Fiat 500X begin 2015 op de markt

500x salon

De Fiat 500X is bijzonder goed ontvangen in Parijs en krijgt nu al heel wat handen op elkaar. Toch is geduld voorlopig nog een schone zaak, want hoewel aanvankelijk voor de winter de 500X in de showroom werd verwacht, zal dit niet eerder dan januari 2015 het geval zijn. De aanloop naar de normale productie vergt nog wat tijd en de Jeep Renegade uit dezelfde fabriek heeft nu alle prioriteit. De Europese markten buiten Italië (dus ook Nederland) zijn volgend jaar februari aan de beurt. Het tweede kwartaal volgen de VS en Azië. Prijstechnisch is de 500X straks op lijn met de concurrentie aldus Fiat CEO Olivier François. En de 500-familie zal nog groter worden, want het commerciële effect is volgens het management erg positief. De kleine 500 blijft het onveranderde uitgangspunt dat Fiat geen windeieren legt. Dit jaar worden in de VS naar verwachting al meer dan 60.000 exemplaren verkocht. Meer dan waar Lingotto begin dit jaar op rekende.

[nggallery id=1069]

De 500X is een 4,35 m lange Crossover, 1,80 m breed en 1,61 m hoog. De 4×4 is een tikkeltje langer en hoger. De laadruimte heeft een inhoud van 350 liter. In het interieur is er de keuze uit 7 combinatiemogelijkheden qua stof en tonaliteit. Er zijn 8 soorten velgen beschikbaar van 16″, 17″en 18″.

500x salon2

Motorisch konden we je reeds melden wat er te kiezen valt, maar hier volgen ze nog eens, nu met bijbehorende aandrijving en keuze qua transmissie;  De 1.4 Turbo MultiAir II van 140 pk (voorwielaangedreven, handmatig geschakeld of met soepele 6-traps automaat met dubbele droge koppeling van FPT), de 1.6 MultiJet II diesel van 120 pk (voorwielaangedreven, handmatig geschakeld met zes versnellingen) de 2.0 MultiJet II diesel van 140 pk (4×4, met 9-traps automaat of handmatige 6-bak). In een tweede fase van de marktintroductie volgen de 1.6 “E-torQ” van 110 pk (voorwielaangedreven, handmatig geschakeld met 5 versnellingen), de 1.4 Turbo MultiAir II met 170 pk (4×4, 9-traps automaat) en de 2.4 Tigershark van Chrysler met 184 pk (4×4, 9-traps automaat). Deze laatste vermoedelijk alleen voor de Amerikaanse markt. Wat dieseltechniek betreft zien we ook de succesvolle 1.3 MultiJet II met 95 straks terug (voorwielaangedreven, handmatig geschakeld met 5 versnellingen). De 2.0 140 pk MultiJet diesel wordt op den duur waarschijnlijk ook leverbaar met 6-traps automaat.

500x salon3

De 4×4 is als het ware uitgerust met een intelligente onafhankelijk opererende achteras waarop enkel volledige aandrijving wordt doorgegeven wanneer dit noodzakelijk. In dit segment is de Fiat 500X samen met de Jeep Renegade de enige met een dregelijk geavanceerd systeem. DMS, oftwel ‘Drive Mood Selector’ is eveneens aanwezig, wat 1 op 1 vergelijkbaar is met Alfa’s DNA. De driedeling heet in dit geval ‘Auto’ (gericht op comfort), ‘Sport’ en het reeds van Alfa Romeo bekende ‘All Weather’. De 4×4 heeft in plaats van de All Weather stand de optie ‘Traction’, wat de achteras extra activeert tijdens het nodige terrein rijden. In het geval van een voorwielaangedreven model wordt er wat extra grip betreft gebruik gemaakt van het bekende Traction Plus systeem van Fiat.

500x salon4

De 500X maakt gebruik van een MacPherson ophanging aan de achterzijde en is qua kooiconstructie opgebouwd volgens de modernste standaard, zodat veiligheid wat soliditeit betreft maximaal gewaarborgd is. Zes airbags (voor, zij en ramen) zijn standaard op de 500X, evenals Daytime Running Lights (dag verlichting), verstralers met ‘Cornering’ functie, ESC, Lane Assist. De ‘Park View’ achteruitrijcamera is optioneel, evenals het assisterende ‘Brake Control’.

Het infotainment systeem op de Fiat 500X bestaat uit de jongste versie van Fiat’s Uconnect met 5″ of 6,5″ beeldscherm. Alle versies zijn uitgerust met Bluetooth, AUX-in connectie, USB-poort, SD-poort en bediening op stemgeluid. Het Uconnect Radio Nav5″ is voorzien van TomTom 2,5D en Uconnect Radio Nav 6,5″ is uitgerust met 3D kaarten, extra tijdelijke route informatie en de functie ‘One Shot Voice Destination Entry’ voor het vocaal invoeren van een bestemming. Ook Fiat’s eco:Drive software is aanwezig evenals my:Car, wat in feite een interactief onderhoudsboekje is. De geluidsinstallatie bestaat uit de Hi-Fi Beats dat in samenwerking met Beats by Dr. Dre is ontwikkeld. Een volledig nieuw systeem dat reeds op de 500L debuteerde.

