrijder.be
    Die site heeft ook een forum : http://www.aardgasrijder.be/forum (ook enkele Nederlanders zijn daar actief)

    Laat je “koudwatervrees” achterwege en overweeg een auto op CNG ! 🙂
    Fiat / Iveco is (Lancia was… 🙁 ), samen met de VW groep, de grootste aanbieder van auto’s op CNG.

    Beantwoorden
  • 26 juni 2017 om 23:12
    Permalink

    It’s only about profit not the environment! Small diesels running on Neste #hvo much cleaner than most alternatives including EVs that are powered by foreign CNG and coal. Still get 3litre /100km from 16 year old Audi a2 1.2 even after 1/4 million mileshttp://www.autointell.com/News-2001/May-2001/May-2001-4/May-23-01-p8.htminfi!

    Beantwoorden
  • 26 juni 2017 om 23:23
    Permalink

    CNG’s volumetric energy density is estimated to be 42 percent that of liquefied natural gas (because it is not liquefied), and 25 percent that of diesel fuel.

    Beantwoorden
  • 26 juni 2017 om 23:24
    Permalink

    In 2014, a test (by the Danish Technological Institute) of Euro6 heavy vehicles on CNG and diesel showed that CNG had higher consumption, but same noise and pollution of CO2 and particulates, however NOx emission was lower.[

    Beantwoorden
  • 28 juni 2017 om 09:45
    Permalink

    “”Still get 3litre /100km from 16 year old Audi a2 1.2 even after 1/4 million miles””
    Een vergelijking met een LICHTE auto van 16 jaar geleden ten op zichte van een huidige wagen, is appelen met peren vergelijken.
    De huidige wagens (ook de kleintjes) zijn allemaal zwaarder geworden door allerlei actieve en passieve veiligheidsuitrustingen (ABS, airbags, etc), door allerlei “luxe” uitrusting (electrische ramen, airco, etc).
    Een vergelijking van het verbruik hangt ook af van de rijstijl van de chauffeur.
    Dus de 3 liter diesel van die A2 : wie haalt dat in het dagelijks verkeer zonder er zeer nauw op te letten dat je zo zuinig mogelijk moet rijden ?

    Spritmonitor : van de 140 A2 3L (1.2 TDI), zijn er welgeteld 7 die minder dan 3 liter verbruiken.
    In totaal zijn er 47 die minder dan 3.50 liter verbruiken.

    indien je kijkt bij de A2 (1.2 en 1.4 TDI, 1.4 benzine en 1.6 benzine) dan zie je al volledig andere cijfers.
    Die 1.4 TDI is een zuipschuit in vergelijking met mijn benzine Y van 2001. Amper een 1/2 liter minder dan mijn 1.2 benzine per 110 km.
    De benzine motoren in die A2 : daar zwijgen we best over… De Vorsprung blijkt eerder een achterstand.

    Beantwoorden
  • 28 juni 2017 om 09:50
    Permalink

    “””Small diesels running on Neste #hvo much cleaner than most alternatives including EVs that are powered by foreign CNG and coal.”””

    In België is zowel de diesel als het gas als de benzine “foreign”.
    De electriciteitsmix in elk land is anders.
    In Nederland : een deel steenkool, weining nucleair.
    In België : geen steenkool, maar wel een groot aandeel nucleair.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.