Fiat B-UV voorjaar 2023 klaar, Alfa nog niet

Samen met Jeep.

Inmiddels is het exacte nieuwe productieplan voor Fiat’s fabriek in het Poolse Tychy een publiek geheim. Het begint allemaal met de lancering van twee compacte SUV modellen van respectievelijk Jeep en Fiat in 2023. Volgend jaar fungeert als aanloop naar de productie, van deze twee modellen die samen van de band zullen rollen. De twee instappers zullen in hetzelfde jaar nog tevens als volledig elektrische auto worden gerealiseerd.

Fiat in het voorjaar.

De Fiat, die qua concept vermoedelijk is geïnspireerd op de inmiddels gelauwerde stijloefening Centoventi (foto), debuteert volgens bronnen in april 2023. Het donorplatform is het door PSA ontwikkelde CMP. Men verwacht ongeveer 130.000 Fiat’s op jaarbasis te kunnen gaan halen. Tel je daar de aantallen van Jeep bij op, dan kun je er vanuit gaan dat men in Polen vol vertrouwen kan uitzien naar 3 ploegendiensten op het hoogtepunt van de levenscyclus van deze twee modellen. De oude 500 en de Ypsilon zullen tegen die tijd (of in 2024) overigens uit productie gaan.

Alfa Romeo ‘Brennero’ on hold.

Er is samen met dit bericht ook een rookgordijn opgetrokken rond de eerste buiten Italië geproduceerde Alfa Romeo. Door FCA werd de kleine nieuwe Alfa SUV (vaak al Brennero genoemd), vlak voor de fusie met PSA, nog als belangrijk strategisch model aangeduid. Inmiddels weten we dat het licht nog niet op groen staat voor het kleine broertje van de Tonale. In de wandelgangen zegt men zelfs dat het wellicht eerst de beurt is aan Lancia wat een dergelijk model betreft. Lancia heeft immers al de aloude Ypsilon uit Tychy, en kan als premiummerk van de groep een dergelijk model goed gebruiken als potentiële opvolger.

Lancia in plaats van Alfa Romeo?

Of het een het ander uitsluit, valt nog te bezien. Jeep en Alfa Romeo hebben een belangrijke internationale rol en een Lancia zal primair nog enkel op de Italiaanse markt gericht zijn, waar Stellantis de weliswaar zoveel mogelijk zal willen domineren. Aan de andere kant kun je je afvragen of vier modellen in hetzelfde segment niet tot kannibalisme zal leiden. Het is tevens goed mogelijk dat de door de pandemie negatief beïnvloedde automarkt, Stellantis ertoe dwingt om het wat meer te spreiden qua timing. We verwachten niet dat de kleine Alfa Romeo helemaal ingevroren zal worden, aangezien er intern en extern al veel is gesproken over deze MiTo-opvolger.

13 gedachten over “Fiat B-UV voorjaar 2023 klaar, Alfa nog niet

  • 6 mei 2021 om 16:35
    Permalink

    Dat ene modelletje, de Lancia Ypsilon, werd in de eerste 4 maanden van dit jaar in Italië meer verkocht dan alle Alfa Romeo modellen in de gehele E.U. Dat is al jaren zo. Als er een nieuwe aantrekkelijke Lancia Ypsilon komt kan deze gewoon weer in de gehele E.U. verkocht gaan worden. Als er nauwelijks of geen vraag is naar een Alfa Romeo moet je daar dan als fabrikant in blijven investeren? Men had niet moeten investeren in de ontwikkeling van de Giulia/ Stelvio, maar in een 4- deurs Mito en een Giuletta Sportswagon. Dan was er ook nog geld over geweest voor een (deels) nieuwe Punto. De rebadging van de Chrysler naar Lancia was een flop en weggegooid geld en dat geldt ook voor de ontwikkeling van de Fiat- 2 cilinder. Een Mito met een 2 cilinder 875cc motor moet je toch niet willen? Ze hadden direct in moeten zetten op een 3 cilinder, hetgeen pas veel te laat gebeurde. Kortom: Gemiste kansen, die bijna vooraf al te voorspellen waren.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2021 om 19:11
    Permalink

