Dodge Dart: Eerste Amerikaan op Compact Wide platform van Fiat

Dodge Dart

De nieuwe Dodge op Italiaans platform gaat Dart heten en is alvast een beetje te zien op het internet. Op 9 januari 2012 zien we het geheel in een persintroductie. De details tonen een hoop raffinement en dragen deels het DNA van de Charger. Dodge krijgt dus al vanaf z’n instapper een heel eigen identiteit mee, wat misschien wel uniek is in de geschiedenis van het merk. Behalve een excellent onderstel uit Turijn met de naam Compact Wide (rijdynamiek van de Giulietta), is ook motorisch veel afkomstig uit ItaliĆ«; Uiteraard de 1.4 MultiAir Turbo en de van Chrysler afkomstige 2.0 en 2.4 motoren (omgedoopt tot ‘TigerShark’) die voortaan ook de MultiAir techniek van Fiat Powertrain Technologies dragen, met een hoop meer vermogen als gevolg.

Dodge Dart rear

Deze Amerikaanse auto is voor ons interessant omdat het voor 90% de basis zal vormen van een nieuwe Fiat sedan, maar boeit ons misschien nog wel meer vanwege het beeld dat wij proberen te vormen van de toekomstige Alfa Romeo Giulia (2013). De Dart is namelijk iets langer en breder dan de Giulietta. Aanhoudende geruchten beweren nu dat de toekomstige Alfa Romeo als opvolger van de 159, weer iets groter dan dit model zal zijn dankzij verdere aanpassingen (Compact extra Wide?). Onze vraag blijft al sinds 2009 of dit technisch wel werkelijk de oplossing zal zijn, die FGA gaat toepassen op het toekomstige D-segment. Er zijn namelijk ook geluiden over de ontwikkeling van een nieuw D-Evo en E-Evo platform. Geschikt voor toekomstige D- en E-segment modellen van de merken Lancia/Chrysler, Maserati, Alfa romeo en Dodge. Wat denken jullie als lezers van AutoEdizione?

Op welk platform denk je dat de Giulia komt te staan?

Bekijk de resultaten

Laden ... Laden ...

4 gedachten over “Dodge Dart: Eerste Amerikaan op Compact Wide platform van Fiat

  • 6 december 2011 om 20:47
    Permalink

    Ik zou zeggen naast de panda en punto in de showroom van de Fiat dealer met Dodge logo er op.

    Beantwoorden
  • 6 december 2011 om 20:59
    Permalink

    Niet verkeerd maar het echte oordeel vel ik pas als de hele auto zichtbaar is…

    Beantwoorden
  • 7 december 2011 om 07:43
    Permalink

    Ik gok voor alfa op een giulia met achterwielaandrijving. Ik kan mij anders niet voorstellen waarom de opvolger van de 159 zover naar achter is geschoven. Het zou ook kaderen in het plan van SM op alfa terug op de kaart te zetten. Ook de nieuwe spider kan op dit platform. Speriamo….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.