Ferrari Purosangue is een compleet nieuw ras(paard)

Verrassend mooi.

We moeten zeggen dat we eigenlijk onder de indruk zijn van de Ferrari Purosangue die ons vanavond is getoond. De verhoudingen kwamen op de gecamoufleerde versies van de laatste tijd al goed op ons over. Enkele foto’s van de proefversies op de assemblagelijn deden ons echter twijfelen. Vooral het vele kunststof rondom. Maar Ferrari heeft geen woord te veel gezegd de laatste jaren over dit nieuwe type. Mede dankzij het prachtige beeldmateriaal dat is vrijgegeven, kunnen we deze conclusie trekken. Het is een echte Ferrari geworden en het woord SUV komt nauwelijks in je op, al bij de eerste aanblik. De Purosangue is een luxe GT, die net als de Roma verrast qua stijl. Hij zit wat dat betreft tussen de laatst genoemde en de 812 Superfast in. De zelfmoorddeuren komen als een verrassing en vormen de ideale toegang tot een uiterst smaakvol interieur met 4 unieke zitplaatsen in een weelde van raffinement en digitale luxe.

Exclusiever dan exclusief.

Het is geen ordinaire SUV waarvan er al zoveel zijn. Zelfs gerenommeerde merken als Bentley, Lamborghini en Aston Martin hebben de wereld daar eigenlijk al in teleurgesteld. Het bleven telkens dezelfde slaapverwekkende hatchbacks op anabolen. De gespierde Ferrari Purosangue is elegant, innovatief en tot in detail alles behalve doorsnee. Ferrari stelt op het circuit dan misschien wat teleur vandaag de dag, qua product portfolio kent het echter geen gelijke. Ferrari presenteert een nieuw soort auto en heeft met de slogan “Unlike Any Other” absoluut niet overdreven.

Sportief lichtgewicht.

De ontwikkeling van de Purosangue is geen haastklus geweest. Vanaf de eerste schets zijn er bijna 5 jaar voorbij gegaan. Zelfs Sergio Marchionne was naar het schijnt goed op de hoogte in zijn laatste levensfase. De Purosangue is 4,97 meter lang, 2,03 meter breed en 1,59 meter hoog. De ruimte tussen de bodemplaat en de grond is 185 mm en kan vanuit de cabine met 30 mm verhoogd worden tot aan een snelheid van 80 km per uur. De banden zijn voor zijn 255/35 R22 en 315/30 R23 achter. Dankzij een lichte aluminium motorkap en carbon fiber dak is het totale gewicht lager evenals het zwaartepunt. Het chassis is uniek ontworpen en bestaat uit hoogwaardig licht materiaal dat zeer rigide is (+30%). Onder de kap ligt een indrukwekkende V12 die eveneens samen met de transmissie en het systeem om de portieren te openen, met een zo laag mogelijk zwaartepunt in gedachten is ontwikkeld (49:51). Het resultaat is dat we hier te maken hebben met een echte sportieve GT berlinetta. De Ferrari Purosangue weegt 2033 kg (zonder brandstof en andere vloeistoffen). Even voor de beeldvorming; dat is maar liefst 200 kg minder dan een Lamborghini Urus.

Aerodynamisch zonder te overdrijven.

De Purosangue ligt ook lekker op het netvlies omdat het niet vergeven is van spoilers en splitters zoals je zou verwachten. De lijn is clean en strak. Ultieme prestaties zijn dus niet de eerste prioriteit. De Purosangue heeft comfort hoog in het vaandel. Toch is de auto alsnog behoorlijk aerodynamisch en is een ruitenwisser achter niet nodig dankzij de ideale stroomlijn. Ook de zo uitgesproken randen van de wielkasten dragen bij aan een perfecte luchtstroom.

Weelde 2.0 binnenin.

