FGA is leasekampioen van Italië

In het thuisland Italië is de Italiaanse auto de absolute winnaar in de lease.

Dat meldt de nationale vereniging van autoleasemaatschappijen ANIASA in een rapport over 2009. Een fenomeen dat we hier in Nederland eigenlijk alleen meer willen zien groeien. Maar de Italiaanse auto doet het bij ons nu ook gelukkig steeds beter op de zakelijke markt bijvoorbeeld dankzij BPM vrije modellen.

In Italië zijn maar liefst 6 op de 10 zakelijke auto’s van de groep uit Turijn. Dit is de laatste tijd vooral toegenomen met dank aan zeer zuinige en schone modellen. De Grande Punto vormt de grootste leasevloot met 12.332 oftewel een aandeel van 9,9% over de totale markt. Daarna volgt weer een Fiat, namelijk de Panda met 7724, goed voor aandeel van 6,21%. Op de derde plaats staat dan een Audi A4 (6813, 5,5%) en op de vierde plek de BMW 3 Serie (6183, 5%).

Wat andere modellen uit Turijn betreft zien we de prachtige Lancia Delta erg goed scoren op de vijfde plaats met een aandeel van 4,9%. Zevende is de Fiat Bravo met 3,5% en op de negende plek vinden we de Alfa Romeo 159 terug (3,4%). Op de tiende plek staat de ruime Fiat Croma met 3,2%. Op de zesde en achtste plaats staan in Italië respectievelijk de VW Passat (3,8%) en de Ford Focus (3,4%).

Een dikke 88% van de zakelijke rijders rijdt in Italië op diesel. Wat benzine betreft is dat 9% en gas, aardgas e.a. in totaal 3%. De Italiaanse leasevloot bestaat vandaag uit ongeveer 670.000 voertuigen. In 2009 zijn er 242.000 auto’s verkocht met een zakelijke bestemming.


5 gedachten over “FGA is leasekampioen van Italië

  • 14 juli 2010 om 11:15
    Permalink

    Leuk dat FGA het zelf goed doet met de kleintjes maar daar verdienen ze niet veel aan. Die Italianen moeten wat meer de grote Italianen kopen ok in D segment heb je niet veel alleen een 159 met slechts 3,4% op de 9de plaats de croma is iegelijk een beetje MPV achtig. Maar dit is wel een heel slecht teken dat die duffe Duitsers dik er boven staan “Op de derde plaats staat dan een Audi A4 (6813, 5,5%) en op de vierde plek de BMW 3 Serie (6183, 5%)” Het word hoogtijd dat het motoren aanbod wat anders word. Bijv op diesel gebied niet alleen de 1.9 al dan niet met 46cc opgeboord. Dus een 1.6JTDm aan de onderkant. Die is lichter (+/-90kg) en even sterk als de 8V persoonlijk zou ik de 1.9 gewoon uitfaseren en een 2.0 150PK. Een 2.0 en 2.4 Biturbo en dan de nieuwe 3.0 JTDm (QV) en Biturbo (GTA) alle motoren voorzien van multiair. En dan de benzine’s de 1.4 135 en 170 1750 naast 200 ook met 235 en biturbo en tot de nieuwe V6 komt de busso maar voorzien van multiair met 1 turbo QV en biturbo GTA. En de 159 kan een complete herstart maken of eigenlijk pas echt starten want qua uiterlijk mag hij de 156 dan wel verslaan maar op motoren gebied is hij nooit op het niveau van de 156 aangekomen alleen veel Kilo’s die niet gecompenseerd worden.

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 11:17
    Permalink

    Hmm ik denk dat je wensen aardig uit zullen komen binnenkort AR159 😉
    Giulia
    Maserati E
    Lancia Thesis opvolger (Chrysler 300c)
    Lancia (Chrysler200c) D segment sedan

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 11:32
    Permalink

    Vind het wel jammer dat de maff staf car (300c) einde oefening is. Met Lancia embleem gaat die niet verkopen dus zullen ze de koets wel wat moeten aanpassen om er een elegante wagen van te maken. Maarja Italie is de belangrijkste afzet markt een daar zijn vooral in zuid Italië genoeg maffia om een gangsterwagen als de 300C te kopen. Als ik er een zie rijden mis ik eigenlijk wel een beetje de kogelgaten in ruiten en blik. Wel licht word dat een stikker set in de car configurator 🙂 en voor de persoonlijke tint mag je ze dan zelf plakken of aanwijzen waar je ze hebben wilt :).

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 22:11
    Permalink

    @AR159

    1. Waarop baseer je de aanname dat een autofabrikant aan grote auto’s meer verdient dan aan kleine? Ik waag dat te betwijfelen.

    2. Je lijstje met wensmotoren ziet er voor de liefhebber prima uit. Maar met de meeste high performance varianten die je opnoemt gaat Fiat (of welk merk dan ook) in de leasemarkt echt geen potten breken. Daar zal het meer en meer gaan om klein & schoon. Zowel qua motorisatie als qua omvang van de auto.

    Beantwoorden
  • 15 juli 2010 om 09:55
    Permalink

    Je verdient als fabrikant juist het meest als je het sterkst bent in de markt waar de meeste vraag naar is wereldwijd… en dat zijn zeker niet de hogere segmenten…

    Niemand verkoopt momenteel veel auto’s in D en hoger. Zelfs de succesvolle Duitse merken voelen daarin een grote dip. Het zijn echter wel meer de extra’s die merken aan een hogere status kunnen helpen, dus blijft men er in investeren…En dus ook FGA-Chrysler.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.