15 gedachten over “Fiat 500X begin 2015 op de markt

  • 4 oktober 2014 om 17:29
    Permalink

    60000 stuks in de US? Wel realistisch schrijven svp. Fiat als geheel staat in de US op 35000 tot en met september dit jaar. Ze lopen daarop 3000 stuks voor op 2013.

    OT; Echt een heel mooi autootje dit. Deze heeft heel veel potentie in zich.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2014 om 12:49
    Permalink

    @edwin

    heeft geen klap met realisme te maken…maar schrijffoutje 😆
    Dit jaar verwacht men over de 60.000 te schieten voor 2014.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2014 om 23:45
    Permalink

    hahah nu op 35 na 9 maanden en dan in de laatste 3 nog eens 25 verkopen. Jij maakt het steeds geloofwaardiger.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2014 om 11:12
    Permalink

    Hij is echt groot, wat een volwassen auto (ps:volgens is de lengte 4,25). Waanzinnige presentatie. Ik hoop wel dat ze qua marketing flink gaan uitpakken met nog meer leuke maar ook pakkende reclame video’s, en andere trucs. Begin 2015 is nog vlot vind ik.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2014 om 11:55
    Permalink

    Prijsindicaties anyone? Ben erg benieuwd. Vergelijkbaar (qua ruimte) met Qashqai? Dan starten met €23.400,-. Is het meer een Juke, dan dienen de prijzen al op 18k te starten. Ben reuze benieuwd!

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2014 om 12:23
    Permalink

    Zal eerder richting de 20k en daarboven zijn dan daaronder.
    Ben wel benieuwd hoe de dealers zullen omgaan met de inruilers. Dat zijn auto’s die zij tot nu toe niet of nauwelijks hebben moeten inruilen.
    Het is voor hun ook een compleet nieuw segment…. En afgaande op het verleden qua “grote” Fiat’s zijn de Fiat dealers daar nou niet echt sterk in.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2014 om 17:07
    Permalink

    Ik hoop van harte voor Fiat dat deze 500 X aanslaat.
    Zelf vind ik hem niet zo geslaagd ,als je hem vergelijkt met het mooie design van de laatste Punto en Bravo.
    Geen strak design,alles veel te rond.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2014 om 19:47
    Permalink

    @mattia-mariani-2-2-2-2

    Mocht je het graag ergens willen teruglezen, dan kan dat bijvoorbeeld hier: http://www.goodcarbadcar.net/2011/01/fiat-500-sales-figures.html

    @henk,

    niks minderwaardigs bedoeld, maar naar mijn idee moet hij in de Opel Mokka klasse vallen met 4.24 meter. En dat valt in de buurt van de polo/corsa e.d. ofwel de kleinere auto’s. Maar dat maakt hem niet minder leuk. Ik zou hem zo voor de deur zetten als ik binnenkort een nieuwe auto mocht kiezen.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2014 om 21:28
    Permalink

    @Edwin

    De lengte van de 500X is 4,35, zoals vermeld in het stukje boven, en volgens Autoweek is een Golf 4,25. Dus de 500X is groter dan een Golf en zeker geen Polo/Corsa klasse.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2014 om 21:46
    Permalink

    Hij is echt behoorlijk aan de maat, derhalve aan totaal volume. Terzijde, ik lees in neven-artikelen toch echt 4.25. AE mag dit nog eens verifieeeren.
    @Dutchbird: Ik verwacht ook een krappe 20 mille +, mede door zijn motorisatie van 140pk.
    1.6 “E-torQ” van 110 pk komt hier ook niet ??? is toch Braziliaans.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2014 om 21:57
    Permalink

    @henk
    ik zat ernaast inderdaad, een cm-je, hij is 4,25mtr. Maar ik zie dat op autoweek/autoblog ook verkeerde maten staan. zie http://www.fiatpress.com/press/detail/118165.

    Qua maat komt hij ook in de buurt van de Golf inderdaad, maar naar mijn idee valt hij in het B-segment crossovers. En daar vallen de Mokka, 2008, Captur e.d. in. En daar is hij inderdaad samen met de Mokka (nog groter) de grootste.

    Beantwoorden
  • 10 november 2014 om 15:45
    Permalink

    Helaas eens met Yamashita. Weg is de mooie strakke design van Fiat. Al die ronde retrovormen zijn bovendien een breuk met het vroeger erg vooruitstrevende merk. Ik hoop eerlijkgezegd dat de Punto en Bravo opvolgers niet ook retro-500’s worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.