FIAT: 2 lanceringen in 2023 en elektrische 500 naar VS

Elektrische 500 als ‘global car’.

Carlos Tavares sprak deze week over de toekomst van FIAT als trendy doch betaalbaar elektrisch automerk. Europa blijft een belangrijke markt maar de elektrische 500 heeft een groot intercontinentaal potentieel. In de VS waar momenteel enkel de 500X nog wordt verkocht, zal de elektrische 500 uit Turijn binnen afzienbare tijd neerstrijken, aldus de CEO.

B-UV en…

Intussen zal de elektrische familie vanaf volgend jaar (2023) al uitgebreid worden. De B-UV uit Polen, naar verluid ook een 500-telg, wordt (evenals de kleine Jeep uit Tychy) in 2023 gepresenteerd en er volgt een tweede verrassing waar nog geen inhoudelijke zaken over worden vermeld. Hoewel velen hopen op de nieuwe Panda, verwachten we dat het om een FIAT equivalent zal gaan van de elektrische microcar Citroën Ami. De volgende Panda op het nieuwe STLA Small platform, wordt zoals we al eerder meldden, een ongelooflijk belangrijk elektrisch massaproduct. FIAT wacht enkel het juiste moment af voor de lancering en rekent op 2024.

FIAT Topolino?

Er is vrijwel nog niets bekend over het microcar project, maar dat is ook niet nodig aangezien het om een eenvoudig staaltje ‘badge-engineering’ zal gaan. Het ligt voor de hand dat in het verstedelijkte Italië een dergelijke kleine FIAT redelijk succesvol kan zijn. De Ami doet het leuk in Italië (6700 orders tot nu toe) want na Frankrijk (13.300 orders), is het schiereiland de belangrijkste markt. Over de naam hoef je niet lang te gissen ook al weet niemand hier officieel nog iets van. We zetten ons geld in op Topolino. In het het verleden overwoog FIAT al de ontwikkeling van een dergelijke ultra kleine stadsauto, maar bleek het potentiële rendement eenvoudigweg te laag. Met een groeiende vraag naar kleine elektrische voertuigen, zou nu de tijd voor een nieuwe FIAT Topolino weleens rijp kunnen zijn.

2 gedachten over “FIAT: 2 lanceringen in 2023 en elektrische 500 naar VS

  • 2 augustus 2022 om 06:14
    Permalink

    Erg rommelig zoals Stellantis Fiat in de markt zet. Fiat en de VS, mini niche-car Topolino, nog eens wachten op verdere elektrificatie. Wanneer is een breed productgamma in beeld? Volgens mij is Fiat gewoon een blok aan het been van Tavares. Met Peugeot, Citroën en Opel heeft hij al genoeg evenknieën.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2022 om 12:07
    Permalink

    Dat het gamma gemankeerd is in de EU ben ik met je eens, maar heeft vooral met het gebrek aan mogelijkheden te maken onder FCA in het massasegment. Het was domweg niet rendabel. Maar……de 500 alleen al is sterker dan alle merken tezamen die je hierboven noemt, dus is het aantrekkelijk om FIAT groot te maken. In Brazilië lukt het omdat men het daar al jaren doet en goedkope auto’s nog wel renderen. In EU is de markt al jaren verziekt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.