Fiat 500 MattBlack: Limited edition online te koop in België

We vroegen het ons al af laatst.. Waar is toch die 500 ‘BlackJack’ gebleven? De mat zwarte 500 verscheen al op diverse autosalons maar staat volgens ons buiten Italië in nog geen enkele showroom, laat staan dat we er al één hebben zien rijden. Het zeldzame autootje staat nota bene al een tijdje bovenaan onze site te pronken als icoontje. Plots duikt ie op bij onze zuiderburen. In België worden wel vaker leuke acties bedacht op het gebied van Italiaanse auto’s en dit keer is het de beurt aan deze meer stoere uitvoering van de 500 met TwinAir krachtbron.

Onder de titel ‘MattBlack’ dit keer, gaan slechts 19 exemplaren (vreemd aantal, mogelijk het aantal maanden dat BE zonder regering zit) eind volgende maand online in de verkoop. De kleine Fiat heeft aan de andere kant van de oceaan reeds goede ervaringen opgedaan met online verkopen. Eens kijken of dit model snel uitverkocht zal zijn. We weten dat de Lancia Delta Hardblack in ons land al best wel wat klanten heeft gevonden, dus dat moet met een veel populairder model als de 500 al helemaal wel mogelijk zijn. Over Nederland gesproken… Volgens de website van Fiat Nederlands is ie bij ons gewoon te koop als BlackJack, maar we hebben nog nooit een introductie gezien van het model en verwachten dat bij ons de teller hierdoor dus nog niet eens op 19 staat. Zijn Belgen een keer slimmere verkopers dan ‘Ollanders’? Wie weet.

(We bedanken onze trouwe lezer Koen voor de attentie)

3 gedachten over “Fiat 500 MattBlack: Limited edition online te koop in België

  • 31 januari 2011 om 21:11
    Permalink

    Ik heb de BlackJack al twee keer gezien hoor in de regio Amsterdam, 1 x bij een dealer en 1 maal op straat. Ik geef toe, dat kan hetzelfde exemplaar zijn geweest…

    Ik verafschuw de kleur zwart voor alle auto’s, maar ik moet zeggen onder wit TL-licht viel die me alleszins mee. De lak kan overigens niets hebben (geen wasstraat mogelijk bijvoorbeeld) dus praktisch lijkt ie me niet.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2011 om 21:16
    Permalink

    @il piu migliore: Ik vind het een schande dat dergelijke auto’s bij ons geen introductie krijgen zoal hierboven bijvoorbeeld. Je moet de verkoop stimuleren door meer naamsbekendheid te creëren, ook al gaat het meer om een speciale lak dan wat anders.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2011 om 22:16
    Permalink

    @AE

    Ik zag de advertenties in de plaatselijke suffertjes. Twee Fiatdealers hadden er 20 ingekocht (de BlackJack en de Pearl White). Het exemplaar dat ik zag bij een dealer was in Amsterdam (die was verkocht volgens de dealer).

    Blijkbaar moeten de dealers de marketing zelf doen. Net als bij de FaceliftCroma. Dat laatste is voor mij onbegrijpelijk geweest. De C en D – catergorie is de meest lucratieve (grotere volumes met meer winst). Fiat blijft zo bekendstaan als bouwer van kleine auto’s. Hoewel de 500 natuurlijk ook lucratief is – eigenlijk veel te veel geld voor zo’n kleine auto, net als de MINI -, dit in tegenstelling tot de Panda, waar maar zo’n EUR 500,– per exemplaar op verdiend wordt naar het schijnt. Het kost aardig wat tijd en moeite om weer marktaandeel terug te winnen in een bepaalde categorie (zie de verkoopaantallen van bijv. Golf vs Bravo en Passat vs Croma).

    Ik hoor van de plaatselijke dealer (tevens ex-voorzitter van de dealervereniging) weleens verhalen over Lijnden. En dat was niet best…

    Zelf heb ik er ook wel eens gesolliciteerd, maar je krijgt niet eens een ontvangstbevestiging…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.