De eerste Ferrari met vier portieren is na 75 jaar eindelijk geboren. Achter elke deur staat een riante geheel elektrisch instelbare en verwarmbare/koelbare stoel, in een zeer doordacht interieur waar het aan niets mankeert. De achterste portieren kunnen ook elektrisch (tegengesteld / 79 graden) geopend worden. Met een wielbasis van 3,02 meter is er voldoende ruimte om van ultiem comfort te kunnen spreken voor vier volwassenen. Het dashboard is smaakvol en verrassend vormgegeven. Geen centrale display zoals alle andere auto’s op deze planeet, maar een 10,2 inch display voor bestuurder en bijrijder. Binnen ben je enkel verbonden met de WiFi, wat volgens Maranello de meer veilige keuze is in deze grote boze wereld. Het panorama dak is verduisterbaar en de lucht in de cabine wordt dankzij de modernste sensortechniek beoordeeld en gereguleerd. De Purosangue heeft ook de meest ruime kofferbak van alle Ferrari’s met 473 liter inhoud. De achterste stoelen zijn zelfs inklapbaar voor nog meer ruimte.

De machtige V12.

Zonder nog even over een plug-in hybride te praten, is de Purosangue uitgerust met een 6.5 V12 die deels overeenkomt met die uit de 812 en is uitgerust met F1 techniek. De doopnaam van het blok is ‘F140IA’ en heeft 725 pk bij 7750 toeren en 716 Nm bij 6250 toeren. Zo’n 80% van het koppel is al beschikbaar bij 2100 toeren. De automaat met dubbele koppeling is een 8-traps die is aangepast om ‘m 15 mm lager te kunnen plaatsen ten opzichte van de positie in de GTC4Lusso waar de transmissie van is afgeleid. Ook de vierwielaandrijving is afgeleid van die van de GT4Lusso en betreft een geoptimaliseerd systeem dat instelbaar is met de ‘Manettino’. Hoewel de Purosangue zeker geen Off-road capaciteiten heeft, is op ondergrond met minder grip, een goede controle gegarandeerd dankzij een nieuwe versie van de actieve stabiliteitscontrole en het remsysteem brake-by-wire (dat ook op de 296 GTB werd ge├»ntroduceerd). De sportiviteit van de ophanging, die tevens moet zorgen dat deze hogere Ferrari op koers blijft is voorzien van het TASV (True Active Spool Valve) systeem. Hierdoor kent de Purosangue nauwelijks dynamische beperkingen zoals normale SUV’s die wel hebben. Ook het Torque Vectoring systeem op de voorwielen, de meesturende achterwielen en het ABS-systeem “EVO” dragen bij aan echte sportieve prestaties. De V12 zorgt voor een top van meer dan 310 km per uur, Nul tot honderd kan in 3,3 seconden en tot 200 kan in 10,6 seconden.

Duur raspaard.

Al deze unieke kenmerken hebben een flink prijskaartje. Ferrari laat weten dat de auto in basis bijna 4 ton kost. Maar je krijgt ook 7 jaar garantie als Purosangue-rijder. De eerste leveringen starten volgend voorjaar. Ferrari hoeft niet bang te zijn dat de klanten wegblijven, want de orders lopen nu al flink op zegt men. Vooral het feit dat deze auto een V12 heeft draagt hier volgens Maranello aan bij. Hoewel de auto redelijk exclusief zal blijven, zal de Purosangue waarschijnlijk wel voor een groter Ferrari zorgen, dat deze jaren stevig investeert in een hogere productiecapaciteit. Na 75 jaar is met de introductie van dit model dus echt wel een nieuw tijdperk aangebroken.

4 gedachten over “Ferrari Purosangue is een compleet nieuw ras(paard)

  • 14 september 2022 om 08:31
    Permalink

    Wow, het kan dus toch! Eindelijk een SUV die er prachtig uitziet. In tegenstelling tot bij veel recente modellen mooie zuivere lijnen, zonder chaos design of lelijke smoelwerken. En het werkt!

    Beantwoorden
  • 14 september 2022 om 10:33
    Permalink

    Een beetje zoals verwacht: veel beter dan een Urus, maar niet te vergelijken qua uitstraling met een Roma. Ook is het ontwerp sterk voorbereid op elektrische aandrijving (zie de sideskirts, typisch voor elektrische voertuigen of voorbereiding daarop), en dat maakt het ontwerp niet beter.. Maar een noodzakelijke stap voor Ferrari en hopelijk komt er meer moois.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.