    Ja, de TwinAir motor heeft een betrekkelijk kort leven gehad.
    FIAT had veel beter een Mild Hybrid versie kunnen ontwikkelen op basis van de 1242cc FIRE 1.2ltr VVT 69pk motor.
    En dan gelijk door kunnen schakelen naar de nieuwe GSE-Firefly 3 en 4 cilinder motoren.
    Hadden ze het ontwikkeling geld voor de TwinAir motoren kunnen uitsparen.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2021 om 19:15
    Permalink

    b.t.w. de CentoVenti zal altijd een stijloefening blijven, als productie model gaat dat hem niet worden, is toch een zeer emotieloos design, zelfs dodelijk saai.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2021 om 11:51
    Permalink

    Ja, Lancia heeft genoeg aanhang alleen niet bij de beleidsmakers

    Beantwoorden
  • 7 mei 2021 om 15:35
    Permalink

    Snel een nieuwe Lancia lijkt me zeker een goed idee. Hoeft niet beperkt tot Italië. Ook in bv Parijs waren kleine Lancia’s heel populair. Maar dan wel een auto die luxe is en bij voorkeur ook als EV te bestellen is.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2021 om 18:53
    Permalink

    Op het verlengde onderstel van de Fiat 500E kan prima een 500E Wagon, een Lancia Ypsilon en een Centoventi gebouwd gaan worden. Made in Italia, maar het kan natuurlijk ook (Goedkoper) in Polen.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2021 om 21:29
    Permalink

    Daar wordt je zo moe van .
    Mensen die roepen er zijn meer lancaster verkocht dan alfa s.
    Ja appels met peren een giulia begint bij 45000 euro.
    Een lancia koop je in Italië al onder de 10000.
    Je kan ook zeggen ze verkopen meer dan Ferrari .

    Beantwoorden
  • 8 mei 2021 om 22:23
    Permalink

    ” If a new attractive Lancia Ypsilon comes, it can simply be sold again throughout the EU. If there is little or no demand for an Alfa Romeo, should you continue to invest in it as a manufacturer?”

    Lancia as brand will not sell anywhere else than Italy, its been away from markets 15 years. And finally of course small cheap models sells more, but they dont bring money to company. You dont think clearly or dont understand car markets. Alfas bad sales is due to that fact that FCA stop all investments to brand and put all moneys instead to Maserati. Just when Alfa was rising again all new models and facelift was put on halt. FCA cant developt any brand.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2021 om 13:39
    Permalink

    Vraagje aan allen die wild enthousiast zijn over de ‘ambitieuze’ toekomstplannen voor Alfa, Lancia en Maserati : horen jullie het belletje al rinkelen ? Hopelijk wel, want straks wordt het een heuse alarmklok….

    Beantwoorden
  • 11 mei 2021 om 23:16
    Permalink

    Bestaande Alfa Romeo’s zijn amper aan de man te brengen.
    De Tonale is er ook nog steeds niet, en deze zo genoemde Brennero ook nog niet.
    Alfa Romeo hangt al heel lang aan de kunstbeademing.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2021 om 10:41
    Permalink

    Tja, er waait een nieuwe wind, dat Alfa Romeo aan de beademing ligt weet Stellantis. Het is te vroeg om er een oordeel over uit te spreken. De Tonale is nog het resultaat van Kuniskis, wat mij betreft de grootste sukkel onder FCA. Het is pas na de Tonale dat we kunnen zien hoe de toekomst van Alfa Romeo onder Stellantis eruit gaat zien.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2021 om 18:13
    Permalink

    Als de Tonale komt is het model verouderd. Of er veel vraag naar zal zijn betwijfel ik.
    Een aantrekkelijke en betaalbare Mito opvolger, coupé en 5 deurs kan goed zijn voor meer dan 100.000 auto’s per jaar. Dat geldt ook voor een nieuwe Ypsilon, die naast de Fiat- modellen in Europa in de showroom kan staan. Maar dan moeten de auto’s wel onderscheidend zijn en met hybride of volledig elektrisch.

    Beantwoorden
  • 15 mei 2021 om 18:55
    Permalink

    De grote vraag is, of de Tonale nu omgeturnd wordt naar een PSA platvorm.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.