Eerste drie Lancia’s Ypsilon, Musa en Delta?

Groen licht sinds half mei.

Er komen steeds meer details binnen over het toekomstplan van Lancia. Volgens Automotive News zou voor de opvolger van de Ypsilon al groen licht zijn gegeven aan het designteam van Jean-Pierre Plou├ę. Tavares bezoekt volgens sommigen momenteel met enige regelmaat het Centro Stile in Turijn om het proces te volgen. Het is duidelijk dat men hoge prioriteit geeft aan de vorming van de nieuwe premium tak bestaand uit DS, Alfa Romeo en Lancia. Er lijkt een strategie in de maak te zijn waarbij in elk segment zowel een traditionele vijfdeurs, als een SUV/Crossover variant zal worden bedacht. Beide modelvarianten delen onderling dan een hoop uiteraard.

Terugkeer van de Musa.

Naast de Ypsilon, waarvan voorzichtig wordt aangenomen dat deze uit Tychy zal komen, zal een B-segment (waar al een paar jaar geruchten over bestaan) SUV worden ontwikkeld, die feitelijk gezien kan worden als de reïncarnatie van de mini MPV Musa. Dit op de Fiat Idea gebaseerde, model dat samen met de eerste generatie Ypsilon (dus niet de Y10 of Y), in productie ging (te Mirafiori) en in 2008 een facelift kreeg, was tot in het laatste productiejaar een behoorlijk succes op Italiaanse bodem. FCA annuleerde het model om kostenbesparende redenen. Sommigen beweren zelfs dat het nieuwe model onder Stellantis ook Musa zal gaan heten, zij het dat de nieuwe generatie de vorm van een kleine SUV zal krijgen. Intussen lezen we ook dat de volgende generatie Ypsilon ook als volledig elektrische variant op de markt komt. De Ypsilon en de Musa komen mogelijk respectievelijk in 2024 en 2025 op de markt. Beide wellicht uit Polen.

C-segment in 2027.

Er is meer; Lancia zou ook toestemming hebben gekregen voor de ontwikkeling van een conventioneel C-segment model dat vanaf 2027 van de band zal rollen. We denken dat het hier om de opvolger van de Delta gaat. De Delta is een model met veel potentie voor het merk, iets wat onder FCA-vlag al werd gezegd. Enkelen roepen dat Cassino kandidaat is voor de productie van een dergelijke middensegment Lancia. Er wordt gezegd dat de volgende Alfa Romeo Giulietta ernaast geproduceerd zou kunnen worden. Nieuws over een aanstaande elektrische C-segment SUV/Crossover uit Melfi hadden we al genoteerd zoals je weet. We denken dat deze naast de ‘Delta’ in het gamma geplaatst zal worden.

Ook model 4 en 5 in het D-segment?

Het nieuws van vandaag gaat over deze eerste 3 modellen voor Lancia, maar we weten dat er nagedacht wordt over een grotere SUV in het D-segment en sommigen zeggen dat een nieuwe Thema ook al besproken is. Kortom in totaal liggen al 5 modellen op de schetstafel en gaan er 3 alvast in ontwikkeling. We kunnen ons goed voorstellen dat dit in grote mate gelijk op gaat met het merk DS. In het geval van DS gaat het dan om opvolgers van modellen die het gamma reeds rijk is. Eind dit jaar weten we of dit bericht in grote lijnen klopt, omdat dan het productieplan voor de komende 5 jaar openbaar zal zijn gemaakt.

6 gedachten over “Eerste drie Lancia’s Ypsilon, Musa en Delta?

  • 24 juni 2021 om 10:12
    Permalink

    Mooie berichten en mooie plannen. Hopelijk gaat het nu onder de vlag van Stellantis wel gebeuren. Nog 6 jaar de huidige Delta S MomoDesign tussen de lijntjes houden.

