Fabbrica Italia Pomigliano: Vaarwel Alfa 159, welkom Fiat Panda

alfa 159 pomigliano

In alle rumoer en opgewektheid rond de lancering van de nieuwe Panda hebben we vanmiddag dan toch officieel vernomen dat de Alfa Romeo 159 niet langer in productie is. Eind oktober rolden de laatste exemplaren van dit in 2005 geïntroduceerde model van de band, op de afdeling dat al tijdens de productie van de laatste Alfa Romeo Fabbrica Italia Pomigliano d’Arco heette. Het is het einde van een lang stuk Alfa Romeo geschiedenis, aangezien de fabriek in Campania ooit vrucht was van de Milanese onderneming. De zeer geslaagde 159 moest in het D-segment de concurrentie aangaan met een Duitse overmacht, in een tijd dat het merk nauwelijks buiten Europa opereerde (tot 2013 nog steeds het geval) en Fiat nog maar net van een dreigend faillissement was bekomen. Toch was het bedrijf in staat om in de fabriek waar ook de GT en de 147 werden gebouwd een excellent product neer te zetten. Nieuwe 159 modellen zijn nog altijd bij de Alfa Romeo-dealer te bestellen dankzij een weliswaar sterk gereduceerd, maar wel zeer constante productie die dus iets meer dan een maand geleden afliep.

pomigliano

Vanaf vandaag wordt alle energie de komenden jaren in de Panda gestoken en werd dit model en het plan van het management met luid applaus ontvangen door werknemers en personeel.

[nggallery id=742]

 

Persbericht FGA nederland:

De derde generatie Fiat Panda blijft een compacte auto, maar groeide 11 centimeter om een hoog veiligheidsniveau en zoveel mogelijk ruimte voor de passagiers mogelijk te maken. Met zijn lengte van 365 cm, breedte van 164 cm, hoogte van 155 cm en standaard vijf portieren kan de nieuwe Fiat Panda met gemak plaats bieden aan vijf personen. Verder is de Fiat Panda wederom veelzijdig praktisch. Het interieur borduurt voort op de styling van het exterieur: een ruim, functioneel en comfortabel passagierscompartiment kan de vergelijking aan met de ruimte in auto’s van een hoger segment. Flexibiliteit was altijd al een van de sterkste punten van de Panda. Dat blijkt uit de achterbank, die desgewenst gedeeld en bovendien verschoven kan worden. Maar ook uit de passagiersstoel voorin, waarvan de leuning tot tafel geklapt kan worden. In dit segment is dat uniek; samen met de mogelijkheid in de kofferbak een cargo-box te plaatsen. Nieuw zijn de slanke stoelleuningen die het instappen van de achterpassagiers vergemakkelijken. Ook zijn de anti whiplash hoofdsteunen standaard. De positie van de versnellingspook midden op het dashboard, de verhoogde zittingen en de grote ruiten garanderen een uitstekend zicht voor bestuurder en passagiers. Verder is het dashboard zowel mooi als functioneel. Bovendien zijn de portieren en de bagageruimte fraai afgewerkt vanbinnen.

De nieuwe Fiat Panda maakt gebruik van innovatieve vindingen die het leven aan boord eenvoudiger, maar ook aangenamer maken. Zo biedt hij optioneel twee waardevolle voorzieningen die de koper alleen zou verwachten uit hogere segment, zoals ‘Low Speed Collision Mitigation’ (systeem dat preventief kan afremmen bij snelheden onder 30 km/h) en het ‘Blue&Me TomTom 2’ navigatiesysteem. Start&Stop, Gear Shift Indicator, ecoDrive en ECO mode maken deel uit ‘Air Technologies’, oftewel, milieubesparende technologie. Die kwalificatie is ook van toepassing op de beschikbare motoren, de 85 pk 0.9 TwinAir Turbo (International Engine of the Year 2011) en voor het eerst de 65 pk 0.9 TwinAir (zonder turbo). In de loop van 2012 volgen de 80 pk Bi-fuel 0.9 TwinAir Turbo Natural Power (groengas) en Panda 4×4.

