De F458 Italia heeft Bridgestone sloffen voor het ultieme F1 gevoel

‘Bridgestone Potenza S001’ voor de ‘middenklasse’ wegracer van Ferrari. Omdat topprestaties van F1 niveau tegenwoordig eerder regel dan uitzondering zijn op nieuwe ‘stradale’ Ferrari’s.

De 458 Italia heeft de hele wereld versteld doen staan bij de introductie afgelopen jaar. Een topsnelheid ver boven de 300 km per uur en een acceleratie van o-100 in 3,4 seconden. Maar ook de remtechniek is van een supercar, want van 100 naar nul gebeurt binnen de 32,5 meter. Deze lichte Berlinetta met V8, heeft een grandioos vermogen van 570 Modenese paarden. De prestaties doen denken aan die van exotische  topmodellen als de F50 en de Enzo. Het is dus duidelijk dat deze opvolger van de F430 de lat aardig hoog heeft gelegd voor alles en iedereen. Een nieuwe norm. Daarom kiest Ferrari nu bewust voor de Bridgestone banden om deze Italia zo optimaal en veilig mogelijk te laten presteren in alle omstandigheden. De algehele expertise uit de Formule 1 van de renstal uit Maranello, is steeds minder gereserveerd voor het circuit en steeds meer terug te zien in de showroom van de Ferrari dealer.

Maar de ‘band’ met de Japanse bandenproducent, bestaat eigenlijk langer wat betreft de straatversies van Ferrari, dan wat de wedstrijdversies betreft. Je zou gezien de twee-eenheid van Ferrari en Bridgestone op het F1 circuit, haast vergeten dat vanaf 1990 deze beide bedrijven al nauw verbonden zijn. Pas vanaf 1999 gold dat voor de F1. Er is veel kritiek geweest van veel teams op deze dominante relatie. Een van de redenen waarom steeds meer team de noodzaak zagen om over te stappen op Michelin. Bridgestone is ondanks de ontwikkeling van Michelin de afgelopen jaren, echter nog altijd het meest geavanceerde in alle omstandigheden bij racecondities. Dat zijn dus niet zomaar banden. De Potenza S-001 op de 458 hebben voor de maten 235/35 en achter 295/35 om de 20″ inch velgen. Andere Ferrari’s die standaard op Bridgestone worden geleverd zijn de grote V12 Ferrari’s 612 Scaglietti en de Enzo.

5 gedachten over “De F458 Italia heeft Bridgestone sloffen voor het ultieme F1 gevoel

  • 12 januari 2010 om 12:04
    Permalink

    en die fijne Pirelli’s dan: P-zero’s
    Maar ja, een alliantie in Formule 1 aangaan, vertaalt zich ook noodzakelijkerwijs in commerciële termen …

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 13:45
    Permalink

    ik heb toch ook liever Italiaanse Pirelli’s Zero Nero’s dan Japse Bridgestoons…

    snap eigenlijk niet wat dit bericht hier doet..

    Beantwoorden
  • 16 januari 2010 om 08:38
    Permalink

    Regelmatig worden Bridgestones beter bevonden dan Pirelli’s. Zelf vind ik ook de Turanza van Bridgestone beter dan de P7000 van Pirelli. Met als extra dat de Turanza een veel lager afrol geluid heeft.

    Ferrari kijkt verder dan the italian connection en daar is niks mis mee. Alfa heeft ook regelmatig voor b.v. Michelin gekozen.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2010 om 10:02
    Permalink

    Mijn Italië-liefde stuurt me naar Italiaanse auto’s, die zo veel mogelijk door en door italiaanse DNA hebben, inclusief banden. P-zero’s zijn in mijn optiek perfecte banden die grip en comfort bieden. standaard zaten Bridgestones onder mijn auto, maar zodra die versleten waren heb ik ze vervangen door P-zero’s. Ik vond het stiller (over afrolgeluiden gesproken)…

    Beantwoorden
  • 16 januari 2010 om 18:12
    Permalink

    Heb dat lange tijd ook volgehouden. Zoveel mogelijk italiaanse onderdelen op me Alfa. Het dreef me een beetje gek op een gegeven moment toen ik er achter kwam dat enkele spullen niet door italiaanse fabrikanten geproduceerd werden. Of van zeer matige kwaliteit van b.v. schokdempers.

    Mijn volgende banden zullen waarschijnlijk Toyo T1R’s worden. Die schijnt RS Racing ook voor zijn cursuswagens (75’s) op de nurnburgring te gebruiken. Vergelijkbaar met de beste Pirellis, Michelins en Bridgestones maar voor een heel vriendelijk prijs.

    Hankook heeft ook me interesse gewekt na de laatste bandentest die ik in de autoweek zag. De tweede plaats bemachtigd maar voor de helft van de prijs van de eerste plaats. Altijd interessant. 🙂
    Nog maar eens wat tijd doorbrengen op tyretest.com…..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.