Amerikanen noemen DDCT/TCT Euro Twin Clutch

euro clutch

De Amerikaanse versie van de Fiat 500L maakt ons al een tijdje ontzettend nieuwsgierig. Zo melden de eerste reviews die sinds de introductie vorige maand gemaakt zijn, dat dit in Servië gemaakte ruimtewonder zeer krachtig, soepel en solide overkomt. Dat laatste wisten we al, maar die eerste twee eigenschappen hebben alles te maken met de speciaal voor de Amerikaanse markt toegepaste techniek van een 1.4 MultiAir met 160 pk en de daaraan gekoppelde gerobotiseerde automaat met dubbele koppeling, C635. Een combinatie die we nog enkel kennen uit de Alfa Romeo Giulietta met 170 pk.

500L

De in Piemonte gebouwde DDCT, of voor ons alleen nog als ‘Alfa TCT’ bekende automaat, wordt in de VS gepresenteerd als een typisch Europese vinding, dankzij het gebruik van de term ‘Euro Twin Clutch’. In dit zeer creatieve filmpje hieronder, zie je hoe de Amerikanen geïntroduceerd worden in het nieuwe systeem, dat enkel voordelen met zich mee lijkt te brengen, namelijk een lager (10%) verbruik -waar ze sinds kort ook in de VS steeds gevoeliger voor zijn- van ongeveer 7,1 l/100 km en een zeer sportieve maar ook comfortabele rit. Zelf schakelen kan ook -zij het zonder flippers aan het stuur- wanneer je daar zin in hebt. De productie van deze transmissie in Verrone staat nog altijd op een laag pitje, maar kan dankzij de Amerikaanse 500L, die overigens ook met handgeschakelde zesbak te krijgen is, weer wat worden opgeschroefd.

Omdat de ruime Fiat 500L bij ons nog niet verder komt dan 105 pk, zijn we vooral benieuwd naar de toepassing van een krachtige 1.4 MultiAir. Hopelijk ziet Fiat brood in een Europese 500L met meer vermogen, zodra de lokale markt weer wat aantrekt.

httpvh://youtu.be/Kc8S3ZZTndE

4 gedachten over “Amerikanen noemen DDCT/TCT Euro Twin Clutch

  • 18 juli 2013 om 10:29
    Permalink

    Het blijft voor mij een raadsel waarom deze transmissie niet leverbaar is op de Delta en Bravo. Ook zou ik hem graag zien op de Abarth Grande Punto en 500C.
    Verder snap ik ook niet waarom deze sterke 500L niet in Europa verkocht wordt.Door alleen de Twinair aan te bieden, verlies je veel klanten. Daar komt bij dat de Twinair door veel journalisten nogal negatief wordt beoordeeld. Onterecht, maar wel een gegeven. Dat kost veel klanten als je verder niets kan aanbieden op de 500L.

    Beantwoorden
  • 19 juli 2013 om 12:25
    Permalink

    Als ik het filpmje zo bekijk: Vertalen en de consument in Nederland onder de neus drukken. Verkoopcijfers van de Giulietta gaan gelijk omhoog. Mensen hebben nu totaal geen idee wat voor bijzonders er onder de motorkap zit.

    Beantwoorden
  • 19 juli 2013 om 13:37
    Permalink

    Helemaal eens dmantione. Alfa-TCT is in alle hevige kostenbesparende stilte op de Europese markt geslingerd. 🙄

    Beantwoorden
  • 19 juli 2013 om 18:44
    Permalink

    Waarom moet je een 500L kopen volgens FIAT Nederland? “Nou, opgroeien is koud” antwoordt men. Ik heb de indruk dat men vooral beroepsreclamemakers inhuurt die bedreven zijn in het verzinnen van slagzinnen e.d., maar slecht in kennis van het produkt en daarop een campagne verzinnen om die in te zetten als aankoopargumenten.

    Dit filmpje, maar ook vele anderen, geven me de indruk dat de Amerikaanse marketingmensen veel bedrevener zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.