Eerste Lancia Delta MultiAir in aantocht

Eindelijk is na Alfa Romeo en Fiat nu dan Lancia aan de beurt voor de toepassing van het innovatieve MultiAir systeem.

De informatie is via de dealerwereld doorgedrongen en dus nog niet officieel. In de wedloop van FGA om voor 2011 bijna alle motoren volgens de Euro 5 normering te hebben, is dit natuurlijk een belangrijke stap. De 1.4 TJet  150 zal als eerste worden vervangen door een 140 pk MultiAir. Iets minder vermogen dus maar wel meer koppel en minder uitstoot. Bovendien is deze Delta straks zuiniger te rijden dan de TJet. De Delta heeft dan ook voor het eerst een Start&Stop systeem zoals de neefjes en nichtjes bij Alfa Romeo en Fiat. Over wanneer en hoeveel aangaande dit model, is er nog niet zoveel te melden. We weten wel dat de op onbegrijpelijke wijze in Nederland moeizaam verkopende Delta vanaf de dag dat deze versie leverbaar is, een extra goed verkoopargument in handen heeft.

4 gedachten over “Eerste Lancia Delta MultiAir in aantocht

  • 6 september 2010 om 16:04
    Permalink

    Het onbegrijpelijke aan de slechte verkoop van de Delta ligt aan de Nederlandse mentaliteit. Nuchtere inslag en als je gewoon doet doe je al gek genoeg. Kijk naar de Hollandse keuken, totaal geen creativiteit en gewoon simpel.

    Tevens hebben wij een bepaald kudde gedrag zodat we graag rijden wat de buurman of een collega ook heeft. Als die het heeft zal het wel goed zijn dus rij ik het ook. Kijk naar de verkooptoppers van de bekende merken. Naar mijn idee zit er vaak geen smaak aan maar ze verkopen als warme broodjes.

    Natuurlijk spelen de voorwaarden van de Leasemaatschappijen en bedrijven ook mee. Ik heb meerdere keren gehad dat ik geen Italiaan mocht leasen en alleen maar kon kiezen uit de bekende merken. Zolang dat niet verandert zullen Alfa en Lancia het altijd moeilijk houden.

    Aan de andere kant mag je gelukkig zijn als je een Alfa of Lancia rijdt. Je bent toch op een bepaalde manier onderscheidend en dat trekt mij voornamelijk aan.

    OT ; Ik snap eigenlijk niet waarom de Fiat groep altijd zo gefaseerd bezig is. Zodra een nieuwe techniek aanwezig is stop je naar mijn mening toch met de oude technieken en verkoop je per direct alleen nog maar de nieuwe op ieder model. Gelukkig krijgt de Delta het nu en laten we hopen dat het inderdaad een stimulerend effect heeft.

    Beantwoorden
  • 6 september 2010 om 19:20
    Permalink

    De Delta verkoopt niet alleen hier slecht maar na een redelijke start is het eigenlijk overal zo, zelfs in Italie. Daar zijn van januari t/m augustus 12.741 exemplaren verkocht. In dezelfde periode in 2009 waren dat er nog 14.653. Ter vergelijking:
    VW Golf 37.000, Nissan Qashquai 22.000, Fiat Bravo 18.000, Audi A4 13.000. Ook de oudere Lancia modellen verkopen vele beter: Ypsilon 32.000, Musa 18.000.
    Net als Ferry832 begrijp ik die vertraagde uitrol van nieuwe technieken zoals MultiAir niet, die komt straks een jaar te laat, waarom? En waar blijft de modificatie van de matige zittingen en het goedkoop ogende plastic van het middenconsole? Daarover wordt al vanaf de introductie door alle autojournalisten negatief geschreven maar er gebeurt niets. Zonde, want met een paar van dergelijke eenvoudige ingrepen zou de auto een stuk beter kunnen verkopen. Tegen de tijd dat iedereen is afgehaakt is het te laat.

    Beantwoorden
  • 7 september 2010 om 09:45
    Permalink

    @mareblu: vergeet niet dat de Delta een stuk duurder en completer is dan de concurrenten die jij noemt en dat Italiƫ een heel slecht verkoopjaar kent. De Delta ligt daar dus al met al eigenlijk prima op schema en krijgt een steeds stevigere positie binnen de top 10.

    Maar je hebt gelijk. Eigenlijk zou men in ItaliĆ« blind voor zo’n auto moeten kiezen en dat is niet helemaal het geval. Lancia was heel lang een statussymbool op het schiereiland maar moet zich net als de andere merken opnieuw bewijzen. In NL heeft het vooral met de leasemarkt te maken ben ik bang. Ook de Bravo zie je veel te weinig terwijl die kwalitatief prima is en er goed uitziet.

    Beantwoorden
  • 9 september 2010 om 10:00
    Permalink

    Fasering is logisch in autoland, FPT kan niet in een nacht alle t-jet productie lijnen ombouwen naar MA-lijnen, onderdelen producenten moeten ook eerst op capaciteit komen voor de nieuwe onderdelen etc.. dat zie je ook binnen concerns als VAG, de 1.2 TSI werd eerst bij VW geintroduceerd, SEAT en audi hebben nog een tijd door moeten werken met de oude 1.6 8v. (geen verkeerde motor, maar kwa co2 uistoot niet meer te gebruiken tegenover de 20% 1.2 TSI)

    Jammer voor lancia dat ze in dit geval aan het kortste eind trekken, maar ergens logisch ook. Alfa had MA nodig om weer eens inovatief en spannend te zijn, dus kreeg de primeur, daarna wil je meteen je volume merk laten profiteren, dan komt lancia dus op de laatste plaats

    En ja, de slechte verkoop van de delta is puur te wijden aan nederlandse kuddegeest, buurman heeft een audi A3, dus dan moet ik er ook een etc…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.