FIAT 500 ‘Ibrida’ is bewijs dat Stellantis investeert in Italiaanse productie

Letter ‘i’ met Italiaans vlaggetje.

FIAT komt met een stevig charmeoffensief na al het gedoe over te weinig investeringen in Italiaanse fabrieken en het volgens de regering Meloni oneigenlijke gebruik van Italiaanse namen en symbolen. De beloofde nieuwe FIAT 500 als milde 12v hybride komt op z’n vroegst eind 2025 op de markt maar heeft al een naam én een badge. Olivier François verontschuldigde zich in een promotiefilmpje (met de titel ‘Italië is onze motor’) voor z’n Franse accent, want verder is alles 100% Italiaans. De FIAT 500 komt uit de beroemde Mirafiori fabriek in Turijn. FIAT viert dat met de gelimiteerde 500e Mirafiori (foto onder) exact 50 jaar nadat FIAT de 131 Mirafiori lanceerde.

FIAT’s zijn Italiaans en daarmee basta.

De opvolger van de 500 Hybrid die inmiddels uit productie is, heet Ibrida en zal vooral op de Italiaanse markt een belangrijke rol gaan spelen. FIAT zuivert tevens haar naam tijdens dit eerbetoon aan een fabriek waar men al jaren met te lage productieaantallen kampt. Het Italiaanse moedermerk produceert 70% van al haar auto’s in Italië en maakt geen misbruik van de Italiaanse identiteit zoals veel kledingproducenten uit Aziatische landen wel doen. De FIAT 500 Ibrida heeft straks een driecilinder 1.0 Firefly uit Termoli onder de kap en een transmissie uit Turijn. Het uitlaatsysteem komt uit Napels. Veel Italiaanser wordt het dus niet.

9 gedachten over “FIAT 500 ‘Ibrida’ is bewijs dat Stellantis investeert in Italiaanse productie

  • 7 juni 2024 om 22:44
    Permalink

    Eind 2025 ?
    Ze hebben dus liggen slapen.
    Ah ja : alles op elektrisch in Europa terwijl de rest van de wereld nog geen einde van brandstofmotoren heeft gepland.

    Beantwoorden
    • 9 juni 2024 om 12:05
      Permalink

      Op het zwalkend beleid van Brussel/Straatsburg kan geen fabrikant iets bakken.
      Zolang er geen eenduidige regel komt dat voor alle EU landen geld, blijft dit aanhouden.
      De EU wordt het toch nooit eens met elkaar ,en als er nog meer landen bij komen ,al helemaal niet.
      Er heeft geen fabrikant liggen slapen ,jij hebt niet nagedacht over het zwalkend EU beleid.

      Beantwoorden
      • 9 juni 2024 om 17:39
        Permalink

        Pak even je pilletjes en kom dan lekker rustig terug. Of nog beter blijf lekker op feesboek wat joetoep filmpjes zoeken over politiek…

  • 8 juni 2024 om 12:41
    Permalink

    De oude 500 uit Polen, zonder Italiaans vlaggetje, is toch ook een nog een prima karretje…

    Beantwoorden
    • 9 juni 2024 om 10:35
      Permalink

      Die Italianen toch! toen Fiat nog echt Italiaans was, waren het roest bakken. Nu onder het stellantis concern komt er kwaliteit uit de fabriek, de Italianen nemen het niet zo nauw met kwaliteit.

      Beantwoorden
      • 9 juni 2024 om 11:50
        Permalink

        Jij bent duidelijk geen Fiat koper geweest. Want dan had je geweten dat Fiat vanaf de 2de generatie Uno al veel aan roest preventie heeft gedaan. Denk aan kunststof achterdeuren. Een volledig verzinkte Tipo( 1ste generatie) .
        Als je eens weer zoiets dom geraaskal wilt presenteren ,denk dan eerst eens na.
        Het is nu dom gezwets zonder enige onderbouwing.
        Het lijkt op “klompen telefoon” .Wat je hebt gehoord , kwaak je door.
        En om je even in de les te houden, de roest van Fiats zag je ,van andere merken zoals Opel, VW, Peugeot en nog veel meer ,rotten gewoon onder je kont vandaan.
        Dat zag pas als de kofferklep en de motorkap open ging, en het paravaantje verwijderd werd.
        Eerst onderbouwen Robert Westheinm, nu is het geraaskal in de ruimte.

      • 11 juni 2024 om 15:47
        Permalink

        Nonsens. 18 wagens van Fiat, Lancia en Alfa gehad, geen enkel roest probleem gehad. Slechts twee kleinere technische problemen … Veel betrouwbaarder dan de Vag-hokken in de familie.

  • 8 juni 2024 om 18:48
    Permalink

    Die willen ze niet meer updaten qua veiligheidseisen. Te oud.

    Beantwoorden
  • 9 juni 2024 om 08:03
    Permalink

    Eind 2025? Lekker laat! De Delta komt ook pas in 2025 …. Italië heeft te lang liggen slapen. Andere merken zijn al met volgende generatie motoren bezig.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.