Zijn voorgangers hebben 6,5 miljoen kopers overtuigd van zijn waarde voor dagelijkse mobiliteit. In Nederland zijn er sinds 1980 maar liefst 172.000 tevreden kopers gevonden. Voor volgend jaar denken wij in Nederland zo’n 14.000 Fiat Panda’s te verkopen,” zo voorspelt Cor Baltus, algemeen directeur Fiat Group Automobiles Netherlands. De Fiat Panda wordt geproduceerd in de ‘Giambattista Vito’-fabriek in Pomigliano d’Arco bij Napels. Daar werd een nieuwe productieband gebouwd die volledig beantwoordt aan wat vandaag de dag in een moderne autofabriek nodig is. Cor Baltus: “De Fiat Panda is dus op en top Italiaans en past precies bij de koper dankzij een breed aanbod van personaliseringsmogelijkheden en tal van interieurkleurstellingen. De nieuwe Fiat Panda staat 17 februari bij de Nederlandse dealers en wordt leverbaar vanaf € 9.290,- in de uitvoeringen Pop, Easy en Lounge. Met zijn uitstoot van 99 g/km en zelfs 95 g/km voor de versie met Dualogic-automaat is de nieuwe Fiat Panda tot 2014 vrijgesteld van bpm en wegenbelasting. Voor zakelijke rijders geldt het lage bijtellingstarief van 14%. Later volgt overigens nog een aardgas-versie, de Natural Power, met een nog lagere CO2-uitstoot.”

Standaard is de nieuwe Fiat Panda onder meer uitgerust met:

–       Vijf deuren

–       Centrale deurvergrendeling

–       Elektrische ramen

–       Anti whiplash hoofdsteunen

–       Airbags vóór

–       Gordijnairbags

–       Waarschuwingssysteem bij het niet dragen van veiligheidsgordels op álle zitplaatsen

–       Dagrijverlichting

–       Deur- en achterklepbekleding

–       Smart fuel systeem (vulopening opent en sluit automatisch)

7 gedachten over “Fabbrica Italia Pomigliano: Vaarwel Alfa 159, welkom Fiat Panda

  • 14 december 2011 om 22:20
    Permalink

    Mmmmjammer toch.. de auto heeft z’n missie niet volbracht en dat terwijl het wel degelijk een zeer goed product is met nog steeds de beste looks in z’n klasse.. (dat laatste is tenminste mijn mening maar ik denk die van vele).
    Gelukkig kan ik er nog dagelijks van genieten.

    Beantwoorden
  • 15 december 2011 om 07:42
    Permalink

    @ hape: ik deel je mening… Ik denk dat de GM motoren en de negatieve reclame er rond de auto hebben genekt van in het begin. Bovendien was de auto niet zo sportief als de 156.

    Beantwoorden
  • 15 december 2011 om 09:44
    Permalink

    Zeker jammer!

    Ik ga het zeker missen de die geraffineerde lijnvoering en geslepen uiterlijk van deze wagen. Anders bekeken; beter een goeie herinnering, dan een saai bestaan.
    Maar, met alle respect, dat akelige passieloze optie-lijstje van de panda, is weer wat overdreven. En dan heb ik het niet eens over de laatste 10 regels…Dat heeft deze website en deze auto toch niet nodig, spreek en vertel met passie, maar ga niet als een talentloze, goed gedrilde autoverkoper een reclamebrochure opdreunen, daarmee breek je spirit van deze site af.

    Beantwoorden
  • 15 december 2011 om 10:06
    Permalink

    Sorry Di Segno, maar ik heb gewoon het persbericht uit Lijnden onder mijn eigen bericht geplakt
    Ik begrijp dat je dat passieloos vindt. 😉

    Beantwoorden
  • 15 december 2011 om 12:09
    Permalink

    Zonde van de 159… Het is goed dat er weer werk is in Napels maar de 159 heeft beter verdiend dan deze stille dood. De GM-waas die om de auto heen hing heeft ‘m inderdaad geen goed gedaan maar het was en is een van de beste sturende auto’s in zijn segment. En de mooiste.

    Beantwoorden
  • 15 december 2011 om 22:56
    Permalink

    @ Dutchbird

    Ik red me zo lang wel… ’t is niet echt behelpen ofzo 😉
    Maar hopelijk wordt het lange wachten beloond!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.