    Beantwoorden
  • 24 juni 2021 om 12:13
    Permalink

    Na jaren van afbraak dan nu eindelijk weer (veel) positief nieuws rond Lancia. De allerlaatste kans om het merk (weer) de plek te geven die het verdiend, al wordt dit een helse klus in deze tijd. Ik hoop oprecht dat ze niet de fout maken de concurrentie te willen aangaan met de Duitse orde middels (te) dure auto’s die weliswaar iedereen mooi vindt maar uiteindelijk niemand koopt. Gewoon terug naar waar ze ooit in excelleerden: verfijnd design en weldadige interieurs (alcantara!) tegen een schappelijke prijs. Die dan aangeschaft kunnen worden bij dealers (of via agenten) die ook daadwerkelijk voor het merk willen gaan. Toen mijn vrouw ooit voor een nieuwe Ypsilon ging kijken bij de dichtsbijzijnde dealer (die ook Chryster, Dodge, RAM etc. in de showroom had staan) zei de verkoper dat ze waarschijnlijk meer over Lancia wist dan hijzelf. Iets wat pijnlijk waar bleek te zijn. Uiteindelijk de auto maar gekocht bij een dealer op anderhalf uur rijden van ons huis, waar ze nog wisten waar Lancia voor stond. Eind 1998 kochten mijn ouders daar hun laatste auto ooit, een van de laatst in Nederland geleverde Dedra’s, met zorg uitgezocht en op een Lancia-waardige wijze afgeleverd. Mooie herinneringen aan hoe het ooit was en hoe het weer zou kunnen worden.

    Al met al wordt het nu inderdaad een kwestie van de Delta (2010) en Ypsilon (2015) in hun smetteloze staat te houden en te hopen op een snelle terugkomst van Lancia in de showrooms en in het Europese straatbeeld. Zal lastig worden het geduld op te brengen…

    Beantwoorden
  • 25 juni 2021 om 12:47
    Permalink

    @Maarten
    Duitse orde die inmiddels niemand meer koopt? Marktaandeel Duitse orde in Europa eerste periode 2021 = 44,2% 2020 een vergelijkbaar beeld. Kun je nog filosoferen over welke merken tot de Duitse orde gerekend kunnen worden, maar bij Stellantis is dat niet anders. Wordt nog een hele klus om marktaandeel terug te winne, maar ik denk dat de uitgangspositie van Stellantis beter is dan ooit tevoren. In die lijn passen drie modellen van Lancia prima.

    BeantwoordenReport user
  • 25 juni 2021 om 14:18
    Permalink

    Er wordt weer heel wat beloofd ; kijken wat er van uitkomt……

    Beantwoorden
  • 28 juni 2021 om 16:27
    Permalink

    @Niccolo
    Wat ik bedoelde te zeggen is dat juist Lancia geen te dure auto’s in de markt moet zetten die vervolgens niet te verkopen zijn. Klanten die Duits kiezen zijn lastig te overtuigen iets anders te rijden, dus men kan zich beter deze moeite besparen.

    Ter illustratie een oude anekdote die een ex-Lancia verkoper me ooit vertelde: ooit had hij een verstokte Mercedesrijder overtuigd eens een aantal dagen met een (door de importeur beschikbaar gestelde) Lancia Thema 8.32 te rijden. Toen de beste man de auto terug kwam brengen had hij niets dan lof over de Thema. Enige maar niet-te-onderschatten minpunt: iedereen die hij tegenkwam vroeg of de zaken nou zo slecht gingen dat hij zich geen Mercedes meer kon permitteren. En dat was nou toch ook niet de bedoeling.

    De klassieke Lancia-klant maakte het niet uit wat de mensen dachten, die kocht zijn auto voor zichzelf. Zoals het zou moeten zijn.

    Beantwoorden
  • 12 juli 2021 om 01:33
    Permalink

    Rij in een 10 jaar oude Lancia musa. Exclusief, stil en comfortabel. Nooit enig probleem, net als mijn vorige Ypsilon met probleemloos 300.000 km. Ze hebben zelfs de karakteristieken en stijl van vroegere Flavia Mille Otto. Knap
    dat onder Fiat toch iets van de sfeer bleef!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.